DTL i oprør over nye krav til transporterhvervet i København
Hos Københavns Kommune lægger man planer om at indføre fossilfri zoner og vil i den sammenhæng kræve at last- og varebiler har et anerkendelsesværdigt formål, når de kører i byen. Hos DTL - Danske Vognmænd kalder det en hån mod erhvervet.
Ifølge adm. direktør for DTL - Danske Vognmænd, Erik Østergaard, findes der ikke én dansk vognmand eller godschauffør, der i embeds medfør kunne drømme om at køre ind i København uden, at det var en del af jobbet. Derfor giver det slet ikke mening at snakke om, at de skal have et anerkendelsesværdigt formål.
“Trafikken er vanvittig, trængslen tiltagende, og pladsen er mange steder ikke-eksisterende. Alligevel kommer de hver dag ind med varer til butikker og supermarkeder, og der bringes varer hjem til fru Hansen på 4. sal, der sidder med en brækket hofte. Jeg ved simpelthen ikke, hvor man lærer den form for arrogance at kræve ”anerkendelsesværdigt formål” af vognmænd og chauffører, der passer deres arbejde i landets hovedstad”, siger han.
Erik Østergaard mener, at de formål, der i dag bringer lastbilchauffører til byen såsom flyttevogne eller vareforsyning, er afgørende for byens drift og liv. Og han tror ikke behovet for last- og varebiler i byen bliver mindre i takt med at flere arbejder hjemme og e-handlen tager til.
“Der er – og det kan jeg garantere – ikke én eneste vognmand eller chauffør, der sidder bag rattet i København uden at have anerkendelsesværdigt formål. Jeg synes, det ville klæde Lars Weiss (S) at invitere erhvervet ind for at finde praktiske og holdbare løsninger - og samtidig udvise så meget respekt for et helt erhverv, i stedet for at fremstille det, som om der køres lidt rundt på må og få”, afslutter han.
- KCP