Danmark og Mærsk kræver klimaneutral søfart i 2050

Et nyt initiativ skal presse den internationale søfartsorganisation, IMO, til at hæve klima-ambitionerne.

Med dette initiativ sender Danmark og de underskrivende lande et klart signal til vores partnere i den offentlige og private sektor over hele verden om, at en grønnere fremtid for shipping er både nødvendig, men også mulig. Det er tid til at handle for at sikre en grønnere fremtid,” siger Mette Frederiksen i en pressemeddelelse. Arkivfoto..

03.11.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, SCM.dk

Indrømmet, både USA, Storbritannien og 12 andre lande med betydelige interesser i shippingsektoren står også bag erklæringen. Men det var den danske statsminister og en repræsentant fra  ledelsen af A.P. Møller-Mærsk, som sad på podiet sammen med USA's klimaudsening og en minister fra Marshalløerne, da den nye erklæring blev lanceret i forbindelse med COP26 i Glasgow.

“Shippingindustrien skal være klimaneutral inden 2050 og bidrage til løsningen på den globale klimakrise. Med dette initiativ sender Danmark og de underskrivende lande et klart signal til vores partnere i den offentlige og private sektor over hele verden om, at en grønnere fremtid for shipping er både nødvendig, men også mulig. Det er tid til at handle for at sikre en grønnere fremtid,” siger Mette Frederiksen i en pressemeddelelse.

Klimaneutral søfart spiller en afgørende rolle for at realisere de internationale klimamål og har potentialet til at understøtte en massiv opskalering af anvendelsen af vedvarende energi til brug for produktion af grønne brændstoffer, der er centrale for den nødvendige energiomstilling også i vækstøkonomier og udviklingslande, skrev Statsministeriet videre.

IMO skal op i gear
Erklæringen opfordrer Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) til at bidrage til klimaindsatsen ved at vedtage et mål om klimaneutral skibsfart i 2050 såvel som ambitiøse delmål i 2030 og 2040, når den skal genforhandle mål og strategi for sektoren i løbet af 2023.

En sådan målsætning vil være et gigantisk spring fra den nuværende ambition om at halvere international shippings udledninger inden 2050 sammenlignet med niveauet i 2008, som var hvad medlemslandene i IMO kunne blive enige om i 2018. Der er dog også bred enighed blandt forskere om, at det mål ikke på nogen måde leverer sektorens nødvendige bidrag til omstillingen til den grønne omstilling.

Også FN’s generalsekretær António Guterres appellerer til øgede klimaambitioner for søfarten, der står for næsten tre procent af de globale drivhusgasudledninger og forventes at stige betydeligt, hvis der ikke handles nu. Ved en FN-konference om bæredygtig transport i oktober måned i år, bad han IMO og dets medlemsstater om at vedage nye mål, der "er i tråd med målene i Paris-aftalen".

Svar på virksomhedskoalitions opfordring
Hvis nogen undrer sig over, hvorfor Mærsk var med til at lancere en politisk erklæring fra en række stater, så er forklaringen, at den nye erklæring kommer i forlængelse af en opfordring fra 200 ambitiøse virksomheder og organisationer, der har underskrevet et ”Call to Action” for et mål om klimaneutral søfart i 2050. Den opfordring er udsendt af "Getting to Zero"-koalitionen, sammen med forslag til, hvordan koalitionen vil arbejde for, at opnå dette, efter det årlige topmøde i Global Maritime Forum - også i oktober måned.

Ved dette møde understregede deltagerne - som repræsenterer alle typer virksomheder baseret på sejlads - gentagne gange, at de havde brug for regulering fra IMO for at gennemføre en fuld grøn omstilling.

"Mit budskab til regeringer og lovgivere er enkelt. Vi ved, hvad der er brug for - vi har brug for jeres støtte. lad os arbejde sammen, så vi kan gå fra gode intentioner til handling med effekt," sagde Peter Stokes, som er formand for Global Maritime Forum.

Danmark vil også efter COP26 fortsætte arbejdet med at få flere lande til at tilslutte sig erklæringen. På lanceringstidspunktet have følgende lande skrevet under: Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Honduras, Island, Marshalløerne, Norge, Panama, Storbritannien, Sverige, Tyskland, Ungarn og USA.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online