Danskerne har taget hjemmearbejdet til sig

Den politiske opfordring til at arbejde mere hjemme har sat et tydeligt aftryk på pendlertrafikken, der er faldet markant. Tendensen ser ud til at fortsætte. Fire ud af ti virksomheder, der har haft mere hjemmearbejde under nedlukningen, svarede, at de fremover vil åbne for mere hjemmearbejde.

Nu giver et datagenereret billede af de ændrede trafikmønstre faktuelle nuancer om den ændrede hverdag i Danmark. Foto: Telia Danmark..

22.10.2020

SCM.dk

Vores nye arbejdsmønstre under covid-19 viser sig på mange måder. Kontorerne er delvist affolkede, virksomheder beretter om nye retningslinjer for hjemmearbejde og teleselskaberne melder om øget og ændret datatrafik.

Nu giver et datagenereret billede af de ændrede trafikmønstre faktuelle nuancer om den ændrede hverdag i Danmark. Analysen viser, at pendlertrafikken blev knapt halveret i hele landet og med mere end 50 procent i København, da Danmark lukkede ned i midten af marts.

I løbet af foråret begyndte flere at komme tilbage til arbejdspladserne igen. Men selv da flest danskere var tilbage på arbejde, var der fortsat cirka 15 procent flere, der arbejdede hjemmefra end i tiden, før coronaepidemien ramte Danmark. Efter sommerferien er danskerne igen blevet bedt om at arbejde hjemme for at mindske effekten af coronaens anden bølge, og det afspejler sig også i det datagenererede billede af trafikken.

Det er endnu usikkert, om tendensen med hjemmearbejde vil fortsætte. Mange arbejdspladser regner dog med, at en stor del af medarbejderne fremover vil arbejde periodevist hjemmefra. Fire ud af ti virksomheder, der har haft mere hjemmearbejde under nedlukningen, svarede i en undersøgelse foretaget af Dansk Industris Virksomhedspanel, at de fremover vil åbne for mere hjemmearbejde.

Telias Crowd Insights-løsning, der kan analysere menneskemængders bevægelsesmønstre på baggrund af anonymiserede og aggregerede data fra mobilnetværket, blev lanceret i Danmark i starten af 2020. Værktøjet har været i kommercielt brug i Sverige, Norge og Finland siden 2017. Crowd Insights benytter data fra Telias landsdækkende mobilnetværk til at visualisere og analysere, hvordan grupper af mennesker bevæger sig.

”Hidtil er denne type optællinger af fx pendlertrafik foregået analogt gennem stikprøver og manuelle registreringer. Men med Crowd Insights kan vi hurtigt og effektivt dokumentere og visualisere meget præcise bevægelsesmønstre. Det er en stor gevinst i forhold til fx byplanlægning eller optimering af offentlig transport", siger Mortimer Liebman, direktør for Telia Enterprise.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby