Effektiv logistik hos FødevareBanken støtter socialt udsattes behov
FødevareBanken er bindeleddet mellem de leverandører og grossister, der har fødevarer til overs, og de sociale organisationer, der har brug for dem. Men hvordan binder FødevareBanken selv sine logistikprocesser sammen?
Hvordan organiserer man 2.280.000 måltider?
FødevareBankens vision er at distribuere overskudsmad til fordel for socialt udsatte børn, unge og voksne i Danmark. Fødevarerne bliver til måltider på bl.a. krisecentre og væresteder over hele landet:
”Eksempelvis stræber Mændenes Hjem efter at kunne give måltider til 500 mennesker hver dag, og på nogle skoler har man morgenmadsklubber, som skal give børn en god og mere lærerig start på dagen”, fortæller Trine Baadsgaard, FødevareBankens kommunikationschef.
I 2017 uddelte Fødevarebanken 914 tons fødevarer – det svarer til ca. 2.280.000 måltider.
”Den udvikling, vi ser, er, at vi heldigvis løbende får nye donorer, så det kan blive til flere og flere måltider hvert år. En anden tendens er, at nogle donorer over tid leverer færre varer. Det ser vi som et positivt udtryk for, at når man som virksomhed donerer til FødevareBanken, er det med til at sætte madspild på den interne dagsorden”, mener Trine.
Kvalitet på menuen
”I FødevareBanken uddeler vi ikke varer, der er over udløbsdato. De varer, vi modtager fra donorer er fx sæsonvarer, varer hvor emballagen er blevet klemt, eller varer som på emballagen reklamerer for en udløbet konkurrence”, forklarer John Køppler som er Driftschef i FødevareBanken i København:
”Vi bygger på nogle meget faste kvalitetsprincipper. Vi vil have klare, gennemsigtige aftaler med vores donorer og modtagere, og vi vil leve op til alle regler for fødevaresikkerhed og sporbarhed”.
Den målsætning kræver faste processer for opsamling af informationer: Hvor mange styk blev modtaget af hvilket produkt? Og udleveret til hvem?
Hvordan fungerer det så?
”Systemet er, kort fortalt, at vores frivillige chauffører har en rute, der første tager dem til nogle af vores donorvirksomheder, hvor de henter varer. Derefter kører de en fast rute rundt til et antal modtagersteder. De kan så få varer fra dagens udvalg. De frivillige har oftest faste ruter, så de kommer til at kende modtagerne ret godt – og ved eksempelvis hvad de mest har brug for. Det er også de frivillige, der sørger for en retfærdighed i fordelingen, dvs. at der ikke er alt for stor fordel ved at ligge først på en rute. Eksempelvis er kød meget populært, men er ikke en kategori, vi modtager særligt meget af. Så der må chaufførerne hjælpe med fordelingen”, forklarer John.
Hvis der er varer tilovers efter endt rute, bliver det kørt tilbage til FødevareBankens lokale lager, og kommer med ud på en anden rute.
En verden før og efter stregkoder
Der er ingen tvivl hos John:
”Tidligere registrerede vi, hvilke varer vi modtog – og hvor mange af hver – på håndskrevne skemaer. Vores frivillige skal typisk holde styr på udlevering af 80 forskellige varer i forskelligt antal til forskellige modtagere, og det der med at registrere varer med kuglepen, evt. udendørs og i blæst, det spiller bare ikke. Nu bruger vi stregkodescanning, og det er en helt anden verden både for vores registrering og de frivillige”, mener John.
”Når vi henter produkter på fx Coop.dk’s lager, scanner chaufføren hver vare ind med den stregkode, der sidder på kartonen eller enheden. Enkelte produkter har ikke stregkoder på, og så bliver det lidt besværligt, men det
er vigtigt, at vi opsamler både GTIN-varenummeret og udløbsdatoen. Chaufføren scanner også varerne ud hos vores modtagere, så vi altid ved, hvor varen er afleveret i tilfælde af en evt. tilbagekaldelse”.
Hjulene kører på frivilligt initiativ
FødevareBanken har tre lokationer med lagre, nemlig Kolding, Aarhus og København, hvert sted med tre ansatte og 4 i administrationen i København. Derudover er det frivillige kræfter, der bogstaveligt talt får hjulene til at køre rundt i FødevareBanken. Det er nemlig ca. 180 frivillige chauffører og assistenter, der hver dag sørger for afhentning og levering med udgangspunkt i de tre lokationer:
”Vi kan mærke engagementet hos vores frivillige. Vi har en meget lav fraværsprocent og mærker stor fleksibilitet ift. at få dækket ruter, også selvom nogle af dem indebærer mange timers kørsel. Det er vi både meget taknemmelige for og stolte af”, slutter Trine Baadsgaard.
Har du fået lyst til at donere af jeres overskudsvarer?
Kontakt Fødevarebanken: www.foedevarebanken.dk/doner-mad
Vil du vide mere om, hvordan stregkoder giver jer en sikker og effektiv logistik?
Så ring til GS1 Denmark på 39 27 85 27 eller besøg www.gs1.dk
Må vi inspirere dig til at få mere ud af jeres medlemskab og den måde, I udnytter vores standarder og services? Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.