Europæisk fokus på social dumping

EU-kommissionen er opmærksomme på udfordringerne i forbindelse med social dumping i bl.a. transportsektoren. Brancheorganisation er tilfreds.

Europa-Kommissionens formand, Jean-Claude Juncker, kom blandt andet rundt om social dumping i sin ”State of the Union”-tale til Parlamentet i sidste uge. Foto: European Commission Press.

14.09.2015

SCM.dk

”Vi bliver nødt til at fremskynde arbejdet for et fair og reelt pan-europæisk arbejdsmarked. Med fairness menes i den forbindelse fremme og bevarelse af borgernes frie bevægelighed som en fundamental rettighed i vores union, mens vi samtidig skal undgå tilfælde af misbrug og risiko for social dumping.”

Sådan sagde Europa-Kommissionens formand, Jean-Claude Juncker, i sin ”State of the Union”-tale til Europa-Parlamentet i sidste uge, skriver DTL – Danske Vognmænd.

Læs også: Transportminister til møde hos nordiske vognmænd

Dermed satte han fra Kommissionens side fokus på en af de største udfordringer i den europæiske transportbranche lige nu, nemlig social dumping, hvor specielt chauffører fra Østeuropa kører rundt i Unionen på sultelønninger og presser markederne i masser af vestlige lande, herunder Danmark.

Udtalelsen kom i forbindelse med et generelt blik på krisen i eurozonen, og for brancheorganisationen Nordic Logistics Association (NLA) er det godt nyt, at EU er opmærksomme på problemstillingen.

”EU-Parlamentet vil af med den praksis, der medfører urimelig konkurrence og ansporer til social dumpning i transportsektoren, så man kan sige, at EU samlet set har fuldt fokus på problemerne med social dumping. Jeg er ikke i tvivl om, at formanden mener det alvorligt, for et funktionsdueligt indre marked er hele forudsætningen for, at EU kan eksistere i længden,” siger foreningens direktør, Søren H. Larsen, til dtl.eu.

I sidste uge stemte Europa-Parlamentet også om en midtvejsevaluering af Kommissionens Hvidbog fra 2011 om Unionens transportpolitik. Betænkningen blev vedtaget med stort flertal med 502 stemmer for og 158 stemmer imod. 

Læs også: Stop for østeuropæiske chauffører

Betænkningen har til formål bl.a. at sikre juridisk klarhed og bedre implementering af regler vedrørende arbejdsforhold, arbejdstager- og velfærdsrettigheder, løn og social ansvarlighed, og høster ligeledes anerkendelse fra NLA.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

08.12.2025SCM.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal sparke bæredygtig vækst i gang

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle