Dansk Erhverv vil hjælpe netbutikker med at finde vej i bæredygtighedsjunglen
Dansk Erhverv udgiver en ny guide, der kan hjælpe netbutikker med at forstå reglerne om bæredygtighed. Der er blandt andet fokus på bæredygtighedsbegrebet, grøn markedsføring, levering, emballage og miljømærkeanvendelse.
Både virksomheder og forbrugere har stort fokus på bæredygtighed, som efterhånden bliver tænkt ind i alt fra produktion til emballage, markedsføring og levering.
Det stigende fokus kommer også fra de professionelle indkøbere blandt virksomheder og offentlige myndigheder, der stiller flere grønne krav, som virksomhederne forventes at leve op til.
Dansk Erhverv oplever, at virksomhederne gerne vil producere og levere mere bæredygtige produkter, og de vil også gerne gøre opmærksomme på deres indsats.
”Men det kan være noget af en jungle at finde rundt i reglerne for, om man eksempelvis må kalde emballage bæredygtig eller markedsføre et produkt som klimavenligt”, forklarer Andreas Børresen, chefkonsulent i Dansk Erhverv, og fortsætter:
Læs også: Ny CSR-ansvarlig for SAP: ”Glem ikke den sociale ansvarlighed!”
”Det betyder, at flere virksomheder holder igen med at implementere og omtale nye, grønne tiltag. Vi oplever også, at flere virksomheder er nervøse for at blive beskyldt for greenwashing, som vi da også har set flere sager med. De komplicerede regler kan altså bremse den grønne omstilling.”
Derfor har Dansk Erhverv i samarbejde med LIGA Advokater lavet en guide, som skal fungere som en rettesnor for de mange e-handelsvirksomheder, der gerne vil overholde reglerne, men finder dem yderst komplicerede.
”Guiden hjælper dig med, hvordan du som virksomhed kan arbejde med grønne budskaber. Du får også en oversigt over mærker og certificeringer, som du kan bruge på din webshop, og så gør den dig klogere på mulighederne inden for transport. Håbet er, at guiden kan fungere som et hjælpemiddel, når virksomhederne har spørgsmål til bæredygtighed”.
Digital handel er vigtigt redskab i den grønne omstilling
Dansk Erhverv forventer, at der vil komme yderligere fokus på blandt andet leveringsmetoder, emballage, klimamærkede produkter, dokumentation og sporbarhed i forhold til produkters tilblivelse og genanvendelse.
I den forbindelse er handel via digitale kanaler et vigtigt redskab, fordi det i fremtiden giver rigtig gode muligheder for eksempelvis at vise klimaaftryk på dine produkter, søgning efter miljømærkede produkter, vælge mere grøn levering og så videre.
“Ideelt set giver e-handel på mange måder kunden valgfrihed til at handle mere grønt, end hvis du bare tager en vare fra hylden. Derfor er guiden primært henvendt til netbutikker – både B2C’ere og B2B’ere. Men den er også relevant for andre, der vil vide mere om bæredygtighed”, siger Andreas Børresen.
- KCP