Dansk Erhverv vil hjælpe netbutikker med at finde vej i bæredygtighedsjunglen

Dansk Erhverv udgiver en ny guide, der kan hjælpe netbutikker med at forstå reglerne om bæredygtighed. Der er blandt andet fokus på bæredygtighedsbegrebet, grøn markedsføring, levering, emballage og miljømærkeanvendelse.

Håbet er, at guiden kan fungere som et hjælpemiddel, når virksomhederne har spørgsmål til bæredygtighed. Foto: Weerapat Kiatdumrong / 123RF.

18.03.2022

SCM.dk

Både virksomheder og forbrugere har stort fokus på bæredygtighed, som efterhånden bliver tænkt ind i alt fra produktion til emballage, markedsføring og levering.

Det stigende fokus kommer også fra de professionelle indkøbere blandt virksomheder og offentlige myndigheder, der stiller flere grønne krav, som virksomhederne forventes at leve op til. 

Dansk Erhverv oplever, at virksomhederne gerne vil producere og levere mere bæredygtige produkter, og de vil også gerne gøre opmærksomme på deres indsats.

”Men det kan være noget af en jungle at finde rundt i reglerne for, om man eksempelvis må kalde emballage bæredygtig eller markedsføre et produkt som klimavenligt”, forklarer Andreas Børresen, chefkonsulent i Dansk Erhverv, og fortsætter: 

Læs også: Ny CSR-ansvarlig for SAP: ”Glem ikke den sociale ansvarlighed!”

”Det betyder, at flere virksomheder holder igen med at implementere og omtale nye, grønne tiltag. Vi oplever også, at flere virksomheder er nervøse for at blive beskyldt for greenwashing, som vi da også har set flere sager med. De komplicerede regler kan altså bremse den grønne omstilling.”     

Derfor har Dansk Erhverv i samarbejde med LIGA Advokater lavet en guide, som skal fungere som en rettesnor for de mange e-handelsvirksomheder, der gerne vil overholde reglerne, men finder dem yderst komplicerede. 

”Guiden hjælper dig med, hvordan du som virksomhed kan arbejde med grønne budskaber. Du får også en oversigt over mærker og certificeringer, som du kan bruge på din webshop, og så gør den dig klogere på mulighederne inden for transport. Håbet er, at guiden kan fungere som et hjælpemiddel, når virksomhederne har spørgsmål til bæredygtighed”.  

Digital handel er vigtigt redskab i den grønne omstilling 

Dansk Erhverv forventer, at der vil komme yderligere fokus på blandt andet leveringsmetoder, emballage, klimamærkede produkter, dokumentation og sporbarhed i forhold til produkters tilblivelse og genanvendelse. 

I den forbindelse er handel via digitale kanaler et vigtigt redskab, fordi det i fremtiden giver rigtig gode muligheder for eksempelvis at vise klimaaftryk på dine produkter, søgning efter miljømærkede produkter, vælge mere grøn levering og så videre.  

“Ideelt set giver e-handel på mange måder kunden valgfrihed til at handle mere grønt, end hvis du bare tager en vare fra hylden. Derfor er guiden primært henvendt til netbutikker – både B2C’ere og B2B’ere. Men den er også relevant for andre, der vil vide mere om bæredygtighed”, siger Andreas Børresen.   

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

21.08.2025SCM.dk

Forsyningskæder skal være agile – men hvad vil det egentlig sige?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense