DSV løfter ambitionen for bæredygtig transport
Hvordan kommer man godt i gang og godt videre med at integrere bæredygtighed i strategien? Scm.dk har været med DSV i maskinrummet.
Den globale transport- og logistikvirksomhed med danske rødder, DSV, har de seneste år lyttet ekstra godt til deres kunder og medarbejdere. De fortalte alle om stigende bæredygtighedskrav, som DSV nu imødekommer med en ny strategi i den danske forretning, der skal sikre grønnere transport til kunderne.
Samtidig lancerer DSV globalt en pakke af mulige transportløsninger under navnet Green Logistics. Lanceringen af Green Logistics løsningerne i begyndelsen af december affødte positiv omtale, men det har også krævet hårdt arbejde at komme hertil. Det fortæller Simon H. Galsgaard, som er Adm. Direktør for DSV Road Danmark og en del af holdet bag både den nye danske strategi og de nye internationale initiativer.
”Det bliver ikke forsiderne, der leverer løsningerne på udfordringerne. Det handler om alt det benarbejde, der ligger bag”, siger han.
Det starter med en engageret ledelse
DSV har længe oplevet en stigende interesse blandt deres kunder, som har efterspurgt grønne løsninger til at minimere klimapåvirkningen i forbindelse med fragt. Derudover fremhæver Simon H. Galsgaard opkøbet af Panalpina i 2019, som en inspiration:
”Panalpina havde allerede forpligtet sig til Science Based Targets, så nogle af de initiativer, de allerede havde lanceret og deres approach var en øjenåbner for os”.
Samtidig samlede DSV i Danmark alle ledere i organisationen og spurgte dem, "hvad er vigtigst?".
”Svaret var klart og tydeligt: klima og miljø. Vi besluttede, at den grønne dagsorden skulle være helt central i vores nye danske strategi”, siger Simon H. Galsgaard.
Han fremhæver også, at DSV’s øverste ledelse ligeledes er meget passionerede omkring bæredygtighedsdagsordenen, og at DSV’s CEO, Jens Bjørn Andersen, sidder for bordenden i virksomhedens globale sustainability board. I 2019 blev Jens Bjørn Andersen også valgt til formand for regeringens klimapartnerskab for landtransport.
Kunder og medarbejdere i centrum
I 2020 fik DSV godkendt sine globale CO2-reduktionsmål for Science Based Targets initiativet, og det lagde vejen frem for det videre bæredygtighedsarbejde – også for den danske forretning.
”Vi lagde hånden på kogepladen og sagde, ’vi går ind for Science Based Targets’ og dernæst kom alle spørgsmålene. Hvordan kan vi gå i gang med det? Hvordan ser fremtiden ud? Hvilke eksisterende løsninger kan vi gøre brug af?”, fortæller Simon H. Galsgaard.
Simon H. Galsgaard understreger, at kundedialogen har været altafgørende for strategien og de konkrete initiativer i Danmark, fordi de har skulle tilegne sig en viden om emner, der endnu ikke er en standard for i branchen.
”Vi vil forstå vores kunders behov og vise dem, hvilken forskel de kan gøre ved at lægge lidt om i deres transportvalg og logistik. F.eks. ved at pakke deres fragt anderledes kan de minimere deres CO2-udledninger betydeligt. Der er et kæmpe uudnyttet potentiale her.” siger han.
Også i forbindelse med den nylige globale Green Logistics lancering har DSV været i tæt kontakt med kunderne. Her blev der foretaget dataindsamling med 2000 kundesvar globalt, hvor de bl.a. spurgte til kundernes behov.
”Dialogen med vores kunder har givet os en dybdegående viden omkring, hvor vores kunder er i dag, og hvor de ønsker at komme hen. Det har givet os en god forståelse for vores kunders udfordringer”.
På træningsbanen
For at sikre at de grønne løsninger kommer ud i hele forretningen, har DSV globalt uddannet over 500 medarbejdere, så de er klar til dialogen med kunderne, om hvordan DSV kan bidrage med løsninger. Det gælder også i DSV i Danmark, hvor man også uddannet en lang række medarbejdere, og derudover har DSV etableret et team af bæredygtighedseksperter lokalt i Danmark, som kan håndtere de mere komplekse kundeopgaver.
Simon H. Galsgaard håber, at den ekstra træning og fokus på bæredygtighed giver øget stolthed hos medarbejderne, fordi de er en del af en virksomhed, der er ambitiøs på området:
”Hvis vi skal kunne levere en CO2-reduktion pr enhed til kunderne, så er der behov for investeringer, ligesom vi bliver nødt til at investere i uddannelse og udvikling af vores medarbejdere, så de kan tilegne sig mere viden på området,” siger han.
Bæredygtighedsarbejdet er et etapeløb
Simon H. Galsgaard ser bæredygtighedsarbejdet som et etapeløb, hvor de løbende bliver klogere og bedre til at tilpasse forretningen i takt med udviklingen.
”Vi skal levere løsninger i dag og kan ikke vente på løsninger, der kommer i fremtiden. Vi er i et etapeløb, og dette er blot én etape af mange, vi skal på i de kommende år. Vi ønsker at være på forkant med udviklingen”, siger Simon H. Galsgaard.
Det gør det også svært at sætte et ambitionsniveau, som både er ambitiøst og muligt, fortæller han.
”Der er noget, der kan lade sig gøre nu, og så er der en teknisk udvikling, som vi har et klart sigte på. Tågen er heldigvis begyndt at lette en smule i forhold til fremtidens løsninger for transportindustrien”.
Skal du i gang med at arbejde strategisk med bæredygtighed?
Simon H. Galsgaard fremhæver tre gode råd til virksomheder, der vil i gang med at integrere bæredygtighed i strategien:
- Start tidligt
- Lav et grundigt forarbejde
- Hav respekt for IT-strukturen, der først skal bygges op for at kunne understøtte bæredygtighedsarbejdet
Ikke noget man bare lige gør
Ydmyghed og transparens fylder ligeledes meget i DSV’s tilgang til bæredygtighedsarbejdet. Simon H. Galsgaard understreger, at det at integrere bæredygtighed i kernen af forretningen, ikke er noget, man bare lige gør.
”Vi er klar over, at vi ikke ved alt, hvad vi har brug for at vide i dag. Vi bliver hele tiden nødt til at søge ny viden for at kunne levere endnu bedre løsninger i fremtiden og det vil vi gerne være transparente omkring,” siger han.
Derfor har DSV’s danske forretning bl.a. også valgt at holde et kunde-webinar omkring sustainability i januar 2022. Her har DSV inviteret en NGO til at give sit syn på transportsektoren. Hele webinaret skal give DSVs kunder et indblik i hvor komplekst området ser ud – også på det holdningsmæssige plan.