Corona slipper sit tag i dansk e-handel: ”Hverdagen vender tilbage”
Januars tårnhøje smittetal fik danskernes netindkøb til at slå niveauet under selv den travle december måned. Men nu falder forbrugernes egne forventninger til deres e-handelsvaner, viser den seneste E-handelsanalyse fra Dansk Erhverv.
Der var gang i e-handelsforbruget i januar, hvor halvdelen af forbrugerne handlede i løbet af den seneste uge – det er højere end den traditionelt travle december, hvor det var 46 procent.
”Det er en meget høj andel, hvilket må hænge sammen med, at smittetallene var tårnhøje i denne periode”, siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv og fortsætter:
”Det bliver interessant at se, om tallet dykker lidt i februar og marts, nu hvor vi er tilbage til en mere normal hverdag”.
Lavere forbrugerforventninger
Analysen viser også, 12 procent af forbrugerne forventer at handle mere online det kommende år, hvilket er en markant ændring fra december, hvor 26 procent forventede at handle mere.
”Det er altså et lille fald, men vi kommer også fra et meget, meget højt niveau grundet corona”, siger Niels Ralund og henviser til, at godt hver tredje forbruger mener, at de har handlet mere online de seneste 12 måneder sammenlignet med tidligere.
Læs også: Vækst i danske netbutikker slår de udenlandske
Derfor er det heller ikke bekymrende, vurderer e-handelsdirektøren.
”Der er stadig fremgang, og vi hører også fra rigtig mange medlemmer, at forbrugerne bliver hængende trods genåbningen. Min konklusion er, at januar blev den sidste måned, hvor smittetallene direkte kunne ses i e-handlen, men det løft, som e-handlen har fået, vil vare ved".
- KCP