ForSea: Markant miljøgevinst med elfærger på Helsingør-Helsingborg

Rederiet ForSea har gennem 1. kvartal 2019 anvendt verdens største batteridrevne passagerfærger, Aurora og Tycho Brahe, på ruten Helsingør-Helsingborg, og miljøgevinsten har været markant. Det er noget både privat- og erhvervskunder har taget godt imod.

Den batteridrevne færge Aurora er en af de to passagerfærger, der har givet rederiet ForSea en markant miljøforbedring på overfarten mellem Helsingør og Helsingborg. Foto: ForSea.

23.04.2019

SCM.dk

Rederiet ForSea, der har indført de batteridrevne passagerfærger Aurora og Tycho Brahe på Helsingør-Helsingborg-ruten, meddeler at miljøgevinsten er markant. Rederiets samlede CO2-udledning samt udledning af skadelige partikler og energiforbrug er halveret i første kvartal i forhold til samme periode i 2018.

Læs også: Scandlines-rute vækster fortsat i godstrafik

”Batteridriften af vore to store færger har været en succes. Det har kun været nødvendigt med minimale justeringer i indkøringsperioden, og ikke desto mindre har vi kunnet holde en stabil drift med tæt ved 100 procent præcision i det første hele kvartal med batteridrift. Miljøgevinsten er tydelig”, siger Johan Röstin, CEO i ForSea.

Antallet af overførte lastbiler var i 1. kvartal uændret med 111.000 overførte enheder. Antallet af afgange udgjorde godt 12.100 – lidt flere end i 1. kvartal 2018. Præcisionen var uændret og kapacitetsudnyttelsen på bildækket var næsten på niveau med 1. kvartal 2018.

Privat- og erhvervskunder har taget godt imod de meget konkrete forbedringer. Tilbuddet om lydsvag og miljøvenlig sejlads appellerer til mange kunder, og kvartalets tilbagegang i antallet af passagerer og privatbiler skyldes alene periodeforskydning, idet påsken faldt i 1. kvartal 2018, lyder det fra ForSea.

“Kunderne har taget godt imod vores initiativer. Vi tilbyder nu ikke blot den mest stabile, men også den klart mest miljøvenlige rejse over Øresund – for både private og erhvervskunder. Det tæller for alle at vide, at man med ForSea kan rejse støj- og røgfrit, og at vi samtidig har sparet atmosfæren for 4.500 ton CO2 i forhold til samme periode sidste år”, siger Johan Röstin.

Læs også: Status for 2018: Flere lastbiler tager færgen over Øresund

ForSea forventer at kunne forbedre miljøeffekten yderligere i de kommende kvartaler.

- SDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

16.12.2025SCM.dk

Produktionsdanmark får nu eget fagmedie

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle