Fremskridtet med e-handel stiller krav til virksomhedens last mile-levering

I mange brancher, såsom distribution og handel, er last mile-levering en vigtig del af virksomhedernes leveringsstrategier. Med en kraftig stigning i nordisk online shopping det sidste år er last mile-levering blevet stadig vigtigere og udgør i dag en væsentlig del af kundens shoppingoplevelse. Dan Hellström, Senior Account Executive hos Descartes i Norden, kommenterer den øgede e-handel, hvilke krav det indebærer, og hvor vigtigt det nu er med smarte og effektive leveringer i de seneste kilometer.

En rapport fra PostNord viser, at online shopping vokser hurtigere i Danmark. Foto: Descartes.

Strategier og ressourcer for last mile-levering udvikler sig hurtigt og bliver stadig vigtigere for virksomheders rentabilitet og kundeforhold. Det, som blev anset som bedste praksis for bare to år siden, er blevet normen med udviklingen af e-handel i dag.

"Evnen til hurtigt, pålideligt og med præcision at være i stand til at levere et produkt til kunden og samtidig tilbyde merværditjenester såsom montering eller bortskaffelse af forbrugt emballagemateriale, forbedrer kundeforholdene og øger omsætningen. Kunden ønsker at vælge det rigtige tidspunkt for levering, vi ved, at dette er ekstremt vigtigt for at gøre dagens kunder glade. 80 procent af kunderne gennemfører aldrig ordren, ofte på grund af begrænsede leveringsmuligheder ved udtjekningen. For kunder, der også har brug for betydeligt kortere leveringsintervaller end før, stiger kompleksiteten og koordineringsbehovet for levering de seneste kilometer", siger Dan Hellström.

Håndter udfordringerne med planlægning og struktur

En rapport fra PostNord viser, at online shopping vokser hurtigere i Danmark, og at 19 procent valgte at handle mere online i 2020, hvilket naturligvis skaber nogle udfordringer for virksomhederne. Men gennem optimeret leveringsplanlægning og en uddannet arbejdsstyrke, der følger etablerede arbejdsmetoder og retningslinjer, kan virksomheder imødekomme de udfordringer, der følger med last mile-levering.

"Planlægning, der følger etablerede retningslinjer, skal også kombineres med en løsning til ruteoptimering. Bare for at kunne producere den bedst mulige leveringsmodel og for at kunne identificere de ruter, der både øger kundeoplevelsen og maksimerer rentabiliteten. Med ruteoptimering kan du tilbyde kunderne hurtigere leverancer, strammere leveringsvinduer og flere forskellige merværditjenester. Teknologien gør det også muligt for de ansvarlige at sikre chaufførernes effektivitet, status og sikkerhed. Derudover har chauffører mulighed for at kommunikere kontorets status på en enkel måde og sikre, at de rigtige varer leveres til kunden", konkluderer Dan Hellström.

Mere fra...

17.12.2024Descartes

Sponseret

AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri

27.11.2024Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

12.11.2024Descartes

Sponseret

Descartes opkøber Sellercloud

03.10.2024Descartes

Sponseret

Leveringsproblemerne, der truer væksten i e-handel

27.09.2024Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

06.09.2024Descartes

Sponseret

Ny undersøgelse fra Descartes: 75 % angiver, at det er aktuelt med flere Transport Management-investeringer