DSV opjusterer efter solidt regnskab

Et godt resultat for 2. kvartal 2018 giver transportselskabet DSV en god fremdrift og et stærkt fundament for yderligere vækst. Specielt luftfragten trækker op.

Det er specielt luftfragt, der trækker DSV's kvartalsregnskab op. Foto: DSV.

07.08.2018

SCM.dk

"Vores finansielle resultat for andet kvartal af 2018 er all-time high, og det glæder mig, at alle vores forretningsområder har leveret gode resultater. Ved indgangen til andet halvår af 2018 ser vi fortsat en stabil udvikling på det globale transportmarked, og effekten af ændrede toldtariffer har indtil nu været begrænset. DSV har god fremdrift og et stærkt fundament for yderligere vækst, og vi opjusterer derfor forventningerne til 2018”, siger adm. direktør Jens Bjørn Andersen, der i øvrigt fejrede 10 års jubilæum som CEO samme dag, som regnskabet udkom.

Konkret forventer DSV nu, at resultat af selskabets primære drift før særlige poster lander i niveauet 5,3-5,6 mia. kroner (tidligere 5,1-5,4 mia.). Koncernens nettoomsætning nåede i årets andet kvartal op på knap 19,5 mia. mod knap 19 mia. i samme periode sidste år.

Luft og hav viser styrke
Det er specielt luftfragten, der trækker op for DSV. I andet kvartal af 2018 steg bruttooverskuddet således med 15,6 procent ift. samme periode sidste år, mens fragtmængden målt i ton voksede 12 procent, sammenlignet med en generel markedsvækst på kun fire procent.

Også på havene går det godt med en kvartalsvækst på 10 procent sammenlignet med 2017, mens det ser sværere ud for vejgodset. Bruttooverskuddet voksede således kun med 2,1 procent i Q2 2018, igen sammenlignet med Q2 2017, og år-til-dato er væksten negativ med -2,3 procent.

For Air & Sea-divisionens vedkommende peger DSV på ’forbedret produktivitet gennem hele organisationen’ som en af årsagerne til de rekordhøje marginer. Derudover fremhæver man, at ’de resterende synergier fra integrationen af UTi nu er blevet realiseret’.

Når det gælder DSV Road, tilskriver man faldet i nettooverskud i årets andet kvartal med en nettoindtægt fra ejendomshandler på omkring 125 mio. kr. i Q2 2017. Fremadrettet lyder det, at divisionen fortsat vil ’fokusere på strategiske projekter’, hvilket bl.a. omfatter en opdatering af selskabets TMS og udrulningen af onlineplatformen myDSV.

Læs også: Mærsks regnskab viser milliardunderskud

Endelig har DSV også divisionen Solutions, der leverer kontraktlogistik i form af bl.a. lager- og distributionsløsninger, der understøtter kundernes forsyningskæder. Her præsterede man vækstrater på lige under de 10 procent på de forskellige parametre mellem Q2 2017 og Q2 2018, hvilket man specielt tilskriver den øgede e-handel og sit samarbejde med bilindustrien.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle