Esbjerg Havn tredobler kapaciteten af havvind

Esbjerg Havn har som den første vindhavn i verden fået udarbejdet en såkaldt digital tvilling, der kan beregne effektive metoder til udskibning af havvind. Det digitale værktøj har en voldsom effekt på havnens vindkapacitet, da Esbjerg Havn kommer til at kunne tredoble den årlige mængde af udskibet havvind fra 1,5 GW til 4,5 GW.

Esbjerg Havn har som den første vindhavn i verden fået udarbejdet en såkaldt digital tvilling, der kan beregne effektive metoder til udskibning af havvind. Det digitale værktøj har en voldsom effekt på havnens vindkapacitet, da Esbjerg Havn kommer til at kunne tredoble den årlige mængde af udskibet havvind fra 1,5 GW til 4,5 GW. Foto: Esbjerg Havn..

26.01.2023

SCM.dk

Den årlige mængde udskibet havvind fra Esbjerg Havn vil blive tredoblet inden for de næste to år. Det lyder voldsomt, men det er realiteten, efter at Esbjerg Havn som den første vindhavn i verden har fået udarbejdet en såkaldt digital tvilling.

Computerprogrammet fodres med enorme mængder af information og gennemanalyserer alle processer i havnedriften med udskibning af havvind og simulerer havnen 1:1. Alt fra placering af gods til pladsbehov, betydningen af højvande og meget mere. På den måde bliver alle processer optimeret.

”At arbejde med den digitale tvilling er en gamechanger. Vi kan tage langt bedre beslutninger ved hjælp af det værktøj. Det betyder, at Esbjerg Havn kan tredoble kapaciteten uden at udvide havnen med en eneste kvadratmeter”, siger direktør på Esbjerg Havn, Dennis Jul Pedersen.

Tempoet skal markant op
Havnene skal ud af excel-arket Kapacitet på havnene er en af de største udfordringer i forhold til den grønne omstilling. For tempoet skal markant op for at nå de mindst 65 GW havvind i 2030 og 340 GW inden 2050, som er de europæiske havvindstrategimål.

”Nu er vi første havn i verden med den digitale tvilling på havvind. Men for hele den europæiske udfoldelse af havvind, vil det her jo også kunne spille en rolle i de kommende år. Der er pladsmangel i de fleste vindhavne i Europa, så vi skal have rykket havnene ud af Excel-arket og i stedet skabe flere digitale tvillinger”, siger Dennis Jul Pedersen.

Læs også: Seks havne samarbejder om havvind

Det er ikke nyt at arbejde med digitale tvillinger i havnedrift. De bruges også til at optimere containerdrift og andre operationer. For vind er det optimale design af processen på havnene ekstra vigtigt, da vind kan være mere komplekst end andre havneprocesser. Der foregår mange aktiviteter på samme tid. For eksempel kommer der skibe fra en række forskellige lande med specialiseret udstyr. Det giver mange brikker i puslespillet.

Kapaciteten i Esbjerg øges løbende fra de 1,5 GW til 4,5 GW årligt frem mod 2025, hvor de krævede forandringer er gennemført. Det gælder for eksempel ombygning af nogle tilkørselsveje.

En stor bedrift og et kraftfuldt værktøj
Det er den amerikanske virksomhed Moffatt & Nichol, der har udviklet den digitale tvilling for Esbjerg Havn. Det er verdens førende havne- og maritime ingeniørrådgivnings virksomhed, der planlægger og designer havne overalt i verden. De har en afdeling, der udelukkende har fokus på logistik og detaljeret design af offshore vindhavne i Europa og USA.

”Det er en stor bedrift, vi sammen er lykkedes med, og som vi helt sikkert kan bruge her i USA og i andre europæiske lande. Den mængde vind, vi kan skubbe igennem fremover, er imponerende”, siger Joshua Singer, der er Marine Structure Engineer, og som har været projektleder på skabelsen af den digitale tvilling.

”Evnen til digitalt at udbygge havnen og fysisk se projektet ske og identificere problemer og effektivitetsgevinster før betydelige anlægsinvesteringer, er et enormt kraftfuldt værktøj for havvindmølleindustrien”, siger Joshua Singer.

Dennis Jul Pedersen mener, at perspektiverne i projektet er endnu større end bare effektivisering af havnedrift.

”Tænk, når vi også får sat leverandører ind i den digitale tvilling. Med naceller fra Cuxhaven og vinger fra Hull. Der er ingen grund til at tro, at vi stopper ved 4,5 GW, og det samme gælder forøgelsen af kapacitet i resten af Europa. Vel at mærke før vi begynder at udvide havnene”, siger Dennis Jul Pedersen.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

31.03.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Jysk Caravan Center: Digitale prisskilte øger effektivitet og giver bedre kundeoplevelse

28.03.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Digitale buffetskilte skaber overblik i kantinen hos FGU Midtjylland

26.03.2025GS1 Denmark

Sponseret

Undgå at deklarere al din emballage rød og spar penge

26.03.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Hør mere om vores WeDoLifting skraldetalje

26.03.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Luxplus: Fra online abonnementsunivers til innovativ fysisk butik

24.03.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mayflower binder webshop og butikker sammen digitalt

21.03.2025Global AGV

Sponseret

Ja tak til 60% besparelse på din drift

20.03.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club 2025

Sidste chance for tilmelding!

Dato

01.04.2025

Tid

09:00

Sted

Comwell Kellers Park, Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams