Få styr på processerne, før robotterne kommer

Har du ikke styr på processerne, risikerer du, at automatiserede robotter skaber sorte huller i jeres virksomhed, og at overblikket dermed forsvinder. Inden I går i gang med RPA og automatisering, er det derfor vigtigt, at I kan svare på disse seks spørgsmål.

Robotten optræder som en medarbejder med samme adgang til systemer og rettigheder. Den gør bare arbejdet hurtigere og uden løn. Til gengæld arbejder robotten ensidigt og tænker – endnu – ikke selv. Det skal virksomhederne være klar til at håndtere, mener skribenten..

05.05.2020

Søren Pommer, CEO, Gluu, SCM.dk

Automatiserer man et rod, kører rodet hurtigere. Sådan lyder et gammelt it-mundheld. Og det kan hurtigt blive meget rodet - og dermed gå ganske galt - hvis du og din virksomhed ikke husker at stille jer selv en række essentielle spørgsmål, inden I kaster jer ud i at automatisere.

Som procesekspert og CEO i Gluu en virksomhed der har udviklet en online procesplatform - møder jeg mange virksomheder, der hopper hovedkulds ud i at bruge Robotic Process Automation (RPA). 

Tilskyndet af ivrige konsulenter og enkel software ser mange virksomheder teknologien som en genvej til store effektiviseringsgevinster. Men desværre fører arbejdet alt for ofte til symptombehandling og kortsigtede løsninger. Det er der heldigvis råd for.

Inden vi ser på udfordringerne og de spørgsmål, I bør stille jer selv, inden I kaster jer ud i automatiseringsprojekter, så lad os gennemgå, hvad RPA er.

Søren Pommer har mange års erfaring med at udvikle og implementere forretningsprocesser i organisationer fra 40 til 120.000 medarbejdere. Han er i dag direktør for gluu, som laver Process Communities, der muliggør målrettet samarbejde om forretningsprocesser på tværs af tid og sted. .

RPA handler i korthed om enten at flytte data mellem systemer, integrere systemer eller præsentere data for eksempelvis sagsbehandlere, så de lettere kan træffe kvalificerede beslutninger.

Robotten optræder som en medarbejder med samme adgang til systemer og rettigheder. Den gør bare arbejdet hurtigere og uden løn. Til gengæld arbejder robotten ensidigt og tænker – endnu – ikke selv.

Flytter viden fra hovedet og ind i koden

Kravsspecifikationen til robotten laver man typisk ved at optage skærmen, mens en medarbejder udfører en konkret arbejdsgang såsom at klikke rundt mellem flere systemer og bearbejde data. Den procedure programmeres robotten så til at varetage fremadrettet.

Sagt med andre ord: Man synliggør arbejdsgangen, hælder cement over og lader den passe sit monotone arbejde, mens medarbejderen kan benytte den frigjorte tid på andre ting. Så langt, så godt.

Her går det ofte galt
Men for hver dag der går, ændrer virkeligheden sig en lille smule. Organisationens systemer opgraderes, og krav og regler ændres. Medarbejderen – eller den overordnede procesejer – justerer løbende eller siger til, når noget skal ændres.

Robotten, derimod, arbejder ufortrødent videre. Måske har en programmør officielt ansvaret. Han kender dog ikke til den ændrede virkelighed, men har typisk travlt med at lave nye robotter for andre brugere.

Denne uklarhed skaber ‘sorte huller’ i organisationen. Programmøren tror, procesejeren tager affære, men procesejeren har mistet følingen med opgaven, da den er overtaget af robotten.

Og det er bare én problemstilling. Automatisering af arbejdsgange kan gå galt af flere årsager:

Det kan dels gå galt på grund af dårligt overblik over den samlede proces. RPA automatiserer kun de opgaver, som én medarbejder udfører. Men mange arbejdsgange og procedurer er del af en større proces, der udføres af flere medarbejdere og måske hele afdelinger. Derfor er det for eksempel hovedløst at få en robot til at oprette en ny kunde, hvis man ikke gør det med udgangspunkt i den samlede proces for onboarding af nye kunder. 

Derudover kan automatisering af ligegyldige opgaver også være et problem. 

”Don’t automate, obliterate”, sagde Michael Hammer, der er en af fædrene til procesforbedringer. Det er bedre at fjerne opgaver end at automatisere dem. Uden en helhedsforståelse og indledende procesforbedring starter robotten måske aktiviteter, som der slet ikke er behov for, såsom bestilling af udstyr og licenser.

En bedre rejse mod robotterne
Så hvad gør I så? For at skabe det bedste grundlag for at vælge de rette automatiseringsinitiativer er I nødt til at kunne svare på følgende spørgsmål først:

  1. Hvordan ser vores tværgående arbejdsgange ud?

  2. Hvilken rolle udfører opgaverne i hver proces?

  3. Hvordan udføres hver opgave trin for trin?

  4. Hvilke systemer bruges?

  5. Har vi fjernet unødige trin og opgaver fra hver aktivitet og proces?

  6. Hvordan vil I overvåge og optimere processen, efter den er blevet automatiseret?

Når I har svaret på de seks spørgsmål, har I et klart defineret rum til at finde egnede arbejdsgange, der kan automatiseres.

Først derefter gælder det om at finde de arbejdsgange, der kan spare mest tid, fjerne flest fejl eller forbedre kundeoplevelsen – altså dér, hvor de ivrige konsulenter ofte begynder.

Selvom det kan lyde overvældende, så klø på. Med grundlaget på plads og de rette værktøjer til at overvåge og optimere processerne er der virkelig meget at hente.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

26.11.2025SCM.dk

LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 2025

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

25.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Black Friday presser tempoet, automatisering gør forskellen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015

Dato

08.12.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

09.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
CE-mærkning af maskiner og anlæg - diplomkursus

Sådan udfører du CE-mærkning af maskiner, maskinlinjer og ombyggede maskiner – Diplomkursus – 2 dage

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online