Elektriske lastbiler sparer DHL tusindvis af kroner
Et skift fra diesel til elektricitet kan give store økonomiske gevinster. Tesla lover, at dets nye elektriske lastbil Tesla Semi vil spare virksomheder op mod 20 pct. per kilometer, de kører. DHL står først i køen, når elbilen ruller ud.
Teslas nye elektriske lastbil, Tesla Semi, kan spare speditører, der ønsker at bevæge sig væk fra dieselolie, tusindvis af kroner om året, mener DHL.
Læs også: UPS på vej med 50 ellastbiler
Jim Monkmeyer, chef for transport ved DHL Supply Chain var blandt de første til at bestille Teslas nye elektriske lastbiler, som forventes at rulle ud i starten af 2019, skriver reuters.com.
Han forklarer, at de 10 bestilte lastbiler skal ses som en prøveballon, og at DHL stadig er år væk fra at skifte hele flåden af diesellastbiler ud med elektriske køretøjer. Men han vil holde stærkt øje med overgangen fra diesel til elektricitet, og den økonomiske gevinst det kan have for DHL, blandt andet på grund af den gode ROI.
”Vi regner med, at vi kan tilbagebetale inden for halvandet år baseret på energiforbrug samt lavere vedligeholdelsesomkostninger,” fortæller Monkmeyer til Reuters.
Besparelserne på vedligeholdelse blive ifølge chefen store, fordi motorerne er meget enklere med hensyn til antallet af bevægelige dele og kompleksiteten af disse dele.
Besparelse på 20 procent
En lastbil kører mellem 100.000-160.000 km om året, og Tesla har lovet en besparelse på 20 procent per mile (1,6 km.) sammenlignet med en konventionel dieseltrækker.
Analytikere påpeger dog, at brændstofeffektiviteten for dieselvogne forventes at forbedre sig frem mod 2020, hvilket begrænser de økonomiske fordele ved at investere i Tesla Semi.
”Problemet er, at Tesla sigter mod et flygtigt mål, og selvom de elektriske lastbiler vil have lavere omkostninger, vil der ikke være den store forskel,” siger Jefferies-analytiker Stephen Volkmann til reuters.com.
Læs også: Første Tesla-lastbiler bestilt i Skandinavien
Monmeyer fortæller, at DHL stadig kortlægger omkostningerne, men mener at de to typer lastbiler - diesel og el- allerede ser ud til at ligge ”tæt nok” til at gennemføre et skift.
-JJK