EU-lande vil trække nye klimaregler for shipping i land
En række syd- og østeuropæiske lande advarer mod kommende stramninger af klimaregler for shippingbranchen i EU. Danske shipping-repræsentanter peger på globale regler som den eneste løsning.
Som for mange andre sektorer er EU i disse dage ved at regulere shipping i en grønnere retning.
Sidste år trådte ETS-kvotesystemet i kraft og med årsskiftet skal skibenes CO2-intensitet også sænkes med 2 procent. Og nu sidder EU og arbejder på fremtidens regulering, der skal få branchens CO2-regnskab til at gå i nul i 2050.
De mange, og stigende, klimakrav fra EU’s side får nu ni EU-lande til at række ud efter håndbremsen. De er bange for de negative indvirkninger på konkurrenceevnen, særligt hvad der angår udvidelsen af kvotesystemet.
Det er imidlertid ikke første gang denne gruppe lande udtrykker bekymringer for EU’s klimakurs. Danske Rederier mener, at kritikken er utidig.
”Det er enten udtryk for dårlig timing eller manglende handling, at nogen forsøger at ændre reglerne på et meget sent tidspunkt et år efter, at kvotereglerne er trådt i kraft”, siger Bjarne Løf Henriksen, der er leder af Danske Rederiers EU-kontor, til Finans.
Løsningen er global
Grundlæggende ligger problematikken i regional lovgivning som sådan. Regional lovgivning, som EU’s, kan skabe problemer, særligt i en international branche som shipping.
Danske Rederier peger i stedet på globale regler som løsningen og håber derfor, at shippingindustriens internationale organisation, IMO, vil vedtage nogen i år.
”Skibsfarten reguleres nu engang bedst globalt, og regionale klimaregler er på lang sigt en udfordring for konkurrenceevnen. Den eneste kur herfor er medlemslandenes klare opbakning til en konkret løsning i IMO. En aftale om pris på skibes emissioner og standarder for grønne brændstoffer forventes i april og oktober i år,” siger Bjarne Løf Henriksen til Finans.
- lhs