Første elektriske lastbil fremstillet med fossilfrit stål
Som verdens første globale lastbilproducent, er Volvo begyndt at levere de første elektriske lastbiler til kunder, hvor fossilfrit stål indgår i produktionen.
I september i år begyndte Volvo Trucks som den første globale lastbilproducent at serieproducere kraftige, elektriske lastbiler op til 44 tons vogntogsvægt. Nogle af de elektriske lastbiler bliver også de første lastbiler i verden, hvori der indgår fossilfrit stål i produktionen.
”Vores rejse mod netto nul-emissioner i transportbranchens værdikæder omfatter både at gøre vores køretøjer fossilfrie under driften samt på sigt helt at erstatte nye materialer med fossilfrie samt genbrugsalternativer i vores lastbiler”, siger Jessica Sandström, Senior Vice President for Product Management hos Volvo Trucks.
Det fossilfri stål er produceret af den svenske stålproducent SSAB ved hjælp af en helt ny teknologi med brug af fossilfri strøm og brint. Resultatet er en markant lavere klimabelastning og et vigtigt skridt i retning af værdikæder med netto nul-emissioner af CO2. Blandt de kunder, der vil have fossilfrit stål i nogle af deres el-lastbiler, er Amazon og DFDS samt Unilever gennem transportvirksomheden Simon Loos.
Læs også: Klimarådet: El kan drive fremtidens lastbiler
”Hos Amazon er vi på vej til at gøre alle vores aktiviteter CO2-neutrale i 2040. Vi har brug for partnere som Volvo for at nå denne overgang”, siger Andreas Marschner, Vice President for Transportation Services Europe hos Amazon.
”DFDS har forpligtet sig til den grønne omstilling og til at levere mere grønne transport- og logistikløsninger. Ethvert skridt i den grønne omstilling af logistikkæderne bringer os tættere på et samfund uden CO2-udslip, og vi er derfor glade for at erfare, at nogle af vores nye elektriske lastbiler, som snart bliver leveret, også er produceret med fossilfrit stål”, siger Niklas Andersson, EVP for DFDS’ Logistik-division.
Det første fossilfri stål, der produceres med brint, bliver brugt i de elektriske lastbilers chassisrammer, der så at sige udgør lastbilernes rygrad, som alle andre hovedkomponenter er monteret på. Efterhånden som tilgængeligheden af fossilfrit stål øges, vil det også blive introduceret i andre dele af lastbilen.
90 procent af en Volvo-lastbil kan genbruges
I dag består ca. 30 procent af materialerne til en ny Volvo-lastbil af genbrugsmaterialer. Desuden kan op til 90 procent af lastbilens komponenter genbruges, når den skrottes efter et langt liv på landevejene. Fossilfrit stål vil være et vigtigt supplement til det traditionelle stål og genbrugsstålet, der anvendes ved produktion af nye Volvo-lastbiler.
Volvo Trucks har forpligtet sig til at overholde Paris-aftalens målsætninger mod klimaændringer og til at opnå netto nul-emission af CO2 i hele værdikæden senest i 2040.
- PiB