Forstå kompleksiteten for at begrænse den

Complexity management kræver forståelse for helheden, fastslår konsulenthuset Logio Consulting, som Produktion 360 har bedt om en opskrift på at sætte complexity management i system.

19.03.2012

SCM.dk

Det hjælper ikke bare at ”klippe halen” af et alt for bredt produktsortiment for at reducere kompleksitet. En række andre parametre skal i spil, og en klar forudsætning for Complexity Management er, at virksomheden forstår helheden og sine begreber.

Man begriber nemlig med sine begreber. Det er vise ord, udtalt af Steen Hildebrandt, professor i organisations- og ledelsesteori på Institut for Ledelse, Aarhus Universitet. Lean-filosofien opererer også med begreber, som værktøj til at begribe eller ”Leaning to see”, som en af klassikerne i Lean-litteraturen kalder det. ”Value Stream Mapping” og optegning af værdikæden hjælper til at skabe overblik og forståelse af de enkelte processer, indbyrdes afhængigheder og kædens samlede præstation.

Det tror vi også på i Logio Consulting, og selvom vi på ingen måde er et hard core Lean-konsulenthus, så giver mange Lean værktøjer og begreber god mening til at forstå den kompleksitet mange har fået skabt i de forsyningskæder, deres virksomhed indgår i.

Skab transparens
Når vi hjælper en kunde med complexity management, starter vi med en dataindsamling – en foranalyse - for at få skabt overblik. Den proces har to indsatsområder – tal og mennesker. Kunde- og varestamdata bliver sammen med transaktionsdata analyseret for at kunne opstille centrale omkostningselementer i et logistikregnskab, der også afdækker, hvilke kunder og produkter virksomheden tjener penge på, og hvilke der er tabsgivende.

”Menneskedelen” af foranalysen består af en række interviews og besøg på tværs af virksomheden. Ikke to virksomheder er organiseret ens, så vi skal sikre, at vi kommer rundt om alle de centrale funktioner lige fra ledelsen, salg, indkøb, produktion, planlægning, HR, finans, IT til logistik – lager, transport og distribution. Spørgerammen er ens, hvilket sikrer, at vi får belyst de samme problemstillinger og potentialer set fra forskellige vinkler.

Det giver også god mening at tale med de største leverandører, så man får en god forståelse for problemstillinger og potentialer op i kæden mod leverandørerne. Vi taler naturligvis også med kunderne, men først i en senere fase.

I kombination med interviews skaber analysen af stam- og transaktionsdata gennemsigtighed og overblik på tværs af hele kæden og giver næsten altid en række a-ha-oplevelser i en eller flere funktioner i virksomheden.

Virksomheden får helt grundlæggende en meget bedre forståelse af, hvad den er god til, og hvor der er potentiale. Analysetilgangen med kildehenvisninger og fakta i stedet for fornemmelser bidrager til at sikre konsensus – at man på tværs af virksomhed ”ser verden ens”. Det styrker forankringen af de nye løsninger, som skal i spil, når også kunderne er blevet hørt.

Denne artikel er fra scm.dk’s samarbejdspartner p360.dk.

Læs resten af artiklen på:

http://www.p360.dk/?p=forst-kompleksiteten-for-at-begrnse-den-110&elq=ce...

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Global AGV
Messe
Kom til Automationsdag hos BILA A/S

Inspiration, networking og hands-on demoer - Kom med d. 19. november 🚀

Dato

19.11.2025

Tid

09:00

Sted

BILA A/S, Industrivej 8, 7900 Nykøbing Mors

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

20.11.2025

Sted

Banedanmark, Lumbyesvej 34, 7000 Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia