05.07.2016  |  Branchenyt

Fransk mindsteløn gør danske transport-virksomheder urolige

Pr. 1. juli trådte den franske mindsteløn i kraft på transportområdet. Mindstelønnen vil komme til at ramme danske transportvirksomheder, da de medfører en række administrative og økonomiske byrder for transport- og logistikbranchen.

At den franske mindsteløn – også kaldet Loi Macron – pr. 1 juli 2016 trådte i kraft på transportområdet, vil få en stor betydning for alle ikke-franske transportvirksomheder, der kører cabotagekørsel eller internationale ture til/fra Frankrig.

Transportvirksomhederne skal nemlig kunne bevise, at de overholder reglerne for den franske mindsteløn. Der eksisterer dog fortsat en række ubesvarede spørgsmål i den franske lovgivning.

Læs også: Et presset vejnet udfordrer effektiviteten

Hos brancheorganisationen ITD går man dog ind for fælles europæiske regler:

”At Frankrig vælger at indføre mindsteløn for cabotage og international transport er ikke uventet. Det ændrer dog ikke ved, at vi mener, at nationale særregler på transportområdet er den forkerte vej at gå. Vores udgangspunkt vil altid være, at vi skal etablere fælles europæiske regler på transport- og logistikområdet. Ambitionen må være at sikre så flydende transportstrømme som muligt”, siger Karen Roiy, public affairs chef i ITD.

Administrativt bøvl
Ifølge Karen Roiy findes der danske transport- og logistikvirksomheder, der i værste fald kommer til at skulle betale flere hundrede tusinde kroner ekstra for at håndtere administrative opgaver. Hun efterspørger derfor generel handling og behov for, at der fra dansk side sættes politisk ind for at få reddet udfordringerne ud.

”Ét er at indføre nye regler, som man som virksomhed skal forholde sig til og rette ind efter. Noget andet er, at myndighederne ikke er klar, men vælger at håndhæve reglerne alligevel. Det rammer sektoren skævt og kan i yderste konsekvens betyde, at enkelte transport- og logistikvirksomheder vælger at flytte deres transporter”, lyder det.

Læs også: Øget grænsekontrol udfordrer danske transportvirksomheder

EU-Kommissionen har på samme baggrund sendt en åbningsskrivelse til Frankrig. Baggrunden for sagen er de administrative byrder i forbindelse med dokumentation af mindsteløn ved lastbiltransporter i Frankrig. EU-Kommissionen mener for eksempel, at det franske krav om en national agent er en unødvendig administrativ byrde, der strider mod gældende EU-lovgivning.

- KLZ

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere