Seks havne samarbejder om havvind
Til daglig er de konkurrenter, men nu har de på Esbjerg Havn aftalt et samarbejde mellem de seks største vindhavne i Europa. De vil fremover samarbejde om at øge tempoet i den grønne omstilling, så Europas ambitiøse mål om opsætning af havvind kan nås. Havnene mangler kapacitet. I dag er de europæiske havvindstrategimål at etablere mindst 65 GW havvind inden 2030. Et højt tal. Især taget i betragtning af, at der i dag står godt 13 GW på havene rundt om i Europa.
Europa sigter mod at etablere godt fem gange så meget havvind de næste otte år, som vi har bygget på de foregående 20 år. Det mål lægger stort pres på de europæiske vindhavne. For der er i øjeblikket ikke havnekapacitet nok til at kunne nå at få sat alle havvindmølleparker op. Det vil seks af Europas førende vindhavne forsøge at ændre på. Derfor er de gået sammen i et nyt samarbejde, som er forseglet på Esbjerg Havn, hvor en erklæring blev underskrevet, og de første diskussioner og deling af erfaringer foregik. Målet er at samarbejde på operationelt og praktisk plan.
”Ambitiøse målsætninger er fremragende, men det skal også kunne lade sig gøre i praksis. Vi tror på, at vi seks havne kan dele erfaringer og derved øge tempoet, så vi kan forsøge at afhjælpe de store kapacitetsproblemer, vi ser ind i,” siger Dennis Jul Pedersen, direktør på Esbjerg Havn.
Ifølge Esbjerg Havns direktør ønsker havnene også at sende et signal til markedet om, at havnene er villige til at gøre alt for at accelerere den grønne omstilling med havvind. Med Esbjerg-deklarationen tilbage i maj blev målsætningen for havvind i Europa forøget voldsomt. Tyskland, Danmark, Belgien og Holland har etableret et fælles mål om at levere mindst 65 GW havvind inden 2030.
”Vi seks havne har underskrevet en erklæring om, at vi sætter alt ind på at understøtte Europas ambitiøse målsætning. I maj lagde politikerne rammerne med den oprindelige erklæring, og vi har underskrevet en erklæring, hvor vi handler på den udfordring, som de gav os alle sammen ved at sætte buldrende fart på havvinden”, siger Dennis Jul Pedersen.
Deler alt fra digitale erfaringer til plads
De seks havne i samarbejdet er Port Oostende i Belgien, Groningen Seaports/Eemshaven i Holland, Niedersachsen Ports/Cuxhaven i Tyskland, Nantes-Saint Nazaire Port i Frankrig, Humber i England og Esbjerg Havn i Danmark. Som Europas førende offshore-havne vil de bidrage til videndeling og best practice med respekt for konkurrencelovgivningen.
Samarbejdet kan for eksempel gælde pladsmangel. Har en havn kun plads til et halvt projekt, har en anden havn måske plads til den anden halvdel. Havnene vil også forsøge at sikre optimale processer og for eksempel dele digitale erfaringer. Esbjerg Havn har netop udviklet et digitalt værktøj – en såkaldt digital tvilling – der hjælper med at tredoble kapaciteten af havvind fremover, uden at havnen skal udbygges.
”Den slags erfaringer skal jo skaleres op, så vi kan udnytte kapacitet og kompetencer på tværs af lande. Selvom vi som havne er i konkurrence med hinanden, står vi stadig over for de samme udfordringer og har et fælles ansvar for at forme fremtiden”, siger Dennis Jul Pedersen.
Læs også: Esbjerg Havn bygger ny hal til havvind
Samarbejdet mellem havnene skal også understøtte det politiske arbejde på europæisk niveau.
“Europæiske havnes vigtighed bør ikke udelukkende opgøres i ton, men bør også vurderes på deres bidrag til udbredelsen og levering af energi, især vedvarende energi. Jeg er meget begejstret for, at disse seks vigtige vindenergihavne forener deres bestræbelser og går forrest i ambitionen om at indfri EU’s offshore målsætninger. Vi kan nemmere håndtere udfordringerne gennem samarbejde”, udtaler Isabelle Ryckbost, generalsekretær for European Sea Ports Organization (ESPO).
- PiB