Digitalisering: Nøglen til effektivitet og ordentlige forhold

Digitalisering i transportsektoren kan reducere administrative byrder, forbedre overholdelse af regler og øge effektiviteten. Ved at anvende digitale løsninger kan både virksomheder og myndigheder opnå lavere omkostninger og større fleksibilitet, hvilket styrker hele sektorens konkurrenceevne og bæredygtighed.

Foto: Mover System

Den danske transportsektor har i de seneste år stået over for stigende udfordringer med administrationen af varevognstilladelser under Godskørselsloven. Samtidig er der mangel på chauffører, hvilket står til hinder for dansk handel. Selvom disse regler er afgørende for at sikre ordentlige arbejdsforhold, bekæmpe sort arbejde og forbedre trafiksikkerheden, medfører de også betydelige administrative byrder for både virksomheder og myndigheder.   

Særligt små og mellemstore virksomheder mærker konsekvenserne af de tidskrævende og omkostningstunge processer, der kræves for at overholde lovgivningen.   

Når vi kigger mod fremtiden, åbner digitale løsninger døren til at strømline processer og skabe en mere effektiv og lovlydig transportsektor. Ved at udnytte eksisterende offentlige systemer og moderne teknologi kan digitalisering revolutionere håndteringen af varevognstilladelser og markant reducere den administrative byrde for alle involverede parter. 

Den administrative byrde: En udfordring for transportsektoren

Det nuværende system til håndtering af varevognstilladelser og overholdelse af transportregler er i høj grad præget af manuelle processer. Virksomheder skal navigere i et komplekst landskab af kurser, papirarbejde, ansøgninger og godkendelser—ofte med forsinkelser, fejl og stigende driftsomkostninger til følge, hvilket hæmmer effektiviteten. 

Nøgleudfordringer for branchen 

  • Manuelle processer: Afhængigheden af manuelle systemer, fra kursus til ansøgning om tilladelser til verificering af overholdelse, betyder, at virksomheder spilder tid og ressourcer på unødvendige bureaukratiske forhindringer. 
  • Manglende dataintegration: Myndigheder og virksomheder arbejder ofte i siloer med begrænset kommunikation mellem de systemer, der håndterer tilladelser, chaufførgodkendelser og økonomiske vurderinger. Dette fører til ineffektivitet og tabte muligheder for at optimere. 
  • Omkostninger ved manglende overholdelse: Virksomheder, der ikke overholder reglerne, risikerer høje sanktioner. I 2023 blev 29% af ansøgningerne afvist, og 57% af inspektionerne førte til tilbagekaldelse af tilladelser. Dette påvirker direkte en virksomheds evne til at operere effektivt, og medfører et stort pres på myndighedernes ressourcer.

Disse problemer rammer især små og mellemstore virksomheder, da de ofte mangler ressourcerne til at håndtere de komplekse krav. Den administrative byrde fjerner fokus fra deres kerneaktiviteter, hvilket lægger unødigt pres på driften og påvirker dansk produktivitet som helhed. Samtidig medfører det spild af ressourcer for de offentlige myndigheder, der er nødt til at bruge ekstra tid og kræfter på at administrere de manuelle processer.  

Et kig ind i fremtiden: Digitalisering som løsningen 

Flere lande i Europa har allerede taget digitalisering til sig for at forbedre overholdelsen af lovgivningen og reducere administrative byrder I transportsektoren.  

Et godt eksempel er gennemførelsen af EU's Electronic Freight Transport Information (eFTI)-forordning, som standardiserer udvekslingen af digital fragtinformation på tværs af EU, hvilket forenkler processerne for både virksomheder og myndigheder. Det digitale skift gælder for flere transportformer og vil erstatte papirbaseret dokumentation med elektronisk data.   

Ved at indføre en digital løsning, der forenkler processen med varevognstilladelser og automatiserer overholdelseskontrol, kan Danmark tilpasse sig EU's bredere dagsorden for digital transformation i logistikken. Samtidig kan ineffektivitet og administrative byrder reduceres på tværs af sektoren. En centraliseret digital platform giver en omfattende løsning på disse udfordringer ved at samle data fra alle relevante parter i ét integreret system, hvilket sikrer overholdelse på alle niveauer—fra verificering af chauffører og køretøjer til validering af forretningskrav.  [

