11.08.2015  |  Branchenyt

Den kommercielle drone kommer nærmere

Fra legetøj til forretning; brugen af droner til kommercielle formål er støt stigende i Danmark, teknologien flytter sig og folkene bag bliver dygtigere.

At droner er kommet for at blive er de færreste nok i tvivl om. Indtil videre har de små, fjernstyrede luftfartøjer dog mest tjent som legetøj i private sammenhænge og ekstra gadget for fotografer. Men det er ved at ændre sig, skriver Berlingske.

Brugen af droner i kommercielle sammenhænge vinder nemlig hastigt fremad i takt med at teknologien udvikler sig og stadig flere brancher får øjnene op for mulighederne i en UAB, Unmanned Aircraft System, som er den overordnede betegnelse for de forskellige typer droner.

Læs også: Ny teknologi vil revolutionere fremtidens logistik

Antallet af operatører, der anvender droner i erhvervsøjemed er således næsten tidoblet det seneste års tid, fra 12 i 2014 til pt. knap 100, og det giver Danmark en god placering på den europæiske scene.

”Vi er stadig i en ekstrem tidlig fase i forhold til civil og kommerciel brug, men de sidste par år er der virkelig mange, der er kommet i gang, og nogle begynder også at kunne lave fornuftig forretning. På samme måde kan vi se, at de store investeringer også så småt begynder at rulle ind,” siger formand for UAS Denmark, Michael Larsen.

En vurdering fra EU-Kommissionen lyder på, at droneindustrien om 10 år kan have en markedsværdi i Europa på vel over 100 mia. kr., og i det felt er der også muligheder for danske virksomheder, vurderer Michael Larsen. Specielt hvis vi herhjemme kan få ryddet ud i forhindringerne.

Stadig udfordringer
Der er nemlig fortsat en lang række sikkerhedskrav, der skal imødegås før en dansk virksomhed kan få tilladelse til at flyve kommercielt med droner. Dispensationen skal komme fra Trafikstyrelsen og tager hensyn til selve dronen, men også ’piloten’ med fjernbetjeningen.

En drone i dansk luftrum må således ikke flyve uden opsyn, og netop her mangler teknologien et par skridt førend mulighederne for eksempelvis landmåling, markvanding og levering af pakker kan udnyttes fuldt ud.

”De danske myndigheder er relativt positive, men kan ikke udvikle alting på lovgivningsområdet. I det større perspektiv er det lidt som om, alle venter på alle. [Men] det er vigtigt, at befolkningen ikke er utryg ved, at man begynder at flyve med droner til kommercielt brug,” siger Michael Larsen til Berlingske.

Læs også: Amazon kan starte dronetests

Et af de seneste tiltag, der utvivlsomt vil være med til at skubbe til udviklingen, er den uddannelse i droneteknologi, som Syddansk Universitet i Odense har oprettet. Uddannelsen, der er en overbygning på den eksisterende bachelor i robotteknologi, er projektorienteret, og vil give de studerende en række konkrete opgave, de skal forsøge at løse med droneteknologien.

Med jævne mellemrum kan de studerende så efterprøve deres idéer i det nærliggende testcenter for droneteknologi – et såkaldt dronetestfelt – som UAS og HCA Airport åbnede i marts som Danmarks første af sin slags.

Og hvem ved, måske kan nogle danske dronekandidater være med til at opfylde den internationale målsætning, der ifølge Michael Larsen er at man i 2029 kan flyve droner på tværs af verdensdelene side om side med normale fly.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere