Esbjerg Havn udvikler Ro-Ro terminal koncept med Scandinavian Auto Logistics
Scandinavian Auto Logistics og Port Esbjerg er gået sammen om at udvikle et nyt alsidigt Ro-Ro terminalkoncept. Parterne har kaldt konceptet "Flexible Multi-Terminal", da det giver mulighed for håndtering af biler, trailere, containere og høje og tunge laster.
Den multinationale logistikkoncern Grimaldi Group er den primære ejer af Scandinavian Auto Logistics, såvel som ejer af en verdens største flåder af Ro-Ro-, krydstogt- og færgeskibe.
På den baggrund er et samarbejde opstået mellem Esbjerg Havn og Scandinavian Auto Logistics, hvis formål er at skabe et nyt terminalt koncept, der kan håndtere alle slags Ro-Ro-gods. Navnet på det nye koncept er ”Flexible Multi-Terminal".
Administrerende direktør for Esbjerg Havn, Dennis Jul Pedersen, forklarer, at investeringerne i den fleksible multi-terminal øger havnens kapacitet og giver adgang til det enorme rutenetværk af Grimaldi Lines. For "Flexible Multi-Terminal" er nemlig gjort klar til at kunne håndtere mange af deres fartøjer, hvilket sikrer den højeste fleksibilitet i planlægningen.
Læs også: Søfartens ”Løvens hule” slog til 15 gange
Samtidig giver det mulighed for transport af modulære varer fra baglandet til tre kontinenter, der repræsenterer nogle af de hurtigst voksende markeder i verden.
Grimaldi-gruppen driver otte rederier langs ruter, der forbinder Nordeuropa, Middelhavet, Vestafrika og Nord, Øst- og Sydamerika, samt derudover at være til stede i billogistik gennem ejerskabet af Scandinavian Auto Logistics.
"Vi mener, at fleksibilitet og effektivitet skal kombineres, når man flytter kompleks last rundt i verden - og det starter, når vi modtager varerne i Esbjerg Havn”, siger Henrik Otto Jensen, der er Scandinavian Auto Logistics’ adm. direktør.
- KCP