Digitale værktøjer i frontlinjen 

  • Automatiseret tilladelsesbehandling: En digital platform kan automatisere uddannelses-, ansøgnings- og godkendelsesprocessen for varevognstilladelser, så virksomheder hurtigt får feedback og godkendelse, når de opfylder de nødvendige kriterier. Dette vil reducere ventetider markant og minimere risikoen for menneskelige fejl. 
  • Chaufførvalidering: Ved at anvende MitID samt implementere fotobaseret validering under opgaver kan systemet sikre, at de korrekte, autoriserede chauffører udfører transporten. Denne løbende validering øger sikkerheden og ansvarligheden gennem hele processen. 
  • Retningslinjer for ansvarlig adfærd: Indbyggede retningslinjer sikrer, at chauffører overholder de aftalte standarder under deres arbejde. Denne funktion tilføjer en ekstra dimension af ansvarlighed og hjælper virksomheder med at opretholde både sikkerheds- og etiske standarder i overensstemmelse med lovgivningen 
  • Realtidsdataintegration: En central platform giver myndighederne mulighed for at få adgang til realtidsdata om transportører, chauffører, køretøjer og tilladelser. Dette vil styrke samarbejdet mellem Færdselsstyrelsen, skattemyndighederne og politiet og sikre en mere effektiv kontrol. 
  • Lavere omkostninger, højere effektivitet: Ved at automatisere processer kan både virksomheder og myndigheder reducere administrative omkostninger. Mindre manuel indgriben betyder, at ressourcer kan omfordeles til mere kritiske opgaver.

Fremtidige udviklingsmuligheder

Fremtidig udvikling i systemer som Movers Transport Management System (TMS) kan skabe en mere digitaliseret og effektiv proces, der hjælper både virksomheder og myndigheder. En digital ansøgningsproces kunne muliggøre hurtig indsendelse af ansøgninger med realtidsvalidering, hvilket eliminerer papirarbejde og øger effektiviteten i driften. Automatiseret overholdelse gennem integration af data fra flere myndigheder vil reducere risikoen for fejl og minimere sandsynligheden for bøder. Desuden kan brugen af eksisterende offentlige systemer som MitID og e-Boks skabe omkostningsbesparende løsninger, som gavner både virksomheder og myndigheder uden betydelige investeringer. 

Hvorfor digitalisering betyder noget for fremtidens  transportsektor 

Digitalisering er ikke blot en teknologisk forbedring; det er nøglen til fremtidens danske transportsektor. Ved at forenkle overholdelsen af reglerne for varevognstilladelser kan en digital platform reducere driftsomkostningerne, øge fleksibiliteten og styrke danske virksomheders konkurrenceevne. For samfundet betyder det færre ulykker, bedre arbejdsforhold og en stærkere evne til at bekæmpe sort arbejde og socialt bedrageri.   

En strømlinet overholdelsesproces vil også frigøre ressourcer hos de offentlige myndigheder, så de kan fokusere på vigtigere opgaver. Resultatet vil være en mere effektiv, gennemsigtig og bæredygtig transportsektor, som gavner både virksomhederne og samfundet.  

I større perspektiv kan Danmark gå forrest og sætte en ny standard for effektivitet og overholdelse i transportsektoren—en standard, som andre lande kan se til for inspiration, når eFTI-initiativet implementeres på tværs af EU.   Afslutningsvis er det afgørende, at hele transportbranchen samles om at implementere en fælles digital løsning, der effektiviserer de administrative processer. Ved at tage initiativ til at modernisere håndteringen af varevognstilladelser kan vi skabe en stærkere og mere konkurrencedygtig transportsektor. Sammen kan vi reducere omkostningerne, lette byrderne for virksomhederne og samtidig sikre en mere bæredygtig fremtid. Lad os tage næste skridt mod en smartere og mere effektiv branche.  

Lær mere på moverlog.com/software

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Bæredygtig last-mile levering i verdensklasse

Væksten i den globale e-handel er gået lidt ned i tempo, men der er stadig godt gang i e-handelshjulene. Forbrugere over det meste af verdenen køber mere, køber hyppigere og udvider deres varekategorier til en bredere portefølje.

Der er dog stadig udfordringer forbundet med den bæredygtige last-mile-levering af varer til forbrugere. Området omfatter de miljøvenlige og effektive metoder, der anvendes til at transportere varer fra et distributionscenter eller en lokal leveringshub til forbrugernes hjem eller arbejdspladser. Dette segment af forsyningskæden er kendt som ’sidste kilometer’, og det er ofte det dyreste, mest tidskrævende og miljøbelastende skridt i hele leveringsprocessen. Bæredygtige sidste kilometer løsninger søger at reducere drivhusgasemissioner, trafikbelastning og luftforurening, samtidig med at de opretholder eller forbedrer leveringshastighed og kundetilfredshed. Det er ikke så let.

14.10.2024Mover Systems ApS

Sponseret

Last mile first: Fra udfordring til konkurrencefordel

11.10.2024Mover Systems ApS

Sponseret

Digitalisering: Nøglen til effektivitet og ordentlige forhold