Der mangler grønne gulerødder i transporten

Distributionsvirksomheden GLS vil egentlig gerne skifte til grønnere leveringsformer, eksempelvis elbiler, men savner politisk opbakning til at forcere de mange praktiske og teknologiske udfordringer, der byder sig til.

Regionschef for GLS Denmark, Karsten Klitmøller, fortalte om virksomhedens grønne planer. Foto: Anders Kampmann.

18.03.2020

Anders Kampmann, SCM.dk

Effektivisering, digitalisering og klimahensyn er fylder mere og mere i transport- og logistikbranchen, mener i hvert fald Transportøkonomisk Forening (TØF) og Transportens Innovationsnetværk (TINV), der derfor havde sat disse emner på dagsordenen til årets Godskonference i slutningen af februar.

Læs også: Nu vil Carlsberg også benytte elektrisk levering

Blandt hovedtalerne var Karsten Klitmøller, der er Region Manager for distributionsvirksomheden GLS Denmark. Han fortalte indledningsvis om GLS’ strategi på området og hvor selskabet står i dag.

”Vi har 60 procent af vores trafik på last mile, hvoraf næsten halvdelen er i Østdanmark, og vi har selvfølgelig nogle målsætninger om at gøre vores drift mere klimavenlig. Det skal bl.a. ske gennem ruteoptimering og bedre brug af data, og meget gerne også selve teknologien på vejene”, sagde han.

Det sidste punkt rummer både de største muligheder og de største udfordringer, understregede han. En ting er således de populære elcykler, som bl.a. DHL også bruger – ”De er god branding, men kapaciteten er begrænset”, som Karsten Klitmøller sagde – noget andet er de reelle varebiler.

Tiltag som lokkemad
”Vi vil meget gerne skifte hele vores flåde af dieselbiler ud med elektriske varevogne, men de biler findes i vores optik ikke pt. Jeg har stadig ikke set den første, rene elvarebil, dvs. en, der ikke bare er en ombygget dieselbil, og de rummer nogle økonomiske og praktiske udfordringer”, sagde han og fortsatte:

”Elvarebilerne er dyrere og kan laste mindre, fordi batterierne optager en del af pladsen. Det betyder, at hvis vi skiftede alle vores biler til el, så ville vi få brug for 20 procent flere vogne. Derudover er der opladningssituationen, hvor tidsforbruget er et problem, plus at der indtil videre ikke er nok ladestandere. Alt i alt gør det, at vi ikke rigtig tror på el lige nu”, sagde Karsten Klitmøller.

Han nævnte derefter en række tiltag, som kunne fungere som ’lokkemad’ for industrien. Det være sig eksempelvis bedre/gratis parkering for elvarebiler, adgang til gågader og busbaner, højere tilladt totalvægt og lavere afgifter.

Læs også: De første elektriske lastbiler kører nu på danske veje

For som han sagde: ”Det er svært at være proaktiv på det her felt; vi vil gerne have nogle gulerødder fra politisk hold for at blive grønne og tage skridtet med en teknologi, som på det her stadie, vi er på nu, risikerer at stresse vores chauffører, fordi de bliver bekymrede for rækkevidden i deres biler.”

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

ESG i praksis – bæredygtighed gennem hele produktets livscyklus

21.02.2025SCM.dk

Salg/marketing og supply chain finder melodien

20.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Sustainability reporting from the soil of Iceland

19.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Nye muligheder med nye krav og standarder

18.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

BV Talks - Om Bæredygtighed

17.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

17.02.2025Slimstock Nordic

Sponseret

Supply Chain Club 2025

14.02.2025SCM.dk

Truslen om globalt toldkaos ryster forsyningskæder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online