07.07.2021  |  Lager & distribution

Grøn transportpulje er kun første skridt

Med en pulje på 475 millioner vil et flertal i Folketinget støtte den grønne omstilling af den tunge transport. Beløbet er langt fra stort nok, mener brancheorganisationen ITD. Men det er en start og et skridt i den rigtige retning.

”Vi havde meget gerne set, at der var afsat flere midler til især lastbiltransporten, da det faktisk er den sektor, der står med de største udfordringer og færrest reelle alternativer til den nuværende dieselteknologi. Så hvis man for alvor mener noget med at støtte omstillingen af denne meget vigtige sektor, tror jeg, at man på sigt kommer til at skulle finde flere midler, og det vil vi selvfølgelig presse på for", siger Lasse Kristoffersen, der arbejder med den grønne omstilling i ITD.

Dog fastholder han, at den nuværende aftale er et godt første skridt i omstillingen af den tunge transport, som møder langt flere udfordringer end privatbilismen.

Aftalen, som er er indgået af Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet, opsætter først og fremmest en grøn transportpulje på 475 millioner kroner, som de danske vognmænd og transportvirksomheder kan søge.

Læs også: ITD: Det haster med de 5-akslede lastbiler

Men det fremgår også af aftalen, at der skal investeres i ladestandere og drivmiddelinfrastruktur, som tankningsmuligheder til brint- og gaslastbiler. De er indtil videre det eneste alternativ til diesellastbiler på lange strækninger, og deres udbredelse afhænger helt og aldeles af et tæt udrullet net af tankstationer. Derfor glæder særligt dette aspekt af aftalen Lasse Andersen.

”Aftalen indeholder mange fornuftige elementer, for en ting er støtte til langt dyrere lastbiler, en anden er at sikre, at der faktisk er drivmidler eller opladning tilgængelig. Det er omfattet af aftalen, og det er positivt. Så kan man altid stille spørgsmålstegn ved, hvor langt man kommer med de specifikke beløb, men det er alt andet lige langt bedre end ingenting”, siger han i en pressemeddelelse.

Uden om det tunge bureaukrati

Hos ITD presser man stadig på for bedre støttemuligheder for de danske vognmænd, da klimavenlig tung transport endnu ikke er konkurrencedygtig. Batteridrevne lastbiler, der kan anvendes på kortere distancer som inde i byerne, har i dag en anskaffelsespris, der er tre-fire gange så høj som en konventionel dieselbil.

Derfor anser ITD det også som afgørende, at støtten bliver let tilgængelig, hvilket ikke altid har været tilfældet.

”Nu handler det om at få skruet de konkrete ordninger sammen på en måde, så virksomhederne har mulighed for at søge dem uden at skulle bruge penge på eksterne konsulenter. Erfaringerne fra tidligere puljer har vist, at der har været en del bureaukrati forbundet med at søge puljerne, ligesom støtten har været længe undervejs. Vi har allerede givet vores input på den del til beslutningstagerne og myndighederne, men vi fortsætter naturligvis dette arbejde den kommende tid”, afslutter Lasse Kristoffersen.

Læs hele aftalen her.

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere