Danskeres handel i udenlandske webbutikker stiger

Blot 70% af danskernes seneste online køb var i danske webshops. Nationalbankens betalingsstatistik viser samtidig et rekord højt forbrug af danske betalingskort i udenlandske webshops.

Blot 70% af danskernes seneste online køb var i danske webshops. Nationalbankens betalingsstatistik viser samtidig et rekord højt forbrug af danske betalingskort i udenlandske webshops. Foto: Arkivfoto.

08.09.2022

SCM.dk

Danskerne er blandt de mest e-handlende folkefærd i EU og kombineret med vores sproglige formåen og adgang til betalingskort, er det ikke en udfordring at shoppe i udenlandske webshops. Nyeste tal fra analysen ”Danskernes e-handel” viser, at danskerne i den grad shopper i udenlandske webshops. Data for 2. kvartal 2022 viser dog samtidig, at blot 70% af danskernes seneste online køb var i danske webshops. Dette tal har aldrig været lavere i analysens levetid, oplyser Dansk Industri. Nationalbankens betalingsstatistik bekræfter denne tendens.

En stigning på 14,5 procent
De nyeste tal fra Nationalbankens betalingsstatistik for korttransaktioner viser, at danskerne aldrig har brugt flere penge i udenlandske webshops end de gør nu. For 2. kvartal 2022, har danskerne brugt 18,7 milliarder kr. i udenlandske webshops. Det er en stigning på hele 14,5 procent (+2,4 milliarder. kr.) i forhold til samme periode sidste år. Overraskende er dog, at danskerne har gennemført færre handler med udenlandske webshops. Helt konkret, er antallet af transaktioner faldet fra 44,9 millioner transaktioner i 2. kvartal 2021 til 42,8 millioner transaktioner i 2. kvartal 2022 (-4,7 pct.). Kombinationen af dette har betydet en historisk høj gennemsnitstransaktion på 436 kr.. Det er 74 kr. mere pr. transaktion end for samme periode sidste år.

Læs også: Nu rammes dansk e-handel af tilbagegang

Salg af rejser trækker beløbet op
Historisk set er 2. kvartal det kvartal i løbet af året, der ser den største værdi af korttransaktioner i udenlandske webshops. Det er typisk salget af rejser frem mod sommerferien, der er med til at drive udviklingen. Derfor er det ikke nogen overraskelse, at den samlede værdi og gennemsnitstransaktionsværdien for 2. kvartal ligger højt. Der er dog skruet lidt ekstra op for denne udvikling i år. I år har inflationen og corona også spillet en rolle i forhold til udviklingen. Inflationen har medbragt stigende forbrugerpriser, som alt andet lige gør, at det sammenlignet med sidste år, er blevet dyrere at købe de samme varer. Det kombineret med, at der generelt har været en høj rejseaktivitet i år efter 2 års stilstand pga. corona, har været med til at forstærke den udvikling, der typisk ses for 2. kvartal.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

17.04.2024SCM.dk

Ekstra millioner skal sætte fart på grønne lastbiler

16.04.2024SCM.dk

Krisen i Mellemøsten truer sikkerheden på vitale handelsruter

15.04.2024SCM.dk

Krisen i Det Røde Hav sender fortsat CO2-udledning og rater op

15.04.2024SCM.dk

Højspændt situation i Mellemøsten fortsætter

15.04.2024SCM.dk

Færre sender varer købt på nettet retur

15.04.2024SCM.dk

Nyt rekordregnskab og flere milepæle

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle