Den menneskelige dynamik er omdrejningspunktet i SCM

Tal, fysiske løsninger og en på overfladen god business case gør det ikke alene. Den menneskelige adfærd har stor indflydelse på SCM, og bør derfor være en bevidst del af både strategi, ledelse og daglig drift.

”John Gattorna har udviklet konkrete værktøjer og modeller, jeg som konsulent kan tage i brug, bl.a. i arbejdet med etablering af differentierede servicekoncepter ud mod kunderne”, fortæller Jesper Dandanell. Foto: Logio Consulting..

06.03.2012

SCM.dk

”Vi lever i en dynamisk verden præget af menneskelige behov og adfærd og det skal strategier og praksis inden for logistik og supply chain management også tage højde for. Set udefra er Supply chain området præget af regneark og analyser, bygninger, lastbiler, lagerinventar og udstyr som reoler, kraner, transportbånd, trucks og forskellige modeller og IT-systemer”, fortæller Jesper Dandanell, der arbejder som konsulent for Logio Consulting. Han tilføjer: ”Når vi skal optimere flowet på et lager eller i en distribution, skal vi derfor både kunne håndtere en masse fysik, teknik og økonomi men også den menneskelige adfærd hos kunder, leverandører, ledere og medarbejdere”.

Værktøjer til at forstå adfærd
Jesper Dandanell var en af deltagerne i en workshop med den australske supply chain-forsker John Gattorna, som DILF havde arrangeret i efteråret 2011. ”Jeg er overbevist om, at vi gennem forbedret samarbejde på tværs af forsyningskæden kan udvikle endnu bedre og mere optimale løsninger, når vi øger vores forståelse for den menneskelige faktor. Her har John Gattorna nogle meget konkrete værktøjer og modeller, jeg som konsulent kan tage i brug, bl.a. i arbejdet med etablering af differentierede servicekoncepter ud mod kunderne. Værktøjer der præcist beskriver og nuancerer virksomhedens og dens kunders adfærd”, fortæller han.

Fire trin til bedre ”alignment”
John Gattorna har udviklet sine modeller, værktøjer og spørgeskemaer gennem mange års arbejde både som forsker, forfatter og konsulent for nogle af verdens største virksomheder. Jesper Dandanell foreslår på basis af John Gattornas workshop en fremgangsmåde delt op i fire trin:
1. Kortlæg kundernes adfærd og skab kobling til forsyningskæden. ”Mange virksomheder opererer med en one-size-fits-all tilgang til at servicere kunderne. Er det smart? Giver det den bedste servicering af kunderne og det bedste resultat for virksomheden? Her kan supply chain-folk med fordel gå i tættere dialog med sælgerne og kunderne og gå nogle spadestik dybere i kundesegmenteringen og få etableret nye - eller støvet eksisterende servicekoncepter af ”, fortæller han.
2. Er der basis for at redesigne fabrikslayout, lagerkoncept eller distribution, så varer og kunder med forskellige behov og krav bliver behandlet forskelligt? Forstår sælgere, supply chain- og lagerfolk deres kunders verden og forsyningsbehov? Er der et fornuftigt ”kulturelt” link mellem lager/supply chain og kundeverdenen? Igen vil differentierede servicekoncepter på tværs af kunder, produkter og landegrænser sikre bedre opfyldelse af de reelle kundebehov.
3. Foretag et fornuftstjek: Kan vi med rimelighed sige, at vi er ”aligned” på tværs af leverandører, lager, distribution og kunder? Reduceres fleksibilitet på bekostning af effektivitet – eller omvendt? Og er det det vores kunder ønsker? Betaler de veletablerede kunder fuldt ud for den service, de modtager, eller betaler nogle kunder for meget i forhold til deres reelle behov? Har vi den rette organisation og bemanding til at servicere de forskellige kundesegmenter?
4. Kig nøje på om one-size-fits-all supply chain er det rigtige valg alle faktorer taget med i betragtning, eller giver det bedre mening at designe flere differentierede kæder og servicekoncepter med forskellige karakteristika og servicegrader?

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

18.09.2025Bureau Veritas

Sponseret

”Det er en stor tryghed”

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

16.09.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du bedst muligt de gigastore mængder data i forsyningskæden?

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Sæt dit ledelsessystem i drift

Med dette to-dages kursus bliver du klar til at udvikle, implementere og drive et effektivt ledelsessystem i din virksomhed

Dato

22.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

22.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Risikostyring af informationssikkerhed i den finansielle sektor

På dette diplomkursus får du inspiration til, hvordan ISO/IEC 27005-standarden kan anvendes ift. de krav, DORA stiller til styring af digitale risici herunder etablering af en samlet risikostyringsramme.

Dato

23.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn