Fjernarbejde er det nye sort

Den ideelle balance mellem arbejde og kontor er tre dage på kontoret og to dages fjernarbejde. Det viser en ny undersøgelse af det nordiske arbejdsmarked efter corona-pandemien. Pandemien ser ud til at have skabt store omvæltninger af arbejdsmarkedet.

Pandemien ser ud til at have skabt store omvæltninger af det generelle arbejdsmarked. Arkivfoto..

05.05.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Overgangen til hybridarbejde – som man kalder kombinationen af fjern- og kontorarbejde - er gået hurtigt, og mange forsøger i kølvandet på pandemien fortsat at finde ud af, hvordan hybridarbejde fungerer i praksis. Derfor er mange stadig nervøse for, om fjernarbejde kan medføre, at ansatte går glip af jobmuligheder og andre fordele. Hybridarbejde kræver, at arbejdsgiverne foretager en grundig gennemgang af deres eksisterende politikker, efteruddannelse af medarbejderne, kontorteknologi og virksomhedskulturen med henblik på at tilpasse sig et mere spredt team.

Undersøgelsen ’The State of Hybrid Work Report 2022’ er udarbejdet af den kollaborative teknologivirksomhed Owl Labs med deltagelse af 2.000 respondenter i Norden, hvoraf 500 var fra Danmark. Den viser blandt andet, at:

• 47 procent af de ansatte i Norden tror, at der opstår favorisering på baggrund af, hvordan og hvor de ansatte arbejder.
• 54 procent af de ansatte i Norden tror, at arbejdsgiverne har en tendens til at have mere tillid til ansatte, der er på kontoret på fuld tid, end de har til ansatte, der har en aftale om hybrid- eller fjernarbejde.
• En tredjedel (32 procent) af de kontoransatte i Norden synes, det er sværere at opbygge relationer til fjernarbejdende kolleger.

Frank Weishaupt, VD for Owl Labs siger: "Nu går vi ind i næste fase i forhold til, hvordan vi faktisk arbejder, og det er tydeligt, at arbejdsgivere over hele Europa er nødt til at tilbyde fleksibilitet med hensyn til, hvor og hvordan deres team arbejder, for at sikre at medarbejderne forbliver engagerede og tilfredse. Flere valgmuligheder og mere fleksibilitet til medarbejderne indebærer også, at cheferne skal være bevidste om eventuelle fordomme, de måtte have mod ansatte, der tilbringer mindre tid på kontoret”.

Læs også: Ufleksible arbejdspladser mister medarbejdere

2020 og 2021 – årene, hvor “alle” skiftede job
Undersøgelsen viser, at andelen af ansatte, der har skiftet job i løbet af de seneste to år, er stor i de fire nordiske lande. I både Danmark og Finland har tæt på halvdelen, henholdsvis 47 procent og 46 procent af de adspurgte, skiftet job i løbet af de seneste to år. I Sverige viser resultaterne, at to femtedele (40 procent) søgte videre, og i Norge er tallet 38 procent.

Resultaterne fra studiet viser også, at af de ansatte i Norden, som ikke har skiftet job i løbet af de seneste to år, søger 16 procent aktivt efter en ny jobmulighed i 2022.

Undersøgelsens resultater viser, at de tre vigtigste anledninger til, at arbejdstagere i Norden søger videre mod et nyt job i løbet af året, er: bedre løn (32 procent), bedre karrieremuligheder (32 procent) og for at komme til at lave noget, de bedre kan lide (26 procent).

Frank Weishaupt fortsætter: ”Det fremgår også af vores forskning, at ansatte kræver mere af deres arbejdsgivere i dag, når vi taler overordnet jobtilfredshed. Tilbuddet om en robust og fleksibel sammensætning af personalegoder har aldrig været vigtigere i kampen for at fastholde toptalenter”.

Fokus på at fastholde i 2022
Mens årene 20-21 var en periode, hvor mange ansatte skiftede job, er 2022 året, hvor vi er nødt til at kæmpe for at fastholde toptalenter. Arbejdsgiverne har været tvunget til at intensivere deres strategier netop for at fastholde deres ansatte. De har måttet gennemgå alt fra goder over en striks introduktionsproces og efteruddannelsesportefølje til bedre anvendelse af moderne, inkluderende teknologi i det daglige arbejde.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen blev gennemført i februar 2022 af Vitreous World, hvor 2.000 virksomhedsledere og chefer blev interviewet i Norden (Sverige 500, Finland 500, Danmark 500 og Norge 500). Læs mere her.

De goder, der står øverst på listen i forhold til at overbevise ansatte i Norden om at blive hos deres nuværende arbejdsgiver, er ifølge undersøgelsen:

• fleksibel arbejdstid (34 procent),
• 4-dages arbejdsuge (26 procent),
• fleksibelt arbejdssted (26 procent) og
• sygeforsikring (23 procent).

Metaverse og bedre teknologi på kontoret
Mere end 59 procent af cheferne i Norden tror, at metaverse kan blive den næste store revolutionerende teknologi på arbejdspladsen, men at metaverse ikke er noget, der kan indføres natten over. Organisationerne er nødt til at begynde at overveje, hvordan arbejdet forandres, og hvordan de kan udvikle sig nu og her.

Teknologi kommer også til at spille en afgørende rolle i forhold til fastholdelse af toptalenter. Derfor vil mange virksomheder skabe mere moderne og inkluderende arbejdspladser, som fremmer trivslen hos medarbejderne. Selvom metaverse på kontoret kan synes langt ude i fremtiden, kan forbedrede værktøjer til videokonferencer være et første skridt i retning af at skabe et mere inkluderende hybridt arbejdsmiljø.

• 36 procent af de ansatte i Norden siger, at der er plads til forbedringer af teknikken til videokonferencer.
• 45 procent af de kontoransatte i Norden tror, at metaverse kan forbedre mulighederne for fleksibilitet og hybridarbejde.

Frank Weishaupt afslutter: “Teknologien kommer til at spille en vigtig rolle i forhold til at opretholde en engagerende arbejdsplads med ligestilling. Selvom udbredelsen af metaverse på arbejdspladsen kommer til at tage tid, vil simple forbedringer af videokonferenceoplevelsen have en betydelig effekt på den overordnede arbejdsoplevelse og på virksomhedens teamspirit og kultur.”

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

03.07.2024Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Modstandsdygtighed sat på formel

01.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om PEPPOL

28.06.2024SCM.dk

Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger

25.06.2024SCM.dk

Geodis Danmark skifter til vedvarende energi

20.06.2024SCM.dk

Er der et liv efter compliance?

18.06.2024SCM.dk

Korte værdikæde-tjek skal bidrage til mere cirkulære forsyningskæder

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup