Elektriske pramme undervejs i Benelux

I alt 11 fuldt elektriske containerpramme vil i løbet af 2018 stævne ud på de hollandske og belgiske vandveje. Fartøjernes batterier vil blive bygget ind i containere, der kan flyttes efter behov.

Den store udgave af de elektriske containerpramme skal efter planen ankomme til Antwerpen i tredje kvartal 2018. Illustration: Omega Architects.

17.01.2018

SCM.dk

De første 100 procent elektriske og dermed emissionsfri containerpramme vil om et halvt års tid sejle frem og tilbage mellem tre havne i Holland og Belgien. Det er målet med et projekt til 100 mio. euro, inkl. støtte fra EU og i mindre grad Port of Antwerp, der er blandt havnene, som skal betjenes, skriver Flanders Today.

Læs også: Kinesere lancerer elektrisk fragtskib

Til august ankommer de første fem mindre både til havnen i Antwerpen, hvorfra de i den første periode vil sejle 10 ugentlige ture til og fra de to øvrige deltagende havne i projektet, Rotterdam og Amsterdam. Prammene bliver leveret af det lokale selskab Port-Liner og bliver 52 meter lange og 6,7 meter brede med en kapacitet på 24 20-fodscontainere med en totalvægt på op til 425 ton.

Senere i tredje kvartal 2018 følger så seks større fartøjer, der med en længde på 110 meter kan håndtere op til 270 containere.

Flytbare batterier giver grønne udsigter
Begge bådtyper skal drives af batterier, der bliver bygget ind i netop 20-fodscontainere, hvilket også gør det muligt at flytte og installere dem på ældre både. Løsningen sparer samtidig plads (omkring otte procent), fordi der ikke er behov for et traditionelt maskinrum og brændstoftanke.

Det grønne aspekt er en vigtig del af strategien bag bådene. Således forventer man at fartøjerne, når de er i fuld drift, vil kunne fjerne omkring 23.000 lastbiler fra vejene årligt. Strømmen til bådenes batterier skal komme fra vedvarende energi og dermed vil de spare miljøet for ca. 18.000 ton CO2 om året.

Til at starte med fylder de 11 elektriske pramme, der også er sat op til autonom sejlads, ikke meget i det store billede, men perspektivet i de flytbare batterier giver optimisme hos udvikleren.

Læs også: Nye vinde for fremtidens containerskibe

”Der er omkring 7.300 flodfartøjer på tværs af Europa, og mere end 5.000 af dem er ejet af selskaber i Belgien og Holland. Vi kan bygge iver 500 om året, men i det tempo vil det tage omkring 50 år at få hele industrien over på grøn energi. [De flytbare batterier] åbner op for at vi kan omdanne pramme, der allerede er i drift, hvilket er et stort boost til industriens grønne energiprofil”, siger CEO for Port-Liner, Ton van Meegen, til The Loadstar.

-AK

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

23.04.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Mobil arbejdsstation med stor tablet

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

03.04.2025Combilift

Sponseret

Combilift’s Legacy in Wind Energy: Engineering Solutions for a Sustainable Future

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle