Stop for østeuropæiske chauffører
Der er krise at spore i det danske vognmandserhverv, hvor chaufførstanden bliver ældre og ældre. Og manglen på arbejdskraft kan ikke dækkes af vognmænd fra Østeuropa.
Krisen rækker dybt ind i vognmandsbranchen, hvor manglen på chauffører ikke kan løses blot ved at hyre østeuropæiske chauffører. For der er behov for danske kendere af vejnettet, når mindre indenlandske kørsler foretages. Det skriver Dagbladet Børsen.
Herudover har erhvervet ændret sig, så det i dag kræver flere it- og styringskompetencer sammenlignet med tidligere. Samtidig er de traditionelle industrijobs ofte mere lokkende for unge grundet kolleger, faste arbejdstider, samt en lidt højere løn.
Læs også: Transportminister til møde hos nordiske vognmænd
Alt i mens lægger manglen på arbejdskraft en dæmper på væksten, peger flere branchefolk på.
Generelt mangler branchen chauffører. Flere vognmænd har biler holdende, som ikke kan komme ud at køre, fordi der mangler chauffører, siger Ole Bolm, direktør for transport- og speditionsvirksomheden HCS til Børsen.
Læs også: Nomeco bygger kæmpe lager i Køge
Også manglen på yngre medarbejdere presser sig på.
"Jeg har kun ældre chauffører, der har kørt i mere end 40 år. De er over 60 år alle sammen og snart på pension eller efterløn. Hvis man skal have nye nu, så er de yngste, man kan få, alle sammen over 40 år, siger Jens Hjorth fra Vognmand Jens Hjorth.
-JPN