Datadrevet flådestyring giver højere sikkerhed og færre skader

Dagrofa Logistik har indført I_Site flådestyring på alle trucks. Effekten er bedre kørselsadfærd, højere medarbejdersikkerhed samt færre skader på trucks, reoler og porte. Flådestyringen er også et stærkt værktøj til løbende forbedringer og arbejdet med kultur samt adfærd.

Dagrofa Logistik har en erklæret målsætning om at vinde Arbejdsmiljøprisen som Danmarks mest sikre arbejdsplads i 2024. ”Flådestyringen I_Site er et vigtigt virkemiddel til at gennemføre den nødvendige adfærdsændring”, fortæller logistikchef Henrik Madsen. Foto: Toyota Material Handling.

Skadesprocenten på trucks er faldet fra 14 procent i 2018 til 3,18 procent i 2021 på Dagrofa Logistiks ferskvarelager i Vejle - og både Martin Jensen og Henrik Madsen forventer, at tendensen vi fortsætte med at falde. Henrik Madsen er logistikchef for Dagrofa Logistik og Martin Jensen er teamleder med 20 års erfaring på lageret i Vejle.

”Jeg var meget skeptisk over for at indføre flådestyring i starten af 2021. Det var jeg ikke mindst fordi, det blandt andet betød, at medarbejderne ikke længere havde deres egen dedikerede truck, som de kunne passe og pleje”, fortæller Martin Jensen og tilføjer:

Sådan fungerer den daglige login

Når medarbejderne logger ind på en truck, anvender de deres eget login og skal før login svare på to enkle spørgsmål:

  1. Er trucken ren?
  2. Har trucken synlige ridser eller skader?

Kan medarbejderen svare nej til begge spørgsmål, starter arbejdsdagen med det samme. Er der negativt svar på et eller begge spørgsmål, bliver skaden fotodokumenteret af den daglige leder, ligesom skaden bliver registeret i en action log i systemet.

Store skader bliver repareret med det samme af en tekniker fra Toyota Material Handling, der er dedikeret til Dagrofa. Er det en mindre skade, bliver trucken forsynet med et klistermærke, som tydeligt markerer, at skaden er registreret. En gang om ugen følger ledelsen op omkring skader og har en kort dialog med de relevante medarbejdere.

Skepsis gjort til skamme

”Men jeg må erkende, at min skepsis var ubegrundet. Vi høster i dag store fordele af flådestyringen, og jeg forventer, at vi blot vil høste endnu flere fordele i fremtiden i takt med, at vi bliver bedre til at trække data ud, at blive klogere på dataene og at indføre små løbende forbedringer”.

Henrik Madsen bekræfter, at det var en stor og svær forandring at indføre I_Site. Han fremhæver, at medarbejderne særligt var nervøse for opladningsbøvl, for ikke længere at køre egen dedikeret truck og for at stå for meget stille i løbet af arbejdsdagen, hvis der sker ’choklockout’. ’Choklockout’ betyder, at trucken ved en vis chokpåvirkning ved påkørsler eller huller i gulvet logger ud og kræver ny login.

”Men efter mindre end to måneders drift med flådestyringen var al nervøsitet forsvundet. Medarbejderne erfarede, at login sker nemt og hurtigt, at opladningen er uproblematisk, og at choklockout tager så kort tid og sker så sjældent, at det ikke påvirker effektiviteten”, fortæller Henrik Madsen.

Højere sikkerhed

Henrik Madsen og Martin Jensen fremhæver, at Dagrofa Logistik lægger stor vægt på medarbejdersikkerhed og arbejdsmiljø.

”I_Site giver os en god struktur i form af databaseret indsigt i, hvordan og hvornår vores medarbejderskader opstår. Det betyder, at vi kan arbejde med at forebygge skaderne ved at indføre tiltag og ændre adfærd. Det er et stærkt værktøj for vores arbejde for at forhindre, at medarbejdere får fodskader og andre typer skader”, fortæller Henrik Madsen og oplyser, at lageret i 2021 kun har haft to arbejdsskader.

Martin Jensen tilføjer, at arbejdet med at forbedre medarbejdersikkerheden kræver ledelsesfokus og tæt samt løbende opfølgning: ”I_Site giver os data og struktur, men vi skal selv følge op på dataene og tage dialogen med medarbejdere, når der er grund til det, og på den måde aktivt skabe en sikkerhedskultur”.

Færre skader på materiel

Flådestyringen har medført mærkbart færre skader på både Dagrofa Logistiks trucks, reoler og porte på lageret i Vejle.

”Vi har markant færre skader på trucks, reoler og porte, og det gælder også såkaldte ’skjulte skader’ på reoler, som tidligere ikke blev registreret. Det gør de nu, fordi I_Site registrerer alle belastninger. Det betyder, at alt bliver repareret. Det medfører, at materiellet holder længere. Men endnu vigtigere medfører det, at reoler altid er i god og sikker stand, så der ikke opstår ulykker med væltede reoler”, fortæller Martin Jensen.

Om flådestyring

Toyota I_Site er et flådestyringsværktøj, der indsamler data om truckflådens status, førerens præstationer og generel produktivitet inden for materialehåndtering. Det består af en brugervenlig startside med de vigtigste flådedata. Det er let at gå i dybden med dataelementer og at tilpasse datapræsentationen til egne behov.

Adgangen sker via en webportal eller en app til mobiltelefonen. Flådestyringen bliver supporteret af certificerede eksperter, der rådgiver via telefon eller mail. I_Site har blandt andet en funktion, der hedder ”My Fleet”, der giver overblik over driftsøkonomien på hele flåden og på de enkelte enheder.

Læs mere om flådestyring med I_Site her

Værktøj til løbende forbedringer

Martin Jensen og Henrik Madsen anser begge I_Site som et vigtigt værktøj til at foretage løbende forbedringer af kultur og adfærd på lageret.

”Vi ønsker hele tiden at opnå endnu højere sikkerhed, bedre kapacitetsudnyttelse, lavere omkostninger og højere effektivitet, og her er data og dataanalyser fra I_Site et glimrende grundlag”, fortæller Martin Jensen og supplerer:

”Vi kan ændre på rigtig mange parametre og trække alle mulige gode Excel-data ud af systemet, som gør os klogere på hvor, vi har udfordringer, og hvor vi kan forbedre os. Vi nyder også godt af god løbende inspiration og sparring fra Toyota Material Handlings specialister”.

Mere fra...

17.10.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Det handler om høj driftssikkerhed på din interne transport

16.09.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektive lejeløsninger: En vej til omkostningsreduktion og øget fleksibilitet i materialehåndtering

10.09.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota introducerer Swarm Automation Storage: Høj kapacitets AGV- og shuttle-løsning

04.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Fra gas til el – stor byggevaregrossist eksekverer ESG tiltag i den interne transport