Elektriske pramme undervejs i Benelux

I alt 11 fuldt elektriske containerpramme vil i løbet af 2018 stævne ud på de hollandske og belgiske vandveje. Fartøjernes batterier vil blive bygget ind i containere, der kan flyttes efter behov.

Den store udgave af de elektriske containerpramme skal efter planen ankomme til Antwerpen i tredje kvartal 2018. Illustration: Omega Architects.

17.01.2018

SCM.dk

De første 100 procent elektriske og dermed emissionsfri containerpramme vil om et halvt års tid sejle frem og tilbage mellem tre havne i Holland og Belgien. Det er målet med et projekt til 100 mio. euro, inkl. støtte fra EU og i mindre grad Port of Antwerp, der er blandt havnene, som skal betjenes, skriver Flanders Today.

Læs også: Kinesere lancerer elektrisk fragtskib

Til august ankommer de første fem mindre både til havnen i Antwerpen, hvorfra de i den første periode vil sejle 10 ugentlige ture til og fra de to øvrige deltagende havne i projektet, Rotterdam og Amsterdam. Prammene bliver leveret af det lokale selskab Port-Liner og bliver 52 meter lange og 6,7 meter brede med en kapacitet på 24 20-fodscontainere med en totalvægt på op til 425 ton.

Senere i tredje kvartal 2018 følger så seks større fartøjer, der med en længde på 110 meter kan håndtere op til 270 containere.

Flytbare batterier giver grønne udsigter
Begge bådtyper skal drives af batterier, der bliver bygget ind i netop 20-fodscontainere, hvilket også gør det muligt at flytte og installere dem på ældre både. Løsningen sparer samtidig plads (omkring otte procent), fordi der ikke er behov for et traditionelt maskinrum og brændstoftanke.

Det grønne aspekt er en vigtig del af strategien bag bådene. Således forventer man at fartøjerne, når de er i fuld drift, vil kunne fjerne omkring 23.000 lastbiler fra vejene årligt. Strømmen til bådenes batterier skal komme fra vedvarende energi og dermed vil de spare miljøet for ca. 18.000 ton CO2 om året.

Til at starte med fylder de 11 elektriske pramme, der også er sat op til autonom sejlads, ikke meget i det store billede, men perspektivet i de flytbare batterier giver optimisme hos udvikleren.

Læs også: Nye vinde for fremtidens containerskibe

”Der er omkring 7.300 flodfartøjer på tværs af Europa, og mere end 5.000 af dem er ejet af selskaber i Belgien og Holland. Vi kan bygge iver 500 om året, men i det tempo vil det tage omkring 50 år at få hele industrien over på grøn energi. [De flytbare batterier] åbner op for at vi kan omdanne pramme, der allerede er i drift, hvilket er et stort boost til industriens grønne energiprofil”, siger CEO for Port-Liner, Ton van Meegen, til The Loadstar.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025Dematic

Sponseret

Dematic Integrates a Pallet AS/RS in Latest Expansion for Spanish Workwear Giant Velilla

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle