Del 2: Sådan går det med SCM i 2017 er du klar?
16 eksperter giver deres bud på, hvilke udfordringer du vil møde i det nye år, og hvordan du som supply chain-leder kan gøre en forskel. Der er pæn enighed om, at det digitale og dataanalyser er blandt de største udfordringer. Men der er stor spredning i eksperternes vurdering af virkemidler i 2017. Er du, din organisation og din ledelse klar til 2017? Læs de sidste 8 eksperters svar her.
I går bragte vi her på SCM.dk de første 8 ekspertbud på de største supply chain-udfordringer i 2016. Her følger de sidste 8:
Bak op om de globale handelsaftaler
Udfordringer:
Den største udfordring er usikkerheden for verdenshandelen i kølvandet på Brexit og præsidentvalget i USA. En usikkerhed, der har forplantet sig langt ind i EU-samarbejdet.
Virkemidler:
De væsentligste virkemidler er, at erhvervslivet entydigt bakker op om de globale handelsaftaler. Erhvervslivet skal værne om verdenshandelen og lægge pres på regeringer og parlamenter.
____________________________________________________________________________________________
Det handler i bund og grund om mennesker
Udfordringer:
Den største udfordring for globale detailvirksomheder vil i 2017 forsat være at balancere serviceniveauer med cost og Net Working Capital. At servicere flere channels (og cross channel) med differentierede serviceniveauer og med et stadigt ønske om effektivt lagerhold og omkostningsstruktur. Det kræver en klar segmentering og et solidt footprint.
Virkemidler:
Kend din kunde, forretning og interessenter. Det er nøglen for at finde de rigtige balancer og træffe de rigtige beslutninger for supply chain netværket. Det handler i bund og grund om PEOPLE og det gode samarbejde på tværs af funktioner og geografier.
____________________________________________________________________________________________
Sæt tal på kædens værdibidrag til kunden
Udfordringer:
Tidligere tiders udfordringer som fx. omkostningsreduktion, leverandør disruption, volatilitet i efterspørgslen vil ikke forsvinde, men den store udfordring vil i 2017 dreje sig om at levere sand værdi til kunderne. Det vil stille krav til supply chain ledelser om at levere øget agilitet, digitalisering, nye services og nye produktionsteknologier. En af hovednøglerne bliver talent management, der kan sikre den nødvendige supply chain innovation (setup, eksekvering og service).
Virkemidler:
Hovedvirkemidler I 2017 vil være fokus på at anerkende end-to-end forsyningskæden og ikke kun delelementer af kæden. Det bliver endnu mere vigtigt at forstå og proaktivt lede kapabiliteter, der kan maksimere kundeoplevelsen. Det vil derfor være essentielt at identificere måltal, der kan måle værdikædens værdibidrag til kunden. Det vil fx omfatte målinger af risici, planlægningspræcision, time-to-market, omkostningskontrol, kundeservice og partnerpræstationer.
____________________________________________________________________________________________
Lad big data synliggøre supply chains bidrag til vækst
Udfordringer:
- Den digitale revolution betyder, at kunderne vil forvente, at leverandører bliver en integreret del af deres økosystem
- Industri 4.0 vil være en udfordring, fordi det bliver et kapløb med konkurrenter om at vinde på den nye industrielle revolutionsbane
- Endelig vil der herske stor usikkerhed om udviklingen af den globale handel
Virkemidler:
- Digitale supply chain teknologier som fx big data og robotter
- Transformationen af forsyningskædefokus fra omkostninger til omsætningsskaber, som vil være drevet af big datas evne til at synliggøre meromsætninger skabt af overlegne forsyningskæder
- Brug af værktøjer til agilitet til at skabe fleksible forsyningskæder
____________________________________________________________________________________________
Synliggør hvordan supply chain fremmer forretning
Udfordringer:
Udover at fortsætte et fokus på supply chain innovation og balancere drifts- og udviklingsaktiviteter bliver de største udfordringer strategiske at klarlægge, hvordan forsyningskæderne kan og skal digitaliseres for at bibringe fortsat konkurrencekraft. Dertil kommer udfordringer med at rekruttere de rette kompetencer specielt indenfor supply chain analytics.
Virkemidler:
Supply chain ledere bør forbedre kommunikation om behovet for og de konkrete resultater af forsyningskædernes performance i en form, så det bliver tydeligt, hvorledes supply chain bidrager til forretningsskabelse. Denne kommunikation bør ske både til virksomhedens topledelse og bestyrelse for at skabe mere fokus på forsyningskæderne som kilde til innovation.
____________________________________________________________________________________________
Glem ikke distributionsoptimeringen
Udfordringer:
I 2017 vil distributionsomkostningerne og fragtraterne bliver svære at holde i ave. Der er pres på transportmarkedets indtjening og disses omkostninger, og mange transportører melder om prisstigninger baseret på trængselsomkostninger, chaufførmangel m.m. Derfor vil der blive et naturligt fokus på at optimere transport og distribution i 2017.
Virkemidler:
Mange af supply chain ledernes vigtigste virkemidler i 2017 bliver at optimere distributionsomkostningerne, bl.a. ved at drive højere fyldningsgrader ind i lastbilerne gennem bedre kørselsplanlægning, samdistribution med andre virksomheder eller ved at konsolidere flows fra leverandører. Måske er det også på sin plads at udfordre sine transportører på om, de opnår de rigtige synergier i deres rutesystemer.
____________________________________________________________________________________________
Fokusskift fra produkter til services kræver nytænkning
Udfordringer:
Brands skifter fra at levere produkter til i højere grad at levere serviceydelser. GE er fx ikke længere udelukkende leverandør af kraftværker, vindmøller, biler m.m. GE er i dag i højere grad synonym med ejerskab (CAPEX) og drift (P/L) af energiforsyninger. Andre industrier følger efter, og SCM-udfordringerne bliver transformation fra globalt produktsalg til regional service-kontrahering over 2-5 år.
Virkemidler:
Bedste technical provider, som samtidig mestrer efficiency in operation, vil dominere markedet. Industry 4.0, IoT og omni-channel bliver centrale strategiske drivere. SCM lederne skal etablere nye kompetencer samt gennemføre strategisk nytænkning, der integrerer brugen af it til understøtning af effektiv kundeservice og drift.
____________________________________________________________________________________________
Kombinationen af teknologi og kreativitet
Udfordringer:
Presset for at være hurtigere, billigere og bedre stiger og bliver endnu mere hysterisk i 2017 blandt andet fordi nye konkurrenter dukker op fra helt uventede kanter. De nye disrupters gør brug af data og teknologiske platforme, som kortslutter gængse markeder.
Virkemidler:
Forsyningskæder skal være endnu hurtigere og endnu mere fleksible. Det kræver 1) gennemtænkt og proaktiv supply chain design, der forebygger risici samt flaskehalse og udnytter konkurrencefordele hurtigt og præcist, og 2) intelligent supply chain optimering, hvor begavet brug af ny teknologi gør det muligt at træffe rette beslutninger og få alle tandhjul til at arbejde i takt. Et vigtigt aktiv bliver supply chain lederens evne til at kombinere teknologisk forståelse med kreativ tænkning.