Førerløse trucks indtager lagergangene

AGV’er har været på markedet i flere årtier, men det er først nu, de ser ud til for alvor at komme ud at køre. Amerikanske lagre bliver i disse år styrket med hobevis af førerløse trucks, men også nordiske lagre viser interesse for teknologien.

En ny generation af AGV’er er i færd med at indtage lagergangene. De nye AGV’er bliver af det amerikanske medie Robotics Tomorrow kaldt ”the hot trend in distribution centers”. Foto: BA Systems..

19.02.2016

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Orden og ryddelighed præger lagergangene, hvor køre- og gåbaner er tydelig opmarkeret, og en lille armé af førerløse trucks eller AGV’er (automated guided vehicle) glider rundt stort set uden at give lyd fra sig. Vi befinder os på det 13.500 m2 store lager hos AVK International i Skovby vest for Aarhus, hvor AGV’erne danner rygraden i den interne transport og binder lagerarealerne sammen

Læs også: IoT effektiviserer gaffeltrucks

AVK International byggede i 00’erne en helt ny lagerbygning og havde derfor mulighed for at designe lagerlayoutet fra grunden af. Grundtanken med lageret er at tænke lagerflowet som en ubrudt produktion. AVK valgte blandt andet at satse på et antal AGV’er, fordi de passer godt ind i tanken om en stabil, ubrudt og rolig ”produktion”, der helst skal undgå pukler og flaskehalse.

AGV’erne samler pallerne op i varemodtagelsen og transporterer dem til det lagerområde, som warehouse management systemet fortæller, pallen skal placeres i. Her efterlader AGV’erne pallerne på ”stoppesteder”, hvor betjente trucks sørger for de sidste meters præcisionskrævende transport ind mellem reoler til lokationen. AGV’erne løser flere andre lignende ”grove” transportopgaver.

AVK International valgte at satse på et antal AGV’er, da virksomheden byggede nyt lager, fordi de passer godt ind i tanken om en stabil, ubrudt og rolig ”produktion”, der helst skal undgå pukler og flaskehalse. Foto: AVK..

AGV’er er sikre
”AGV’erne løfter personsikkerheden på lageret gevaldigt, og det vægter vi højt. Derudover skal AGV’erne ikke have pauser, og vi kan nemt ændre AGV’ernes ruter. Men først og fremmest kan vi organisere vores flow, så vi opnår så lidt spildtid som mulig. Men det kræver altså, at man er 100 procent sikker på, at input til AGV’erne er opdateret. Ellers går det helt galt”, fortæller kommerciel logistikchef Per K. Møller.

AVK International er en undtagelse og er en pioner inden for brug af AGV’er på nordiske lagre. AGV’er har været på markedet i mange år, men har ikke spillet nogen stor rolle på nordiske distributionscentre. Det er i færd med at ændre sig. En ny generation af AGV’er er i færd med at indtage lagergangene.

De nye AGV’er bliver af det amerikanske medie Robotics Tomorrow kaldt ”the hot trend in distribution centers”, og mediet rapporterer, at otte ud ti amerikanske DC’er angiveligt planlægger at investere i AGV’er i de næste to år. En rapport fra ReportnReports (Automated Guided Vehicle Market by Type & Geography – Global Forecast to 2020) melder om kraftig vækst for AGV’er i de fleste dele af verden de kommende år.

Også vækst på nordiske DC’er
”Der er ganske meget aktivitet inden for området i nordiske distributionscentre”, bekræfter konsulent Mark Bojsen-Møller fra Logio Consulting, der blandt andet er specialiseret i at rådgive om lagerlogistik.

Samme melding lyder fra Lars Bek Jensen fra logistikkonsulenthuset Langebæk A/S: ”Der er en tydelig væksttendens inden for AGV’er, og der bliver implementeret mange AGV-systemer i disse år”. Han tilføjer: ”AGV’er tilbyder en økonomisk overkommelig måde til at effektivisere den interne transport. AGV’er giver en mere fleksibel og skalerbar løsning end for eksempel conveyorbaner, der er statiske og sværere at ændre ved nye behov i virksomheden”.

Mark Bojsen-Møller fremhæver, at teknologien er moden, fleksibel og ofte skalerbar, og at investeringerne og risikoen i projekterne typisk er lavere i sammenligning med alternative løsninger.

Bedre navigation og batterier
”Der er vækst i AGV’er på nordiske DC’er, men der er ikke tale om en revolution”, siger Christoph Ohly fra Langebæk A/S.  Han fremhæver, at AGV’er har altid haft en nicheeksistens for applikationer som for eksempel:

  • Forbindelse til produktion, lange distancer, mangfoldige opsamlingspunkter.
  • Forbindelser hvor faste conveyorbaner ikke er praktiske på grund af tilgangsforhold, rengøring, blandet trafik etc.
  • Forbindelser hvor faste installationer simpelthen ikke er omkostningseffektive på grund af for eksempel distance og flow.

”AGV-teknologi er blevet mere enkel, præcis, let at integrere og også billigere i de seneste år. Dette skyldes primært laser- og visionsbaseret navigation og bedre batteriteknologi. Sikkerheden er også forbedret markant, fordi moderne konfigurerbare laserskannere gør AGV’erne i stand til automatisk at undgå sammenstød og på intelligent vis tilpasse hastigheden til trafiksituationen”, fortæller Christoph Ohly.

Mark Bojsen-Møller fra Logio Consult fremhæver, at AGV-teknologien er moden, fleksibel og ofte skalerbar, og at investeringerne og risikoen i projekterne typisk er lavere i sammenligning med alternative løsninger. Foto: Still Trucks.

Mark Bojsen-Møller er enig i, at der ikke er sket en revolution på området, men at teknologien over tid er blevet bedre.

Forskel på Norden og USA
Christoph Ohly peger på, at han forventer færre installationer af AGV’er på nordiske DC’er end på for eksempel amerikanske DC’er. Amerikanske lagre dækker typisk flere kvadratmeter, udnytter højden mindre og er mindre automatiserede end nordiske DC’er. Det samme gælder lagre i stort set alle områder af verden uden for Norden og dele af Nordeuropa. Desuden er lønomkostningerne en del lavere, og det gør det nemmere at løse opgaver ved blot at sætte flere medarbejdere ind.

Læs også: Hybrid-trucks gavner miljø og bundlinje

”I den slags miljøer tilbyder AGV’er en hurtig gevinst, specielt nu da de er blevet billigere og lettere at implementere. Nordiske DC’er mere automatiserede, og det er derfor ikke altid helt så nemt at opnå gevinster med AGV’er”, siger Christoph Ohly.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

25.04.2024SCM.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

25.04.2024SCM.dk

Nyt intelligent værktøj udregner klimadata for elektronikprodukter

22.04.2024SCM.dk

Kæmpelager er toptunet med sax- og bomlifte

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle