Distributionsaftale har udviklet sig til en brancheførende løsning
Sanistål og Danske Fragtmænd gør status på deres samarbejde om distribution. Begge parter er glade for aftalen, der har reduceret Saniståls distributionsomkostninger med et større tocifret millionbeløb.
Et af Danmarks største samarbejder omkring distribution – aftalen mellem Sanistål og Danske Fragtmænd – har i starten af 2012 kørt i to år og er nu fuldt ud implementeret. Parterne gør her status på samarbejdet, der omfatter leveringer på den gode side af en halv million leveringer om året.
Peter Foss, projektdirektør i Sanistål, har været involveret i hele processen og udtrykker sin tilfredshed med forløbet.
”Sanistål har på alle segmenter en højere leveringsevne end tidligere og i nogle segmenter er vi med samarbejdet med Danske Fragtmænd best-in-class. Det gør sig bl.a. gældende på natsegmentet og kransegmentet, hvor leveringsevnen ligger på over 98 procent” siger Peter Foss. På nær nogle små opgaver transporterer Danske Fragtmænd nu al kran-, styk- og pallekørsel for Sanistål.
Et af de konkrete resultater af distributionsaftalen er, at Saniståls kvalitetsomkostninger, det vil sige omkostninger der eksempelvis vedrører bortkomst og hastekørsler, ligger under halvdelen af det niveau, som Sanistål havde før samarbejdet med Danske Fragtmænd.
”Tidligere havde vi en delvis outsourcing af vores styk- og pallegods, hvor vi havde aftaler med forskellige fragtfirmaer, mens vi selv stod for al disponering, oplæsning og transitering,” siger Peter Foss. Sanistål havde før aftalen sin egen vognpark på 60 kranbiler til kørsel af stål, som nu kører i regi af Danske Fragtmænd.
Hos Danske Fragtmænd er man også glade for samarbejdet, der er gået fra at være en løsning for Sanistål til at være en brancheløsning.
”Vi har udviklet og driver et landsdækkende krandistributionssystem sammen med Sanistål, der er så velfungerende, at andre virksomheder inden for stål og metaller er begyndt at benytte sig af det,” siger Peter Jepsen, administrerende direktør i Danske Fragtmænd Logistik, der ser en fordel for mindre virksomheder i, at de får mere tid til kerneforretningen ved at outsource distributionen.
Samarbejdet giver nye muligheder
En af fordelene ved det faste samarbejde med Danske Fragtmænd er, at Sanistål kan følge godset i realtid, da de har adgang til Danske Fragtmænds track & trace med tilknyttede geo-positioner og ETA-angivelser (estimated time of arrival). Det er blandt andet deraf blevet nemmere at servicere kunderne.
”I dag kan vi oplyse kunden om, hvor vi præcist har læsset pallen af og bede kunden om at se efter en ekstra gang. Det har sænket presset på vores serviceorganisation, da kunderne nu kun ringer første gang, de ikke kan finde ordren. Næste gang ser de selv efter, og på den måde opdrager vi stille og roligt vores kunder til kun at kontakte os, efter de selv har været ude og tjekke om varerne er nået frem,” siger Peter Foss.
Vil du sige, at jeres ambitioner om kundeservice er blevet indfriet?
”Ja, til fulde. Vi kan nu differentiere vores service langt bedre end tidligere. Jeg mener klart, at der er tale om en mindre kulturrevolution – både i Sanistål og i branchen som sådan,” siger Peter Foss.
En af de store fordele for Danske Fragtmænd ligger i at få en specifik indsigt i en unik form for distribution.
”Vi har fået en produktknowhow inden for distribution af stål og metaller, der er second-to-none,” siger Peter Jepsen.
Billigere og mere stabil distribution
Ifølge Peter Foss har distributionssamarbejdet reduceret Saniståls distributionsomkostninger med et større tocifret millionbeløb og har samtidigt som nævnt hævet kvaliteten af leverancerne betragteligt. Leveringsvinduet er desuden rykket frem således, at alle leverancer af natgods nu leveres inden klokken 6:30, styk og pallegods inden klokken 12, og krangods inden klokken 14. Alle måltal for leveringsevne holdes op mod disse deadlines og kunderne kan regne med at få leveret til tiden. Eneste område, som giver udfordringer er landdistrikter og byer i det yderste Danmark, hvor performance hænger lidt.
”Har man sommerhus på Sjællands Odde eller er man erhvervsdrivende i Harboøre vil man nok kun opleve at få leveret inden klokken 12 i ni ud af ti tilfælde, men man kan være sikker på, at vi er der den dag, godset er bestilt til – også oftest inden klokken 14, ”siger Peter Foss.
Samarbejdet mellem Sanistål og Danske Fragtmænd har efter projektdirektørens mening sat en ny standard for distribution i grossistbranchen.
”Sanistål var first mover i Danmark på en totaloutsourcing af distributionen og vi kan se, at andre grossistfirmaer nu følger trop. Vi sælger alle den samme boremaskine, så det er den service og totaloplevelse, som vi kan levere, der skal differentiere os fra konkurrenterne og i den henseende er logistik en meget væsentlig del,” siger Peter Foss.
Nye distributionstiltag er undervejs
Sanistål og Danske Fragtmænd har som en del af samarbejdet indgået en strategisk aftale om at udvikle koncepter, der kan forbedre og effektivisere distributionen. Aftalen indeholder derfor et formelt element af forretningsudvikling, hvor Sanistål sammen med Danske Fragtmænd forpligter sig til årligt at finde optimeringer, der svarer til 1-2 procent af aftalens værdi. Ifølge Peter Foss har Sanistål og Danske Fragtmænd i fællesskab iværksat flere tiltag, for eksempel udvidelse af transportsamarbejdet inden for retail- og leverandørgods, forbedringer af servicen omkring ETA, differentiering af mulighederne for direkte transport af krangods, et optimeret setup for returlogistik med mere. Helt konkret lancerer Sanistål i samarbejde med Danske Fragtmænd i 2012 en sms-service på ETA for kunderne.
”Et udviklingsarbejde går begge veje, det er jo ikke sådan, at Danske Fragtmænd bare skal tilpasse deres systemer til vores behov. Vi betragter dette her som et partnerskab og lytter til hinanden og udvikler os sammen, hvilket giver det bedste udbytte for begge parter”, siger Peter Foss.