Danmarks største arbejdsplads åbner kæmpe genbrugslager

Københavns Kommunes åbner centralt genbrugslager, så kontorstole, hæve-sænke-borde og andre gode møbler kan få nye brugere. Det er led i kommunens ambitioner om mere genbrug og genanvendelse og reduceret indkøb af nyt inventar

Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (i midten) har allerede været på besøg for at se, hvordan det nye genbrugslager fungerer i praksis. Foto: Københavns Kommune

05.02.2024

SCM.dk

I en 3.600 m2 stor lagerhal i Glostrup bugner det med genbrugsguld. Brugbare kontormøbler, reoler, stole til mødelokaler og børnehavemøbler er opmagasineret og venter blot på nye brugere. Alt inventaret bliver registreret og sat i system, og når medarbejdere mangler et konkret møbel til deres arbejdsplads, klikker de blot ind på lagerets webshop og bestiller – helt gratis.

KK Genbrugslager og webshoppen åbner officielt denne uge, og overborgmester Sophie Hæstorp Andersen har allerede været på besøg for at se, hvordan det fungerer i praksis:

”Som kommune skal vi gøre det så nemt som overhovedet muligt at træffe klimavenlige valg og udlede mindre CO2. Det gælder både for den enkelte københavner i hverdagen, men i høj grad også for vores medarbejdere. Som landets største kommune kan vi gøre en stor forskel, og derfor er jeg stolt af, vi nu skruer vores indsats for genbrug af møbler markant op,” siger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen.

Som kommune skal vi gøre det så nemt som overhovedet muligt at træffe klimavenlige valg og udlede mindre CO2

Sophie Hæstorp Andersen

Først når lagerets medarbejdere har samlet en pæn bunke bestillinger, og vognen er godt fyldt, bliver inventaret kørt ud til de forskellige arbejdspladser - så også i leveringleddet er der tænkt over at holde CO2-forbruget nede. I det hele taget er genbrugslageret skabt ud fra devisen om jo mere genbrug jo bedre. Selv lagerets opbevaringsreoler og medarbejdernes kaffekopper er genbrug.

Genbrug til alle forvaltninger
Københavns Kommune har altid genbrugt møbler og andre former for inventar, men det er helt nyt, at det bliver samlet i ét centralt lager for alle forvaltninger, så der er bedre overblik, og medarbejderne får adgang til at se hele kommunens udvalg på webshoppen.

Læs også: Region Syd satser på brugte kontormøbler

Lagerprojektet har allerede inden åbningen af webshoppen videreformidlet brugt inventar til fx Rådhuset og daginstitutioner, ligesom møbler fra lageret har været brugt til at indrette boliger til fordrevne ukrainere.

Næste skridt er, at alle Københavns forvaltninger gennemgår de lokale depoter og kældre, så alt inventar, som andre arbejdspladser kan have glæde af, kommer videre.

Foruden at genbrugslageret vil give en CO2-reduktion, forventer Københavns Kommune også, at det vil give en besparelse på det beløb, der afsættes til indkøb af kontormøbler.

Grøn indkøbspolitik
Københavns Kommunes indkøbspolitik har generelt fokus på klima og bæredygtighed. Et af indsatsområderne er netop at fremme cirkulære indkøbskrav, så kommunens nyindkøbte varer så vidt muligt skal kunne adskilles, repareres og genanvendes, og det understøtter det nye centrale genbrugslager.

Men kommunen går også andre veje for at sikre mere cirkulær genanvendelse. Fx bliver der produceret nye kontorstole, som er fremstillet ved at omdanne plastgranulatet fra valgplakater til selve stolesædet. Der bruges ca. 4 kilo valgplakater til at producere én stol, og stolene anvendes allerede flere steder i kommunens administration.

Også på fødevareområdet har København et stærkt fokus på klima, og kommunen er i dag blandt de bedste i verden til grønne fødevareindkøb. Københavns Kommunes offentlige køkkener serverer hver dag 70.000 måltider for byens børn, ældre og socialt udsatte. På fire år er det lykkedes at nedsætte CO2-udledningen fra kommunens fødevareindkøb med 20.850 ton, bl.a. ved at skrue ned for indkøb af kød i institutionerne.

Københavns Kommune indkøbte i 2023 varer og tjenesteydelser for 16,1 milliarder kroner hos mere end 17.000 leverandører. Dermed er København en af landets største offentlige indkøbere og kan aktivt påvirke markedet via efterspørgslen på klimavenlige produkter og løsninger.

/Pbh

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

Øget fokus på ESG kalder på nye leverandører

01.05.2024SCM.dk

01.05.2024SCM.dk

Danmark tjener milliarder på udenlandsk arbejdskraft

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

JYSK bygger nyt bæredygtigt distributionscenter i Holland

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

22.04.2024SCM.dk

Kæmpelager er toptunet med sax- og bomlifte

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle