Danske vognmænd rykker østpå
Flere og flere danske vognmænd opretter østeuropæiske datterselskaber, mens der bliver færre i bl.a. Tyskland. Det viser en undersøgelse fra brancheorganisationen International Transport Danmark (ITD).
Antallet af danske lastbiler på østeuropæiske nummerplader er støt stigende for tiden. Flere og flere danske vognmænd opretter således østeuropæiske datterselskaber, mens der bliver færre af slagsen i bl.a. Tyskland, som dog stadig er i front på området. Det viser en undersøgelse fra brancheorganisationen International Transport Danmark (ITD).
Antallet af datterselskaber i Østeuropa er vokset fra 23 til 29, svarende til en stigning på 26 %, fortæller analytiker Lone Niebuhr og tilføjer, at udviklingen er sket blandt andet på grund af de store udfordringer, som ikke mindst vognmandsvirksomhederne har været igennem som følge af den globale krise.
Flest danske virksomheder har etableret sig i Polen, hvor 14 vognmænd råder over i alt 385 biler. Derudover er danske speditører også repræsenteret i Baltikum, Rusland, Slovakiet og Tjekkiet, hvor i alt 629 lastvogne kører under dansk styring.
I alt ejer 65 danske vognmænd lige nu 97 udenlandske datterselskaber med sammenlagt knap 3000 biler. Godt halvdelen er i Tyskland, men det går tilbage for vores store nabo i syd.
Tyskland er nu hjemsted for knap 53 % af datterselskaberne. I tal er det 51 af 97 datterselskaber, men antallet af tyske datterselskaber er på bare et år reduceret med 11 virksomheder, svarende til et fald på knap 18 %, siger Lone Niebuhr.
Det er blandt andet omregistreringer til Østeuropa, der er skyld i en del af faldet, ligesom konkurser også spiller ind. Enkelte virksomheder oplyser desuden, at man har lukket sine tyske datterselskaber for at koncentrere sig om det danske moderselskab, men at man forventer at genetablere sig i udlandet, når konjunkturerne vender. Om det så bliver stik syd eller længere østpå, vil tiden vise.
-AK