Fransk mindsteløn gør danske transport-virksomheder urolige

Pr. 1. juli trådte den franske mindsteløn i kraft på transportområdet. Mindstelønnen vil komme til at ramme danske transportvirksomheder, da de medfører en række administrative og økonomiske byrder for transport- og logistikbranchen.

Den franske mindsteløn er trådt i kraft på transportområdet. Det skaber uro blandt danske transportvirksomheder..

05.07.2016

SCM.dk

At den franske mindsteløn – også kaldet Loi Macron – pr. 1 juli 2016 trådte i kraft på transportområdet, vil få en stor betydning for alle ikke-franske transportvirksomheder, der kører cabotagekørsel eller internationale ture til/fra Frankrig.

Transportvirksomhederne skal nemlig kunne bevise, at de overholder reglerne for den franske mindsteløn. Der eksisterer dog fortsat en række ubesvarede spørgsmål i den franske lovgivning.

Læs også: Et presset vejnet udfordrer effektiviteten

Hos brancheorganisationen ITD går man dog ind for fælles europæiske regler:

”At Frankrig vælger at indføre mindsteløn for cabotage og international transport er ikke uventet. Det ændrer dog ikke ved, at vi mener, at nationale særregler på transportområdet er den forkerte vej at gå. Vores udgangspunkt vil altid være, at vi skal etablere fælles europæiske regler på transport- og logistikområdet. Ambitionen må være at sikre så flydende transportstrømme som muligt”, siger Karen Roiy, public affairs chef i ITD.

Administrativt bøvl
Ifølge Karen Roiy findes der danske transport- og logistikvirksomheder, der i værste fald kommer til at skulle betale flere hundrede tusinde kroner ekstra for at håndtere administrative opgaver. Hun efterspørger derfor generel handling og behov for, at der fra dansk side sættes politisk ind for at få reddet udfordringerne ud.

”Ét er at indføre nye regler, som man som virksomhed skal forholde sig til og rette ind efter. Noget andet er, at myndighederne ikke er klar, men vælger at håndhæve reglerne alligevel. Det rammer sektoren skævt og kan i yderste konsekvens betyde, at enkelte transport- og logistikvirksomheder vælger at flytte deres transporter”, lyder det.

Læs også: Øget grænsekontrol udfordrer danske transportvirksomheder

EU-Kommissionen har på samme baggrund sendt en åbningsskrivelse til Frankrig. Baggrunden for sagen er de administrative byrder i forbindelse med dokumentation af mindsteløn ved lastbiltransporter i Frankrig. EU-Kommissionen mener for eksempel, at det franske krav om en national agent er en unødvendig administrativ byrde, der strider mod gældende EU-lovgivning.

- KLZ

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

15.11.2024SCM.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

14.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Danish Crown: Sådan løser vi den komplekse opgave med emballagedata

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online