Flere nordiske forbrugere returnerer julegaver
En analyse af returneringsdata fra den 25. til den 31. december viser, at det er forbrugerne i Norge, der foretager de fleste returneringer af gaver kort efter jul.
Det gik stærkt med at returnere uønskede julegaver for de nordiske gavemodtagere ifølge nye data fra nShift, den globale leder inden for software til parcel delivery management.
Ifølge analysen var norske forbrugere hurtigst til at returnere uønskede gaver i 2022, da næsten 8 procent af returneringer fandt sted den 26. december, og knap en tredjedel (29 procent) fandt sted tirsdag den 27. december – begge tal overgår de andre lande i Norden.
De danske forbrugere ventede yderligere 24 timer med at sende deres gaver retur. Den mest populære returneringsdag var onsdag den 28. december (30 procent). Forbrugerne i Finland skilte sig ud ved at være lidt længere om det – her blev hver tiende returnering foretaget den 31. december.
Mens der var en støt strøm af returneringer efter juledagene, var nogle forbrugere endnu hurtigere ude. En lille procentdel i hver region begyndte allerede at sende varer retur 1. juledag, den 25. december. Her var Sverige længst fremme med 2 procent af returneringer på denne dag.
Læs også: Bring har leveret flere julegaver i 2022
Philipp Goldberg, der er Product Director for Returns hos nShift, siger:
"Det, at vi oplever returneringer så hurtigt efter jul, understreger blot, at forbrugerne forventer at kunne returnere online køb hurtigt og nemt. Kommunikation og administration af returneringsprocessen er i dag en helt central del af købsoplevelsen, og det er særligt vigtigt, når folk køber gaver til andre".
nShift har udarbejdet disse statistikker ved at analysere returneringsdata fra den sidste uge af december 2022. Ved at kigge på, hvilken ugedag transportører fik besked om at afhente en pakke, kunne de finde frem til, hvilke dage der var mest populære i forhold til at påbegynde returneringer.
På tværs af Norden var onsdag den 28. december den mest populære dag, da over en fjerdedel (25,6 procent) af alle returneringsanmodninger i løbet af ugen blev foretaget på denne dag. Onsdag var tæt efterfulgt af torsdag den 29. (22,3 procent) og tirsdag den 27. (22 procent).
Philipp Goldberg fortsætter:
"Der er ingen tvivl om, at forhandlere skal tilbyde en attraktiv returneringspolitik og gøre det nemt for både forbrugere og lagervirksomheder. Det betyder, at det nu er blevet helt afgørende at have implementeret den bedste returproces og de bedste systemer, hvor det før bare var en fordel".
nShifts returneringsløsning hjælper virksomheder med at lette den administrative byrde i forbindelse med returforsendelser, samtidig med at den sikrer en nem og ubesværet proces for forbrugere, der ønsker at returnere deres ordrer.
Løsningen giver mulighed for at:
● Undgå håndskrevne retursedler
● Konvertere 30 procent af returneringer til ombytninger
● Holde kunder informeret om status på deres returvarer
● Arbejde ud fra data og analysere returneringer i realtid
● Holde øje med, hvor mange returneringer der er på vej til lageret
- PiB