Fem dominerende tendenser for lager og materialehåndtering

E-handel, kunstig intelligens, bæredygtighed, retrofits og trin-for-trin automatisering. Sådan lyder fem af de aktuelle tendenser for lageret i både små, mellemstore og store virksomheder. Ifølge Ronni Poulsen, som er nyudnævnt adm. direktør for SSI SCHÄFER North & East Europe.

Ronni Poulsen fremhæver, at e-handel skærper kravene til virksomhedernes evne til at levere hurtigt, effektivt og med høj leveringspræcision. Foto: SSI SCHÄFER..

27.10.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Han har været med SSI SCHÄFERs nordiske rejse siden 2007, hvor han var medarbejder nummer fire eller fem, der blev ansat. Han blev ansat af Ole Madsen, som startede det selskab, der i dag hedder SSI SCHÄFER North & East Europe. I dag har Ronni Poulsen afløst Ole Madsen som administrerende direktør, idet Ole Madsen har valgt at søge nye udfordringer.
”Jeg har gennem årene været inde over de fleste segmenter af vores forretning som for eksempel projektrealisering, software, installation og service, og jeg ser frem til at føre SSI SCHÄFER videre og supportere vores kunder på det nord- og østeuropæiske forretningsområde”, fortæller han og tilføjer: ”Vi er i dag både en software-, hardware- og process virksomhed. Vi er nok mest kendte for at levere højlagre og logistikløsninger til store distributionscentre, men vores forretning består lige så meget af manuelle og semi-automatiske løsninger til små og mellemstore virksomheder”.

Selskabet har base i Hadsund i Himmerland, beskæftiger 550-600 medarbejdere og har aktiviteter i 16 lande i Nord- og Østeuropa. SSI SCHÄFER er ifølge mediet Modern Materials Handling (mmh.com) verdens næststørste aktør målt på omsætning inden for materialehåndteringsløsninger kun overgået af japanske Daifuku og med god margin ned til nummer tre på verdensranglisten Dematic.

Ronni Poulsen nævner fem tendenser, som han og SSI SCHÄFER oplever som dominerende på markedet for lager- og materialehåndteringsløsninger i øjeblikket.

E-handel skærper kravene
E-handel fortsætter med at vokse kraftigt. Det er både en naturlig konsekvens af den teknologiske udvikling og af covid-19 krisen, hvor forbrugerne hurtigt har flyttet en del af deres indkøb over på e-handel.

Ronni Poulsen fremhæver, at e-handel skærper kravene til virksomhedernes evne til at levere hurtigt, effektivt og med høj leveringspræcision. ”Vores kunders supply chain løsninger skal være hurtige, være fleksible og tilbyde høj leverancepræcision”, fortæller han og supplerer: ”E-handelsmarkedets forventninger og behov stiger i takt med den teknologiske udvikling, og derfor skal virksomhederne være på forkant og sikre den fornødne fleksibilitet og performance i deres løsninger”.

Kunstig intelligens boomer
Jo mere en virksomhed kan være på forkant med efterspørgslen og forudsige tendenser, jo stærkere står den rustet i kampen om kundeordrerne. ”Her kan kunstig intelligens være en hjælp”, fortæller Ronni Poulsen og tilføjer: ”Vi oplever stor interesse for kunstig intelligens, og det er ikke så mærkeligt. Kunstig intelligens kan hjælpe virksomheder med at forudsige forbrugerbehov og timing – og teknologien kan hjælpe med at transformere viden hurtigt og automatisk. Teknologien kan afveje meget store mængder af parametre på kort tid og levere kvalificerede beslutningsgrundlag samt algoritmer, der optimerer vareflow og logistik gennem værdikæden. I fremtiden vil flere og flere lagre være selvregulerende, mens mennesker vil overvåge processerne og kun gribe ind, når det er nødvendigt”.

Bæredygtighed
Bæredygtighed og samfundsansvar er også en tung parameter blandt kunderne til lager- og logistikløsninger. Flere og flere virksomheder ønsker mere bæredygtighed i deres samlede drift og samtidig eventuelt spare udgifter til energi.

”Der er mange muligheder for at reducere energiforbrug i moderne lager- og logistikløsninger. Shuttle-teknologien og AS/RS-teknologien (automated storage and retrieval system, red.) er gode eksempler på højtydende løsninger, der samtidig reducerer energiforbruget via akkumulering eller genanvendelse af energien”, fortæller Ronni Poulsen og supplerer:

”Et andet eksempel er de store mængder plast, der bliver brugt til opbevaringskasser på et lager. Her kan man blandt andet anvende plastgranulater i produktionen, som kommer fra genbrugsplast. Denne type løsning har vi leveret til flere skandinaviske kunder”.

Retrofits
Forbrugernes kraftige overgang til e-handel, kravene til større og større produktsortimenter og den generelle teknologiske udvikling gør, at mange lager- og logistikløsninger med tiden bliver utidssvarende. Det betyder ifølge Ronni Poulsen ikke nødvendigvis, at virksomheden skal bygge et helt nyt lager – der er nemlig i dag gode muligheder for at automatisere og optimere eksisterende løsninger via såkaldt retrofit-projekter.

”Via retrofit-projekter, tæt dialog og samarbejde hjælper vi vores kunder med at automatisere, optimere og modernisere eksisterende lager- og logistikløsninger. Det sker ofte parallelt med, at den daglige drift kører, og det stiller naturligvis store krav til begge parter”, fortæller Ronni Poulsen.
Han understreger, at retrofits og ombygninger ikke kun er relevante for de kæmpestore virksomheder. Der er også mange muligheder for at ombygge og automatisere mellemstore og små lager- og logistikløsninger, der på kort tid kan gøre en stor forskel for effektiviteten.

Lagerautomatisering er en rejse
I det hele taget ser Ronni Poulsen ikke lagerautomatisering som et enkeltstående projekt, der foregår hvert tiende år. Han mener, det er en kontinuerlig rejse, som kunderne er på, og at det er klogt at forbedre og automatisere trin-for-trin i takt med udviklingen i virksomheden, på markedet og i teknologien. ”Vi har mange eksempler på, at vi har samarbejdet med kunder om trinvis udvikling af lagerautomatisering hen over mange år. Der er mange ”knapper”, der kan drejes på for at gøre et lager hurtigere, mere fleksibelt og mere omkostningseffektivt, og det er ofte bedst at tage forbedringstiltagene én for én. Forebyggende vedligehold af lagerautomatikken er for eksempel et oplagt tiltag for mange virksomheder”.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online