Annonce

Opret nyhed

16 SCM-eksperter og fagfolk har kigget i krystalkuglen og giver deres bud på branchens udfordringer og tendenser i 2017. Illustration: Vibeke Brylle

Del 1: Sådan går det med SCM i 2017 – er du klar?

16 eksperter giver deres bud på, hvilke udfordringer du vil møde i det nye år, og hvordan du som supply chain-leder kan gøre en forskel. Der er pæn enighed om, at det digitale og dataanalyser er blandt de største udfordringer. Men der er stor spredning i eksperternes vurdering af virkemidler i 2017. Er du, din organisation og din ledelse klar til 2017? Læs de første otte eksperters svar herunder - resten kan du glæde dig til at læse i morgen.

SCM STRATEGI

-

Måltal skal fjerne kompleksitet og understøtte vækst

Lora Cecere, CEO, Supply Chain Insights

Udfordringer:
Afklaring af mål. Vækstkurven taber fart, og virksomheder kæmper for at holde liv i vækstagendaerne. Konsekvensen for forsyningskæderne er, at supply chain kompleksiteten stiger ukontrolleret, og at det skaber højere omkostninger. Men supply chain ledere har fortsat mest fokus på omkostninger og ikke kompleksitet eller vækst.

Virkemidler:
Analytics vil med hjælp fra open source og kognitiv læring være et godt værktøj. Vi vil i 2017 se en omdefinering af supply chain planning i retning af at bidrage med mere indsigt og være mere økonomisk overskueligt.

____________________________________________________________________________________________

Analytics og nye datakilder kan gøre forskellen

Kai Hoberg, professor, Kühne Logistics University

Udfordringer:
Den politiske ustabilitet i form af fx. Trump, Brexit, Tyrkiet og effekterne på ledelse af forsyningskæder er en nøgleudfordring. Digitalisering og valg af de rette teknologier, som bidrager med ægte forbedring af supply chain processer, er en anden primær udfordring. Endelig vil rekruttering af SCM talenter fortsætte med at være vanskeligt.

Virkemidler:
Der bliver brug for mange virkemidler som fx S&OP, lageroptimering og netværksdesign. Men særligt analytics og nye datakilder vil kunne bidrage med store fordele. Jeg har fx bistået med at integrere vejrudsigter i demand planning processen hos en stor e-handelsdetailvirksomhed, hvilket havde en markant positiv effekt på planlægning af bemandingen på lageret.

____________________________________________________________________________________________

Hvad gør vi, hvis vi tager fejl?

Einar Scholte, partner, Implement

Udfordringer:
Udfordringerne er “disrupters” (inkl. de politiske strømninger - se fx på USA) og “digitalisering”. Vores opfattelse af markeder, behov og verdenen ændres. Tænk over følgende: Internethandlen vokser, men når den intelligente postkasse kommer om lidt, bliver e-handlen endnu større og meget mere “personificeret” – det betyder også flere returvarer og større gennemsigtighed. Er vi klar?

Virkemidler:
Tre fokusområder er centrale. 1) En velbeskrevet “operating model” der forholder sig til ændringerne. 2) En meget skarp S&OP proces, så vi kan tage intelligente taktiske beslutninger og 3) denne gang må vi også få et fokus på risikostyring – hvad gør vi, hvis vi tager fejl?

____________________________________________________________________________________________

Kannibalisering af din forretning skal helst komme indefra

Jørgen Nørmølle, partner, 4Improve

Udfordringer:

  • Digitaliseringen åbner for helt nye muligheder – disruption.
  • IoT skaber mulighed for både nye betjenings- og integrationsmåder.
  • Enorme datamængder er næsten uudtømmelige kilder til indsigt.
  • Forskydning i omkostningsstrukturer udfordrer (igen) global footprint.
  • Små leverancer af unikke varer med ultrakort leveringstid.

Virkemidler:

  1. Digitalisering af forretningsmodeller på flere måder.
  2. End-to-end integration: konkurrencen er mellem værdikæder.
  3. Big data: søg ind i beherskelse af de nye datamængder.
  4. Back sourcing: gårsdagens outsourcing skal revurderes.
  5. Complexity reduction: find ind til benet og bevidstgør variantskabelse derfra.
  6. Skab nye veje til at konkurrere imod dig selv – kannibalisering af din forretning skal helst komme indefra.

____________________________________________________________________________________________

Fokusér på segmentering og kundelønsomhed

Bo Quist, COO, Peter Justesen Company

Udfordringer:
Den digitale udfordring generelt og kravet til at kende de enkelte markeder og kunders behov bliver yderligere intensiveret. Det omfatter blandt andet behovet for at kunne tilbyde en konkurrencedygtig, agil, skræddersyet og online baseret 24/7/365 service til den enkelte.

Virkemidler:
Differentieret og dynamisk markeds- og kundesegmentering vil intensivere fokus på kundelønsomhed fremfor produktlønsomhed med henblik på at optimere sidstnævnte. Øget automatisering og intelligent brug af ”big data” kan sikre en skarpere prioritering og kontinuerlig forbedring af operational excellence, hvilket løbende vil styrke virksomhedens forretningsmæssige værdier.

____________________________________________________________________________________________

Hurtig tilpasning af forretningen

Lars Bomholt, CPO, Wrist Ship Supply

Udfordringer:
Den største udfordring bliver efter min vurdering til stadighed at kunne navigere sin virksomhed i et mere komplekst globalt marked med stigende konkurrence og volatilitet.

Virkemidler:
De væsentligste virkemidler bliver således evnen til hurtigt og effektivt at kunne tilpasse sin virksomhed og dens produkter/services. Nøgleordene bliver derfor efter min vurdering: agilitet, digitalisering og innovation.

____________________________________________________________________________________________

Datadeling i værdikæden bliver afgørende

Lars Kyed, adm. direktør GS1 Denmark

Udfordringer:
Den digitale indpakning af produktet, dvs. informationer, fotos og snart også video, bliver afgørende for, om forbrugeren vælger at købe produktet. Derfor bør alle aktører tage kvaliteten af denne indpakning meget alvorligt. Og man bliver nødt til at samarbejde om at afdække databehovet løbende – og blive enige om en fælles standard for det.

Virkemidler:
Samarbejde i forsyningskæden skal være platformen – det kræver dedikerede ressourcer. Datadeling er værdifuld for handelspartnere og for intern effektivitet i alt fra indkøb og logistik til marketing og salg. Over for forbrugerne er åbenhed om produktinformationer et kraftigt signal om respekt. En del af løsningen er en fælles platform at udveksle data fra - kombineret med kvalitetssikring af data.

____________________________________________________________________________________________

Se forretningen udefra og ind

Peter Linnet, COO, BoConcept

Udfordringer:
Den største udfordring bliver helt klart at se på vores forretning udefra og ind. Med vores vækstambitioner er det afgørende, at vi fokuserer vores indsats på forretningernes og kundernes behov. Vi skal arbejde med logistikløsninger, der nedbringer kompleksiteten ud mod forretningerne og kunderne og dermed understøtter detailleddet og kundeoplevelsen.

Virkemidler:
At få et klart og prioriteret billede af forretningernes og kundernes behov. Vi skal vælge de løsninger i den rækkefølge, der understøtter vores vækststrategi. Vi skal med udgangspunkt i intern og ekstern kompetence skabe en enkel og direkte logistik, der forenkler transaktionerne imellem os og kunderne og dermed giver den nødvendige gennemsigtighed.

Bring en kommentar

God kommentarskik. Hold en god tone i kommentarerne, undgå personlige angreb og indlæg af markedsføringsmæssig karakter. Læg kun link på din kommentar, såfremt det er relevant for debatten. Vær opmærksom på, at debatten modereres af portalens redaktion.

Annonce

Relaterede virksomheder

Relaterede artikler

Annonce

Annonce

Annonce