Digitalisering booster virksomheder
Ny effektmåling viser, at virksomheder, der har benyttet SMV:Digital til at digitalisere deres drift, oplever betydelig vækst.
Nye tal afslører, at virksomheder, som har digitaliseret deres drift gennem SMV:Digital-programmet, i gennemsnit har opnået en 8 procent større omsætningsstigning over to år sammenlignet med ikke-deltagende virksomheder.
Derudover har deltagere i SMV:Digital oplevet en højere stigning i beskæftigelse end lignende SMV’er, som ikke har deltaget. Det er hovedkonklusionerne på en offentliggjort effektmåling af SMV:Digital.
Studiet er det første i SMV:Digitals levetid, der måler programmets effekt. Det viser, at SMV:Digital er en vigtig drivkraft for virksomheders vækst.
At SMV:Digital-programmet viser sig at have så stor indvirkning på de virksomheder, som har fået støtte og rådgivning til den digitale omstilling, glæder IT-Branchens repræsentant i regeringens råd for SMV:Digital og landechef for Fortinet, Anette Vainer:
”Det er utroligt positivt at se den effekt som SMV:Digital har haft på virksomheder, som enten har fået rådgivning eller økonomisk støtte til en digital omstilling. Der ligger dog fortsat et stort arbejde foran os, hvis vi skal mindske den digitale kløft mellem de små og store virksomheder”, siger hun.
For på trods af de flotte væksttal, viser det sig fortsat, at det halter for de små virksomheder på digitaliseringsfronten.
Her har mere end 50 procent af de små og mellemstore danske virksomheder et lavt digitaliseringsniveau. Til sammenligning gør det tal sig blot gældende for 10 procent hos virksomheder med flere end 250 ansatte.
Derudover stiger andelen af virksomheder med et højt digitaliseringsniveau tilsvarende, jo større virksomhederne er.
Her er det kun 9 procent af de små virksomheder som har et højt digitaliseringsniveau, hvor tallet for virksomheder med over 250 ansatte ligger på 54 procent.
For at Danmark fortsat skal være en digital frontrunner, er det vigtigt, at små virksomheder er med i den digitale omstilling. SMV’er udgør en stor del af dansk erhvervsliv, og de er med til at skabe vækst og arbejdspladser.
“Digitalisering skal være for alle. Det behøver hverken at være kompliceret eller dyrt at tage hul på den en digitale rejse. Så den centrale opgave for SMV:Digital ligger nu i at kaste endnu mere lys på programmets vækstfremmende effekt, så endnu flere SMV’er kan komme med ombord”, fortæller Anette Vainer.
For med udsigt til både en bedre bundlinje og beskæftigelse er det en god investering for Danmark at fortsætte arbejdet med at få små virksomheder med i den digitale omstilling.
SMV:Digital er et initiativ fra Digitaliseringsstyrelsen, der hjælper små og mellemstore virksomheder med at digitalisere. Programmet tilbyder tilskud til både rådgivning og investeringer.
Læs også: Netbutikker bliver de store vindere
SMV:Digital er åbent for alle små og mellemstore virksomheder, der har færre end 250 ansatte og en årlig omsætning på under 50 millioner kroner.
Programmet kan give virksomhederne de kompetencer og ressourcer, de har brug for for at digitalisere deres forretning og skabe vækst.
/ PiB