Distributionskæder skifter fra globalt til lokalt koncept
Virksomheder bliver i højere grad presset til at designe deres distributionsmodeller ud fra det lokale marked, i stedet for at lave en stor global model, viser en ny rapport.
Forsyningskæders fremtid er ikke længere global med lokal, lyder det fra en ny rapport, Competing in an Age of Multi-Localism, udviklet af global management-virksomheden A.T. Kearney.
”Det er ikke længere en realistisk strategi for virksomheder at fokusere på at opnå vækst gennem stordriftsfordele, effektiviseringer, globalt integrerede værdikæder og salg af massemarkedsprodukter,” lyder det i rapporten.
Det betyder dog ikke, at firmaer ikke længere skal være konkurrencedygtige på det globale marked. Men at globale virksomheder skal tilpasse drift, processer og produkter til det lokale miljø. Dette kan både foregå på nationalt plan, men også på subnationalt niveau, f.eks. i Indien.
Læs også: Distributionsbranchen ser ind i en usikker fremtid
Som et biprodukt af denne trend bliver distributionskæder endnu mere komplekse, fordi virksomhederne bliver nødt til at opgive stordriftsfordele og internationale enkeltheder forbundet med globale operationer.
Selvom der stadig vil være en del centraliserede hovedafdelinger, vil underenheder blive tilbudt mere uafhængighed i de lokale samfund.
- SN