Frygten for disruption kan gøre mere skade end den egentlige disruption

Ifølge en undersøgelse fra PwC frygter mange virksomhedsledere den fremtidige udvikling. Men det er der ingen grund til, påstår ny artikel, hvori det bliver anbefalet, at de i stedet sætter sig ind i branchens data.

Selvom en undersøgelse fra PwC viser, at mange virksomhedsledere frygter disruptions, så påvirker de ofte kun virksomheder, der i forvejen er sårbare..

13.10.2017

SCM.dk

Således svarede 60 procent af de i alt 1.379 deltagende chefer over hele verden, at de teknologiske fremskridt havde enten væsentligt ændret eller fuldstændig omformet konkurrencen i deres sektor inden for de seneste fem år, og over 75 procent forventede at det ville ske inden 2022.

Nu viser en nylig undersøgelse af de såkaldte konkurrenceforstyrrelser imidlertid, at frygten for disruptions i virkeligheden er overdrevet.

”Selvom vi ikke har nogen krystalkugle, der kan forudsige, præcis hvor store forstyrrelser, der vil finde sted i løbet af de næste fem år, kan vi konstatere, at virksomheder, der står overfor disse, generelt har længere tid til at reagere, end de forventer, og at der er effektive svar tilgængelige”, fortæller folkene bag undersøgelsen, Paul Leinwand og Cesare Mainardi, på strategy-business.com.

Frygten rammer ofte sårbare virksomheder
Ifølge Paul Leinwand og Cesare Mainardi påvirker disruptions ofte kun virksomheder, der i forvejen er sårbare. Samtidig anstrenger panikramte virksomheder sig ofte på at undgå eller bekæmpe disruptions i så høj en grad, at det fører til kortsigtede, reaktiver beslutninger, der i sidste ende kan distrahere ledelsen og spilde ressourcer. På den måde kan frygten for disruptions kan gøre mere skade end den egentlige disruption.

Paul Leinwand og Cesare Mainardis undersøgelse viser, stik imod den brede overbevisning, at disruptionraten (målt som den årlige ændring i virksomhedsværdien) ikke er stigende.

Således er det gennemsnitlige disruptionniveau på tværs af 39 industrisegmenter kun steget minimalt fra 2,2 procent mellem 2006 og 2010 til 2,3 procent mellem 2011 og 2015. Den eneste branche, der skilte sig ud, var internetsoftware- og servicesektoren, hvor niveaet steg med 3,1 procentpoint efter 2010.

”Når vi taler om disse disruptions med førende virksomhedsledere, siger de ofte, at den eksterne verden er så omskiftelig, og truslen fra omvæltninger så uforudsigelig, at de ikke har tid til at omstille alle de medarbejdere, processer og systemer, der er nødvendige for at opbygge de ændrede kapaciteter, de har brug for”, skriver Paul Leinwand og Cesare Mainardi.

Sænk farten, og kig på data
I forbindelse med den nye undersøgelse anbefaler Paul Leinwand og Cesare Mainardi virksomhedslederne at sænke farten og se på data i branchen. Her vil man sandsynligvis finde ud af, at de forskellige typer disruptions ikke bevæger sig nær så hurtigt, som man forventer, og at branchen ikke påvirkes nær så meget, som man går og tror.

Samtidig opfordrer de til, at man kan tage ved lære af virksomheder som Honeywell, Netflix og Marriott, der alle har taget stilling til den fremtidige udviklings tempo.

Læs også: Amazon rykker på både teknologi og tilbud

Du kan læse mere om de tre virksomheders initiativer og Paul Leinwand og Cesare Mainardis anbefalinger her.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Forsyningskæden er cybersikkerhedens svageste led

20.11.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

PacsOn automatiserer ordreflowet med AI

20.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ny flagskibsbutik løfter standarden for elektronikhandel i Grønland

18.11.2025SCM.dk

Hybridtrusler rammer bredt og kræver målrettet cybersikkerhed

18.11.2025SCM.dk

Hackerangrebet der kostede 16,3 milliarder kroner

17.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Natur, ekspertise og moderne retail mødes i Nuuk

17.11.2025SCM.dk

Varmepumper er den billigste vej til grøn industriel varme

17.11.2025SCM.dk

Hummel styrker lageret i Padborg med ny AI-drevet robotplukning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding