Ekspert advarer om dominoeffekt indenfor containershipping
Hanjin Shipping kan være den første virksomhed, der må tage konsekvensen af branchens største trussel lige nu: overkapacitet. Ekspert advarer om, at en dominoeffekt kan være på trapperne.
Containershipping-branchen er hårdt presset i øjeblikket. Flere og flere skibe er kommet til på et tidspunkt, hvor efterspørgslen på varer fremstillet i Asien er faldet. Og det har ført til overkapacitet.
Et af de rederier, der mærker følgerne af overkapaciteten, er sydkoreanske Hanjin Shipping. SCM.dk kunne således for nyligt fortælle, at rederiet er på randen af en konkursbegæring.
Nu advarer eksperten Richard Clayton, chefanalytiker hos IHS Markit, om, at Hanjin-sagen formentlig ikke er et enkeltstående tilfælde, men nærmere repræsenterer den første faldende dominobrik i en række, der vil vælte i den nærmeste fremtid. Det skriver netmediet cips.org.
Strandede varer og enorm gæld
Grundet den manglende økonomiske støtte til Hanjin Shipping er både skibe og gods strandet på havet.
Det forlyder, at både Samsung og HP har massevis af varer ombord på de strandede skibe, og ifølge The Wall Street Journal ligger værdien af samtlige varer på omkring 14 millioner dollar (knap 93 mio. kr.).
Læs også: Sydkoreas regering vil redde konkursramte Hanjin Shipping
Det er sandsynligt, at Hanjin Group (Hanjin Shippings moderselskab, red.) vil finde midlerne til at kunne betale alle med henblik på at få de strandede varer videre i systemet. Men det efterlader stadig en enorm gæld og intet at betale tilbage med, siger Richard Clayton.
Hanjin Shippings korthus begyndte at falde sammen, da den finansielle støtte fra Korean Development Bank blev trukket tilbage efter, at bankens gæld blev for stor.
Om den frygtede dominoeffekt indenfor branchen bliver en realitet, vil tiden vise
- KLZ