Europæisk transportindustri ser lille fremgang i fragtkapacitet
Selvom den europæiske vejtransport blev kastet ud i kaoslignende tendenser i coronakrisens indledende faser, viser ny data fra årets første kvartal, at driften blev nogenlunde vedligeholdt, mens kapaciteten nu er begyndt at stige igen.
Coronapandemien har haft - og har stadig - klare indvirkninger i form af nedsat kapacitet og drift i den europæiske transportindustri, hvilket flere distributionsselskaber har kompenseret for ved at transportere mindre gods og derved opretholde distributionsniveauet nogenlunde.
Læs også: Coronakrisen giver verdensomspændende flaskehalse for godstransporten
Det oplyser Transport Intelligence (TI) og Upply i deres seneste rapport om sektoren. Undersøgelsen viser, at den samlede godstransport i Europa i første kvartal er faldet med 0,8 procent sammenlignet med samme periode i 2019 og 0,2 procent i forhold til hele forrige år, skriver The Loadstar.
”Produktionen i bilbranchen stod stort set stille i midten af marts måned, hvor betydelige mængder vejfragt gik tabt i sektoren. Der var desuden voldsomme spring i efterspørgslen efter transport af dagligvarer som følge af forbrugernes panikindkøb, selvom det i Frankrig, Spanien og Italien dog ser ud til, at efterspørgslen er aftaget lidt efterfølgende. Kemisk og farmaceutisk produktion har haft et vedvarende højt niveau af efterspørgsel under krisen, mens modesalget og den industrielle sektor har lidt”, oplyser TI og Upply i rapporten.
Pandemi påvirker forskelligt
Som reaktion på coronakrisen oplyser rapporten endvidere, at flere aktører i transportindustrien valgte at nedlægge aktiviteterne. En undersøgelse af den franske fragtorganisation FNTR viser blandt andet, at 86 procent af franske distributionsvirksomheder i slutningen af marts havde enten delvist eller helt lukket ned for driften.
Selvom det overordnede fald i kapacitet i Europa har medvirket til at opretholde niveauet af fragt, påpeger rapporten, at kan dette fluktuere i forhold til, hvilken sektor der er tale om.
”Som resultat af nedlukningen er efterspørgslen på vejtransport faldet klart, selvom der i den farmaceutiske industri og dagligvarebranchen har været nogle mærkbare udsving. Forsyningskæderne er blevet rystede på grund af kapacitetsnedskæringerne, mens dieselpriserne var på sit laveste i marts. Dette har ledt til øgede svingninger i priserne på vejtransport”, lyder det ifølge The Loadstar.
Lys forude
Ny data fra Shippeo, der monitorerer driften på over 3.000 fabrikker og varelagre i Europa for at kunne skabe et øjebliksbillede af forsyningskæderne, viser imidlertid fremskridt i aktivitetsniveauet i april på tværs af sektorerne i transportindustrien.
Analysen gennemgår udviklingen i bilindustrien, fødevarer og tobak, metal-, gummi-, plastik- og papirindustrien, maskineri og udstyr, byggebranchen samt detailhandel af non food-produkter.
Læs også: Fin dansk repræsentation blandt Europas supply chain-stjerner
Med undtagelse af sektoren for metal, gummi, plastik og papir, har aktivitetsraten ved udgangen af april været højere end i starten af marts måned. Bilbranchen er eksempelvis gået fra et indeks på 4 procent i marts til 11 procent den 27. april som resultat af produktion, der bliver genoptaget.
- HCL