Fra 2022 kommer XR på skemaet på danske erhvervsuddannelser
Fremtidens medarbejder skal have kompetencerne til at bruge eller udvikle nye it-værktøjer på arbejdspladsen, efterspørger industrien. Heldigvis har flere videregående uddannelsesinstitutioner lyttet og de vil fra 2022 både undervise i og uddanne de unge til at bruge eksempelvis Extended Reality-teknologi (XR).
På KEA er industriel designer Christian Lystager, som underviser på bacheloruddannelsen Produktudvikling og Teknisk Integration, varm fortaler for at benytte moderne teknologi i undervisningen. Derfor har han siden 2017 brugt både Augmented Reality (AR) og Virtual Reality (VR) rettet mod industriens behov sammen med sin elever. Nu skal også Extended Reality-teknologi på skemaet (XR).
”Det er vigtigt, at vi giver de unge relevante kompetencer i værktøjer, som vil blive efterspurgt på arbejdsmarkedet i ganske nær fremtid. Teknologier som XR, der kan bruges til at skalere undervisning og uddannelse i mange sammenhænge er i betydelig vækst. Efterspørgslen på mange områder vil kun blive forstærket over de kommende år, og det er derfor vigtigt, at teknologierne finder indpas på uddannelserne allerede i dag”, siger Christian Lystager.
Til de tiltag har KEA blandt andet allieret sig med teknologi fra aarhusianske, SynergyXR, som er specialister i netop XR-teknologi. XR er andet og mere end de så efterhånden så kendte mødeværktøjer, Zoom og Teams. Mulighederne i netop denne teknologi gør det muligt for virksomheder både at undervise, træne, oplære og interagere med medarbejdere i et fælles digitalt rum – selv om de kan være spredt over hele kloden.
”Det har længe ligget i kortene, at vi i endnu større grad vil arbejde mere sammen digitalt frem for fysisk på for eksempel et kontor. Covid-19 har kun fremskyndet denne proces. Og fordi nu også uddannelsesinstitutionerne tager XR-teknologien til sig, bliver det fremadrettet endnu mere værdifuldt at bruge den ude på arbejdspladserne,” siger Corey Morris, der er CMO hos SynergyXR og selv kommer med mere end 10 års erfaring fra BSS Aarhus Universitet. Derfor har han en unik indsigt i, hvordan XR-teknologi kan bidrage til undervisningen og det nye arbejdsmarked.
Læs også: Hamborg Havn vil revolutionere håndtering af containere på havneområdet
Denne udvikling med fokus på styrkelse af it-kompetencer begejstrer Dansk Industris digitale afdeling – DI Digital. Her støtter man op om brugen af XR-teknologi i uddannelserne, fordi det er blandt andet disse nye værktøjer, som i højere og højere grad skal være med til at sikre virksomhedernes konkurrencedygtighed.
Der er netop brug for medarbejdere, som forstår at bringe den nye teknologi i spil, vurderer chefkonsulent i DI Digital, Bo Wiberg, og fortsætter:
”Coronapandemien har været med til at fremskynde en digital revolution i forhold til den måde, vi lærer og arbejder sammen på. XR-teknologi er ét af de værktøjer, vi ser et stort potentiale i, blandt andet fordi det kan gøre læringen mere engagerende. Derfor håber vi, at flere uddannelsesinstitutioner vil anvende de nye teknologier i undervisningen”.
- KCP