Det digitale produktionsgulv er sådan cirka 18 procent i mål

Cirka 82 procent af styringstavlerne på fabriksgulvet i danske produktionsvirksomheder er manuelle analoge tavler. Men digitaliseringen af tavlerne er i gang, og det er en rigtig god idé – ikke mindst hvis man gerne vil i gang med Industri 4.0. Sådan lyder en af konklusionerne i en ph.d.-forskers arbejde.

”Data i digitale form giver en øget gennemsigtighed og nye muligheder for avancerede dataanalyser, som bliver anset for at være en præmis for at komme i gang med Industri 4.0”, fortæller Pernille Clausen. Arkivfoto..

03.06.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Produktionschefen eller teamlederen forbereder tallene og agendaen til dagens tavlemøde. Der er måske udfordringer med kvaliteten på linje 3, eller der skal måske ske en mindre udskiftning af udstyr på linje 1. Alle måltallene eller KPI’erne skal have en hurtig kommentar, og så skal han byde velkommen til to nye medarbejdere. Selve mødet varer 10 til 20 minutter, og det foregår stående rundt om en tavle sammen med fem til 20 produktionsmedarbejdere. Det foregår en til tre gange per dag, og gennemgangen af tavlen bliver måske efterfulgt af et problemløsningsmøde, hvor relevante medarbejdere i fællesskab muligvis gør brug af værktøjer som A3 eller Fishbone diagrammer og gennemfører en hurtig beslutningsproces. Møderne udgør en kontinuerlig cyklus og udgør kernen i virksomhedens løbende forbedring eller ’continuous improvement’, som det hedder på management-dansk.

Der er så som regel også en overbygning af tavlemøder, hvor teamlederne som mellemledere orienterer hinanden og afdelingslederen og gennemfører problemløsninger og beslutningsprocesser. Afdelingslederen kan endvidere eventuelt også have en cyklus af samarbejdsmøder med andre funktionschefer og fabrikschef eller produktionsdirektør.
Sådan ser processen omkring tavlemøder typisk ud i en dansk produktionsvirksomhed, og tavlemøderne spiller ifølge ph.d.-studerende Pernille Clausen ved Aarhus Universitet en helt central rolle for den daglige styring og den løbende udvikling af produktionen.

82 procent er analoge
Hun har undersøgt 17 danske produktionsvirksomheders praksis omkring brug af styringstavler på produktionsgulvet, og hun har særligt fokuseret på hvorvidt og hvordan virksomhederne digitaliserer tavlerne.

Hun kan konstatere, at 82 procent af virksomhederne anvender analoge tavler, som typisk er et whiteboard, som produktionschefer og -medarbejdere udstyrer med print, som de klistrer op på tavlen.

…data er tættere på sandheden og giver en ’bedre idé’ om tingenes sande tilstand.

Pernille Clausen

”Resultatet er ofte informations-overflod. Tavlen er klistret til med tal og grafer i en grad, som gør det uoverskueligt og vanskeligt for produktionsmedarbejdere at fordøje”, fortæller Pernille Clausen på onlinekonferencen Manufacturing Festival arrangeret af Aarhus Universitet.

Data er tættere på sandheden
Omvendt har 18 procent af de undersøgte virksomheder indført en eller anden grad af digitalisering af visualiseringstavlerne.

”Det har de gjort, fordi data er tættere på sandheden og giver en ’bedre idé’ om tingenes sande tilstand. Det gælder i særlig grad, hvis vi taler om data i realtid”, fortæller Pernille Clausen og supplerer:

”Data i digitale form giver en øget gennemsigtighed og nye muligheder for avancerede dataanalyser, som bliver anset for at være en præmis for at komme i gang med Industri 4.0. Det er en udbredt opfattelse blandt de undersøgte virksomheder, at digitale data og styringstavler er vigtigt for at forbedre kapacitetsudnyttelse og effektivitet og jagte mulighederne i en mere digitalt forbundet produktion og forretning”.

Det uddyber hun med en opstilling af fire niveauer i det, man kunne kalde en ’digital transition’:

1. Data-niveauet: ’Digitize’ procedurer og opsamling af digitale data.
2. Informations-niveauet: Dataene bliver organiseret, så de skaber information for ledelse og medarbejdere.
3. Videns-niveauet: ’Digitalise’ data og processer eller automatisering af databearbejdningen og processer.
4. Visdoms-niveauet: Her er der fuld kontrol med det digitale dataflow, som danner et prædiktivt system. Her bliver databearbejdningen og automatiseringen en drivende del af en digital forretningsmodel, hvor der for alvor er mulighed for at skabe finansielle resultater.

Det er svært og tager år
Men det er ikke altid helt så nemt at gennemføre en digital transformation, som det måske kan lyde i modellernes verden. Pernille Clausen fremhæver, at det er en svær manøvre, som både tager tid og støder på mange både teknologiske og sociale barrierer. Nogle af de mest typiske barrierer omfatter:

• Umodne teknologiske kompetencer og værktøjer.
• Dårlig datakvalitet.
• Overkomplekse it-infrastrukturer.
• Usammenhængende og inkonsistente it-systemer.
• Procedurer skabt eller styret af vaner – ’sådan plejer vi at gøre’.
• Lav prioritet i ledelse og organisation.
• Kulturelle barrierer – såsom forskellige ledelsesstile internt i virksomheden.
• Lavt engagement eller lav inddragelse af medarbejdere på produktionsgulvet.

LÆS OGSÅ: Vi har fået en bedre forståelse for kollegaens arbejde

Pernille Clausen har undersøgt, hvad virksomhederne helt praktisk gør for at få gang i den digitale transformation. Hun fortæller: ”I dag foregår det meste af dataindsamlingen på produktionsgulvet manuelt, hvor teamledere og produktionsledere simpelthen indtaster produktionsdata i et system. Men der er gang i en udvikling, hvor mange virksomheder i hastigt tempo automatiserer dataindsamling og -bearbejdning og på den måde arbejder på at øge datagennemsigtighed og datavaliditet. Det er dog ikke noget, der sker hen over en weekend. Det er en læringsrejse og modenhedsproces, som tager flere år. Det kan nemt tage tre år eller mere. Det er derfor nødvendigt for produktionsvirksomheder at komme i gang nu”.

Tre trin til at komme godt i gang
Hun slutter af med at fremhæve tre anbefalinger til produktionsvirksomheder, der vil i gang med at digitalisere styringstavler og produktionsgulv. De omfatter:

1. Udarbejd en forretningsplan eller ’business case’, der sort på hvidt viser de mulige gevinster.
2. Kortlæg datalandskabet og analyser på, hvilke data er vigtige og hvilke data er mindre vigtige – en stor del af dataene bliver slet ikke brugt.
3. Involver hele organisationen på produktionsgulvet på en måde, så digitaliseringen giver mening for dem. Meningen skal være tydelig for alle berørte medarbejdere og parter.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om produktion 2021

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

14.06.2024Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Faldsikring - sikkerhed i højden til professionelle fra Fyns Kran Udstyr

11.06.2024SCM.dk

5 fremtidstendenser for finmekanik

07.06.2024SCM.dk

Robotcelle forhindrer kaos-mikado i akustikpanelerne

06.06.2024Global AGV

Sponseret

Skån dine medarbejdere og boost arbejdsmiljøet med AGV

05.06.2024SCM.dk

Danske produktionsvirksomheder har kun lige kradset i overfladen af AI

04.06.2024Industriens Fond

Sponseret

“Vi vil beregne det præcise CO2-aftryk for hver eneste tandhjul”

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup