Fuld sporing af 302 millioner kasser per år
3PL-virksomheden HAVI Logistics distribuerer varer til alle McDonalds europæiske restauranter. Kravene til sporbarhed er strenge i fødevaresektoren, og HAVI Logistics har derfor implementeret en komplet løsning til sporbarhed i det fysiske vareflow hele vejen fra producenter til varemodtagelse hos McDonalds 4368 europæiske restauranter.
Implementering af sporbarhedsløsning i Havi Logistics forsyningskæde betyder, at varestatus er fuldt transparent for alle parter i kæden .
Forsyningskæden skal set fra kundens og salgsafdelingens synspunkt fungere som en automatisk vandforsyning. Afhængig af efterspørgslen bliver der åbnet mere eller mindre for vandet. Men virksomheden skal have styr på, hvor vandet eller varerne kommer fra, og hvordan det kommer frem til hanen. Det gælder særligt, hvis der er tale om fødevarer eller farmaceutiske varer, hvor der i dag er streng lovgivning om sporbarhed af alle varer.
Det er en solskinsskøn og farverig efterårstirsdag på Vejlefjord Hotel & Konference, der er smukt placeret på nordsiden af Vejle fjord. Ordene kommer fra tyske Dr. Karlheinz Mevissen fra HAVI Logistics, der er en af Europas førende logistikudbydere inden for fødevarebranchen. Anledningen er en international supply chain-konference arrangeret af leverandøren af teknologiske løsninger Lyngsoe Systems.
Tæt samarbejde mellem kæde og 3PL
HAVI Logistics leverer 302 millioner kasser til 6.111 leveringssteder per år rundt om i Europa. En stor andel af leveringerne går til McDonalds 4368 europæiske restauranter.
Vi har et meget tæt samarbejde med McDonalds. Vi ved, hvor mange burgere, der typisk bliver solgt hver time på dagen. Vi er involveret i hele McDonalds forsyningskæde og sørger for, at kæden til enhver tid kan spore en fødevareingrediens tilbage i kæden, hvis der skulle opstå et behov for have øget opmærksomhed på et bestemt produkt eller en bestemt levering, fortæller Karlheinz Mevissen, der har titel af Senior Manager Solutions Management.
HAVI Logistics anvender Lyngsoe Systems sporbarhedsløsning og registrerer McDonalds varer på følgende strategiske punkter i forsyningskæden:
· varemodtagelse på europæiske distributionscentre
· manuel plukning af varer på DC
· forsendelse af varer fra DC
· levering af vare til specifik restaurant
Hvad er sporbarhed?
Sporbarhed inden for fødevarer indebærer, at alle parter i forsyningskæden skal implementere de nødvendige værktøjer, der kan sikre, at alle parter til enhver tid kan fremskaffe dokumentation for det fysiske vareflow ét led op i kæden mod leverandør og ét led ned i kæden mod kunder.
Det betyder ifølge Karlheinz Mevissen og McDonalds følgende:
· parter i forsyningskæden omfatter producenter og distributører
· nødvendige værktøjer kan være et it-system, men det kan også være papir
· dokumentationen skal være konsistent, komplet og transparent
· dokumentationen skal være hurtig, vi taler om timer og dage og ikke uger, det udelukker i praksis papir
· sporbarheden skal omfatte alle led fra producent til restaurantens varemodtagelse
På et mere konkret plan omfatter McDonalds sporbarhedskrav til Logistics:
· sporbarhed på palleniveau (logistikenhed)
· brug af unik identifikation af logistikenheder (SSCC-nummer baseret på EAN 128-stregkoder)
· fra producenter gennem hele kæden ud til restaurantens bagdør
Logistics sporbarhedsløsning bliver tilbudt alle Logistics kunder. Vi opererer 38 distributionscentre i Europa, 1325 terminaler og cirka 3000 navngivne brugere af sporbarhedssystemet. Vi registrerer løbende millioner af vareforsendelser på kundernes vegne, og har indtil videre oplevet 320 tilfælde af tilbagekaldelse eller standsning af en given vare. De 320 tilfælde omfattede cirka 80.000 SSCC-numre, fortæller Karlheinz Mevissen. Alle terminalerne er koblet trådløst op på en central database, der igen er integreret med s centrale ERP-system. Alle kunderne har webbaseret adgang til sporingsdataene, så de løbende eller med tilbagevirkende kraft kan tjekke vareflowet.
Fuld transparens i vareflowet
Sporbarhedsløsningen giver både os og vores kunder store forretningsfordele udover, at vi efterlever myndighedernes krav, fortæller Karlheinz Mevissen og supplerer: Vi kan implementere løsningen på en weekend på nye distributionscentre eller hos kunder. Han nævner for eksempel følgende forretningsfordele:
· varestatus er fuldt transparent for alle parter i kæden, så det er nemt at besvare spørgsmål som: Hvor er varen lige præcis nu? Hvor kommer en specifik enhed fra? Hvilken palle gik hvor hen hvornår?
· Tilbagekaldelser af varer kan blive udført ekstremt hurtigt, inden for en time kan systemet generere en rapport, der giver grundlag for at agere, varer der bliver blokeret i systemet kan ikke blive plukket eller sendt
· Tilbagekaldelser af varer kan blive udført mere fokuseret, så tilbagekaldelsen kun omfatter de relevante lokationer og restauranter og dermed ikke skaber forstyrrelser andre steder
· Tilbagekaldelser af varer kan blive udført mere snævert, så tilbagekaldelsen kun omfatter de relevante partier eller varegrupper
· Plukkepræcision og leveringskvalitet er forbedret
· Kundetilfredsheden er forbedret