E-handelsvirksomheder opkøber producenter af materialehåndtering

Tendensen inden for e-handel går mod samme-dags-levering eller levering inden for få timer i de store byer. Analysehus forventer derfor en opkøbsbølge inden for materialehåndtering og logistik i 2013, og førende logistikprofessor undrer sig.

18.02.2013

SCM.dk

Amazon-CEO Jeff Bezos opkøbte i 2011 Kiva Systems, som producerer robotter til materialehåndtering. Andre e-handelskæmper følger nu efter med lignende opkøb. Foto: Amazon..

eBay, Amazon, RedPrairie og Google har allerede gjort det. Og analysehuset Transport Intelligence forventer, at mange andre af de store e-handelsaktører følger efter og køber sig til flere muskler og kompetencer inden for logistik og materialehåndtering. Motivet er at være i stand til at tilbyde en bredere vifte af services til kunderne ud fra den logik, at leveringstid og –kvalitet samt logistikomkostninger spiller en hovedrolle i konkurrencen.

Det seneste eksempel er Ingram Micro, som har opkøbt virksomheden Brightpoint, der producerer trådløst udstyr til supply chain formål. Opkøbet skal styrke Ingram Micros globale e-commerce forsyningskæde. Brightpoint råder i dag over 2 millioner m2 lagerareal.

Samme-dags-levering
”En af de tydeligste tendenser sidste år har været detailvirksomheders ambition om at komme tættere på deres kunder. Det ser man for eksempel med Amazons ændrede distributionsstrategi. E-handelsvirksomhederne går efter at levere så tæt på øjeblikkelig opfyldelse af kundernes ønsker som muligt, og det betyder, at samme-dags-levering breder sig”, fortæller Cathy Roberson fra Transport Intelligence til mediet Supply Chain Brain. Hun tilføjer:

”De store e-handelsvirksomheder er sultne efter at købe sig til muskler og kompetencer inden for varelevering til online kunderne, og det kan betyde flere opkøb af mindre og mellemstore logistikaktører samt mere specialiserede aktører, der kan løfte e-handelsvirksomhedernes leveringsevne i de mere tæt befolkede områder af USA”.

<p>”De store e-handelsvirksomheder er sultne efter at købe sig til muskler og kompetencer inden for varelevering til online kunderne”.</p>

Cathy Roberson, Transport Intelligence

Amazon køber lagerrobotter
Nummer to på Gartners liste Supply Chain Top25 2012 var Amazon. Amazon opkøbte i 2011 Kiva Systems, som producerer små, fleksible og innovative robotter til transport af varer på lageret. Prisen var 775 millioner US dollars, og opkøbet kommer bag på den anerkendte hollandske forsker inden for logistik og materialehåndtering professor René de Koster, Erasmus University.

Professor undrer sig
”Hvad får Amazon ud af at købe en materialehåndteringsproducent?”, spørger René de Koster i en blog. Ved første øjekast ligner opkøbet en slags vertikal integration, hvor en detaillist køber en af sine leverandører af kerneudstyr til materialehåndtering på Amazons mange og kæmpestore distributionscentre. Men det er ifølge René de Koster ikke tilfældet. Amazon anvender mange forskellige plukketeknikker, og Kiva Systems’ teknologi fylder meget lidt:

”Jeg har svært ved at forestille mig, at Amazon vil satse på kun at anvende Kivas teknologi på alle sine lagre, og jeg har derfor svært ved at forstå idéen i Amazons opkøb. Det minder mig om Siemens’ opkøb af Dematic for nogle år siden, eller 3Ms opkøb af HighJump. Begge opkøb var opkøb af virksomheder uden for købervirksomhedens kerneforretning, og begge opkøbte virksomheder er siden hen blevet solgt videre. Det bliver interessant at se, hvad der sker med Kiva Systems”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online