Den menneskelige dynamik er omdrejningspunktet i SCM

Tal, fysiske løsninger og en på overfladen god business case gør det ikke alene. Den menneskelige adfærd har stor indflydelse på SCM, og bør derfor være en bevidst del af både strategi, ledelse og daglig drift.

”John Gattorna har udviklet konkrete værktøjer og modeller, jeg som konsulent kan tage i brug, bl.a. i arbejdet med etablering af differentierede servicekoncepter ud mod kunderne”, fortæller Jesper Dandanell. Foto: Logio Consulting..

06.03.2012

SCM.dk

”Vi lever i en dynamisk verden præget af menneskelige behov og adfærd og det skal strategier og praksis inden for logistik og supply chain management også tage højde for. Set udefra er Supply chain området præget af regneark og analyser, bygninger, lastbiler, lagerinventar og udstyr som reoler, kraner, transportbånd, trucks og forskellige modeller og IT-systemer”, fortæller Jesper Dandanell, der arbejder som konsulent for Logio Consulting. Han tilføjer: ”Når vi skal optimere flowet på et lager eller i en distribution, skal vi derfor både kunne håndtere en masse fysik, teknik og økonomi men også den menneskelige adfærd hos kunder, leverandører, ledere og medarbejdere”.

Værktøjer til at forstå adfærd
Jesper Dandanell var en af deltagerne i en workshop med den australske supply chain-forsker John Gattorna, som DILF havde arrangeret i efteråret 2011. ”Jeg er overbevist om, at vi gennem forbedret samarbejde på tværs af forsyningskæden kan udvikle endnu bedre og mere optimale løsninger, når vi øger vores forståelse for den menneskelige faktor. Her har John Gattorna nogle meget konkrete værktøjer og modeller, jeg som konsulent kan tage i brug, bl.a. i arbejdet med etablering af differentierede servicekoncepter ud mod kunderne. Værktøjer der præcist beskriver og nuancerer virksomhedens og dens kunders adfærd”, fortæller han.

Fire trin til bedre ”alignment”
John Gattorna har udviklet sine modeller, værktøjer og spørgeskemaer gennem mange års arbejde både som forsker, forfatter og konsulent for nogle af verdens største virksomheder. Jesper Dandanell foreslår på basis af John Gattornas workshop en fremgangsmåde delt op i fire trin:
1. Kortlæg kundernes adfærd og skab kobling til forsyningskæden. ”Mange virksomheder opererer med en one-size-fits-all tilgang til at servicere kunderne. Er det smart? Giver det den bedste servicering af kunderne og det bedste resultat for virksomheden? Her kan supply chain-folk med fordel gå i tættere dialog med sælgerne og kunderne og gå nogle spadestik dybere i kundesegmenteringen og få etableret nye - eller støvet eksisterende servicekoncepter af ”, fortæller han.
2. Er der basis for at redesigne fabrikslayout, lagerkoncept eller distribution, så varer og kunder med forskellige behov og krav bliver behandlet forskelligt? Forstår sælgere, supply chain- og lagerfolk deres kunders verden og forsyningsbehov? Er der et fornuftigt ”kulturelt” link mellem lager/supply chain og kundeverdenen? Igen vil differentierede servicekoncepter på tværs af kunder, produkter og landegrænser sikre bedre opfyldelse af de reelle kundebehov.
3. Foretag et fornuftstjek: Kan vi med rimelighed sige, at vi er ”aligned” på tværs af leverandører, lager, distribution og kunder? Reduceres fleksibilitet på bekostning af effektivitet – eller omvendt? Og er det det vores kunder ønsker? Betaler de veletablerede kunder fuldt ud for den service, de modtager, eller betaler nogle kunder for meget i forhold til deres reelle behov? Har vi den rette organisation og bemanding til at servicere de forskellige kundesegmenter?
4. Kig nøje på om one-size-fits-all supply chain er det rigtige valg alle faktorer taget med i betragtning, eller giver det bedre mening at designe flere differentierede kæder og servicekoncepter med forskellige karakteristika og servicegrader?

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

11.04.2024SCM.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle