Den menneskelige dynamik er omdrejningspunktet i SCM

Tal, fysiske løsninger og en på overfladen god business case gør det ikke alene. Den menneskelige adfærd har stor indflydelse på SCM, og bør derfor være en bevidst del af både strategi, ledelse og daglig drift.

”John Gattorna har udviklet konkrete værktøjer og modeller, jeg som konsulent kan tage i brug, bl.a. i arbejdet med etablering af differentierede servicekoncepter ud mod kunderne”, fortæller Jesper Dandanell. Foto: Logio Consulting..

06.03.2012

SCM.dk

”Vi lever i en dynamisk verden præget af menneskelige behov og adfærd og det skal strategier og praksis inden for logistik og supply chain management også tage højde for. Set udefra er Supply chain området præget af regneark og analyser, bygninger, lastbiler, lagerinventar og udstyr som reoler, kraner, transportbånd, trucks og forskellige modeller og IT-systemer”, fortæller Jesper Dandanell, der arbejder som konsulent for Logio Consulting. Han tilføjer: ”Når vi skal optimere flowet på et lager eller i en distribution, skal vi derfor både kunne håndtere en masse fysik, teknik og økonomi men også den menneskelige adfærd hos kunder, leverandører, ledere og medarbejdere”.

Værktøjer til at forstå adfærd
Jesper Dandanell var en af deltagerne i en workshop med den australske supply chain-forsker John Gattorna, som DILF havde arrangeret i efteråret 2011. ”Jeg er overbevist om, at vi gennem forbedret samarbejde på tværs af forsyningskæden kan udvikle endnu bedre og mere optimale løsninger, når vi øger vores forståelse for den menneskelige faktor. Her har John Gattorna nogle meget konkrete værktøjer og modeller, jeg som konsulent kan tage i brug, bl.a. i arbejdet med etablering af differentierede servicekoncepter ud mod kunderne. Værktøjer der præcist beskriver og nuancerer virksomhedens og dens kunders adfærd”, fortæller han.

Fire trin til bedre ”alignment”
John Gattorna har udviklet sine modeller, værktøjer og spørgeskemaer gennem mange års arbejde både som forsker, forfatter og konsulent for nogle af verdens største virksomheder. Jesper Dandanell foreslår på basis af John Gattornas workshop en fremgangsmåde delt op i fire trin:
1. Kortlæg kundernes adfærd og skab kobling til forsyningskæden. ”Mange virksomheder opererer med en one-size-fits-all tilgang til at servicere kunderne. Er det smart? Giver det den bedste servicering af kunderne og det bedste resultat for virksomheden? Her kan supply chain-folk med fordel gå i tættere dialog med sælgerne og kunderne og gå nogle spadestik dybere i kundesegmenteringen og få etableret nye - eller støvet eksisterende servicekoncepter af ”, fortæller han.
2. Er der basis for at redesigne fabrikslayout, lagerkoncept eller distribution, så varer og kunder med forskellige behov og krav bliver behandlet forskelligt? Forstår sælgere, supply chain- og lagerfolk deres kunders verden og forsyningsbehov? Er der et fornuftigt ”kulturelt” link mellem lager/supply chain og kundeverdenen? Igen vil differentierede servicekoncepter på tværs af kunder, produkter og landegrænser sikre bedre opfyldelse af de reelle kundebehov.
3. Foretag et fornuftstjek: Kan vi med rimelighed sige, at vi er ”aligned” på tværs af leverandører, lager, distribution og kunder? Reduceres fleksibilitet på bekostning af effektivitet – eller omvendt? Og er det det vores kunder ønsker? Betaler de veletablerede kunder fuldt ud for den service, de modtager, eller betaler nogle kunder for meget i forhold til deres reelle behov? Har vi den rette organisation og bemanding til at servicere de forskellige kundesegmenter?
4. Kig nøje på om one-size-fits-all supply chain er det rigtige valg alle faktorer taget med i betragtning, eller giver det bedre mening at designe flere differentierede kæder og servicekoncepter med forskellige karakteristika og servicegrader?

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 Diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

sophub aps
Seminar
Er du klar til take-off mod bedre forecasting?

Den 18. november letter vi fra GN i Ballerup – destination: Værdiskabelse i planlægning.

Dato

18.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupbjerg 7, Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
Supply Chain Sessions 2025: Fremtidens forsyningskæde - Hurtigere, skarpere og drevet af AI

Mød andre ledere inden for supply chain og få inspiration til at gøre din virksomhed mere agil og effektiv.

Dato

18.11.2025

Tid

12:00

Sted

Scandic Kolding og Tivoli Hotel & Congress Center i København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

19.11.2025

Sted

Odense