Danmarks største arbejdsplads åbner kæmpe genbrugslager

Københavns Kommunes åbner centralt genbrugslager, så kontorstole, hæve-sænke-borde og andre gode møbler kan få nye brugere. Det er led i kommunens ambitioner om mere genbrug og genanvendelse og reduceret indkøb af nyt inventar

Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (i midten) har allerede været på besøg for at se, hvordan det nye genbrugslager fungerer i praksis. Foto: Københavns Kommune

05.02.2024

SCM.dk

I en 3.600 m2 stor lagerhal i Glostrup bugner det med genbrugsguld. Brugbare kontormøbler, reoler, stole til mødelokaler og børnehavemøbler er opmagasineret og venter blot på nye brugere. Alt inventaret bliver registreret og sat i system, og når medarbejdere mangler et konkret møbel til deres arbejdsplads, klikker de blot ind på lagerets webshop og bestiller – helt gratis.

KK Genbrugslager og webshoppen åbner officielt denne uge, og overborgmester Sophie Hæstorp Andersen har allerede været på besøg for at se, hvordan det fungerer i praksis:

”Som kommune skal vi gøre det så nemt som overhovedet muligt at træffe klimavenlige valg og udlede mindre CO2. Det gælder både for den enkelte københavner i hverdagen, men i høj grad også for vores medarbejdere. Som landets største kommune kan vi gøre en stor forskel, og derfor er jeg stolt af, vi nu skruer vores indsats for genbrug af møbler markant op,” siger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen.

Som kommune skal vi gøre det så nemt som overhovedet muligt at træffe klimavenlige valg og udlede mindre CO2

Sophie Hæstorp Andersen

Først når lagerets medarbejdere har samlet en pæn bunke bestillinger, og vognen er godt fyldt, bliver inventaret kørt ud til de forskellige arbejdspladser - så også i leveringleddet er der tænkt over at holde CO2-forbruget nede. I det hele taget er genbrugslageret skabt ud fra devisen om jo mere genbrug jo bedre. Selv lagerets opbevaringsreoler og medarbejdernes kaffekopper er genbrug.

Genbrug til alle forvaltninger
Københavns Kommune har altid genbrugt møbler og andre former for inventar, men det er helt nyt, at det bliver samlet i ét centralt lager for alle forvaltninger, så der er bedre overblik, og medarbejderne får adgang til at se hele kommunens udvalg på webshoppen.

Læs også: Region Syd satser på brugte kontormøbler

Lagerprojektet har allerede inden åbningen af webshoppen videreformidlet brugt inventar til fx Rådhuset og daginstitutioner, ligesom møbler fra lageret har været brugt til at indrette boliger til fordrevne ukrainere.

Næste skridt er, at alle Københavns forvaltninger gennemgår de lokale depoter og kældre, så alt inventar, som andre arbejdspladser kan have glæde af, kommer videre.

Foruden at genbrugslageret vil give en CO2-reduktion, forventer Københavns Kommune også, at det vil give en besparelse på det beløb, der afsættes til indkøb af kontormøbler.

Grøn indkøbspolitik
Københavns Kommunes indkøbspolitik har generelt fokus på klima og bæredygtighed. Et af indsatsområderne er netop at fremme cirkulære indkøbskrav, så kommunens nyindkøbte varer så vidt muligt skal kunne adskilles, repareres og genanvendes, og det understøtter det nye centrale genbrugslager.

Men kommunen går også andre veje for at sikre mere cirkulær genanvendelse. Fx bliver der produceret nye kontorstole, som er fremstillet ved at omdanne plastgranulatet fra valgplakater til selve stolesædet. Der bruges ca. 4 kilo valgplakater til at producere én stol, og stolene anvendes allerede flere steder i kommunens administration.

Også på fødevareområdet har København et stærkt fokus på klima, og kommunen er i dag blandt de bedste i verden til grønne fødevareindkøb. Københavns Kommunes offentlige køkkener serverer hver dag 70.000 måltider for byens børn, ældre og socialt udsatte. På fire år er det lykkedes at nedsætte CO2-udledningen fra kommunens fødevareindkøb med 20.850 ton, bl.a. ved at skrue ned for indkøb af kød i institutionerne.

Københavns Kommune indkøbte i 2023 varer og tjenesteydelser for 16,1 milliarder kroner hos mere end 17.000 leverandører. Dermed er København en af landets største offentlige indkøbere og kan aktivt påvirke markedet via efterspørgslen på klimavenlige produkter og løsninger.

/Pbh

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online