Ewii-elscooter skal produceres i Danmark

Det trehjulede elkøretøj Tripl fra danske Ewii stopper produktionen i Polen for at starte den op i Viborg i stedet. Målet i år er at producere 350 el-køretøjer, men med tiden skal det tal vokse til 5.000.

Tripl-scooteren er især rettet mod distribution i storbyerne, da den har en topfart på 45 km/t og en rækkevidde på 100 km. Køretøjet kan desuden laste 200 kg, rumme 700 liter og koster 55.000 kr. Foto: Ewii. .

16.05.2017

SCM.dk

Produktionen var ellers gået i gang i den polske by Wroclaw hos den tyske koncern Goves, men gik ikke som forventet, oplyser Ewii. Derfor er ansvaret for at bygge de små batteridrevne køretøjer nu overflyttet til virksomheden Johannes Pedersen.

Om Tripl

  • Pris: 55.000 kr.
  • Motor: Elmotor på 4 kW, boost-peak på 10 kW.
  • Topfart: 45 km/t.
  • Batteri/rækkevidde: 5,3 kWh/67 km, 6,7 kWh/83 km, 8,0 kWh/100 km.
  • Opladetid: Fem-otte timer.
  • Længde: 2,41 meter.
  • Vægt med stort batteri: 301 kg.
  • Volumen: 750 liter.
  • Last: 200 kg.
  • Designet af danske Art Linco og produceres af Johannes Pedersen i Viborg.

”I Viborg er vi tættere på, både hvad angår sprog og kultur, og med hensyn til udvikling er der kortere fra prototyper til seriemodeller”, siger Bettina Eriksen, direktør for Ewii Mobility, til Jyllands-Posten.  

Planen var oprindeligt, at det tyske firma skulle producere de første 1.000 Tripl-scootere i løbet af i år, men med flytningen til Danmark er det tal nedjusteret til 350.

Næste år er planen at producere 1.000 køretøjer, og med tiden skal den årlige produktion ligge på 5.000. Når det mål nås, skal noget af produktionen muligvis flyttes til andre lande, hvor salget foregår, fx Asien.

Lille elscooter med stort potentiale
Indtil videre er der produceret 100 af de eldrevne scootere, hvoraf mange af dem er ude og blive testet hos en række store, europæiske virksomheder. Bettina Eriksen tror på, at behovet for Tripl-køretøjet er stort og kun vil vokse i takt med, at flere storbyer begrænser fossil bilkørsel.

”Her er det især erhvervskøretøjer, som er med til at give forureningen. Erfaringerne viser, at erhvervslivet gerne vil rykke til elkøretøjer, hvis rammebetingelserne som f.eks. specielle vejbaner til elkøretøjer er på plads. Det betyder mere end lavere afgifter”, siger Bettina Eriksen til Jyllands-Posten.

Læs også: Første autonome, elektriske containerskib undervejs i Norge

Tripl-scooteren er især rettet mod nærdistribution i storbyerne, da den har en topfart på 45 km/t og en maksimal rækkevidde på 100 km. Køretøjet kan desuden laste 200 kg, rumme 700 liter og koster 55.000 kr.

Læs mere om Tripl her.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

17.12.2025Global AGV

Sponseret

Skynd dig inden juleferien!

16.12.2025SCM.dk

Nyt liv til elbilbatterier i dansk erhvervsliv

12.12.2025AlfaPeople

Sponseret

Multi-country lokaliseringer i Latinamerika

11.12.2025SCM.dk

Styrelse: AI gør danske virksomheder markant mere effektive

10.12.2025SCM.dk

Projekt skal skære 15 procent af procesindustriens CO2-udledning inden 2030

10.12.2025SCM.dk

Industrien kæmper med OT-sikkerhed midt i digitale ambitioner

10.12.2025Global AGV

Sponseret

Welltec frigør medarbejdertid til de opgaver, der skaber værdi

09.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Fra produktionsgulvet til julebordet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle