Containerskibs-flåder vokser med rekordfart

Det globale containerskibsflåde fortsætter med at opleve rekordvækst i den kapacitet, der blev tilføjet til flåden i 2023 og i det første kvartal i år. Det kan give overkapacitet på mellemlangt sigt, men hjælper på den korte bane.

Rekordstor vækst i containerflåden er med til at afhjælpe de kapacitetsudfordringer, der kommer på grund af problemerne i Det Røde Hav og i Panamakanalen.. Foto: CMA CGM

10.05.2024

SCM.dk

Mens branchens ledere fortsat udtrykker bekymring over mellemlangsigtede overkapacitetsproblemer, har kapacitets-væksten på kort sigt været en fordel i forhold til at modvirke virkningen af omdirigeringerne væk fra Rødehavet og det lavere antal daglige passage gennem Panamakanalen, skriver Maritime Executive.

Brancheforeningen BIMCO har beregnet, at der blev leveret 2,3 mio. TEU containerkapacitet i 2023, hvilket slog en tidligere rekord med 37 procent.

Det svarer ifølge Alphaliners oplysninger til 7,7 pct. af den globale containerflåde på godt 6.900 skibe med en samlet kapacitet på over 29,6 millioner TEU.

Og de nye containerskibe er fortsat med at strømme ind på markedet i 2024 i samme takt.

BIMCO rapporterer, at endnu en ny rekord er sat hidtil i år med mere end 1 mio TEU kapacitet leveret i de første fire måneder af 2024. Det repræsenterer en stigning på 80 procent sammenlignet med den tidligere rekord.

"Trods dette er leverancer stadig langt fra rekorden, når man ser dem i forhold til flådens størrelse," bemærker Niels Rasmussen, der er ledende skibsanalytiker hos BIMCO.

"I 2024 forventer vi, at leverancerne når op på 11 procent af flådekapaciteten i begyndelsen af året. Det blev senest overgået i 2008, hvor leverancer udgjorde 14 procent af flåden."

BIMCO bemærker, at selv efter de leveringen af 1 mio TEU kapacitet indtil nu i år udgør ordrebogen 6,1 millioner, hvilket udgør 21 pct. af den nuværende flådestørrelse.

"Ordrebogens andel af flåden er mere end dobbelt så stor som før COVID-pandemien og lineroperatørernes kontraktspøgelse begyndte," siger Rasmussen.

De mange nye holder containertrafikken i gang

Nye skibe vil dermed fortsat blive søsat i stor stil i 2024 og 2025 og de rekord store mængder af nye containerskibe var forventet at ville betyde et markant overudbud på markedet, som det skete i 2023.

Men nu ser det ud til, at leverancerne i år i stedet bidrager til at holde den globale containertrafik i gang,” siger Niels Rasmussen.

På grund af omdirigeringen af skibe via Kap Det Gode Håb efter Houthiernes angreb i Det Røde Hav er der ifølge BIMCO behov for  omkring 10 procent mere kapacitet for at håndtere den globale containertransport.

Kapacitet, der er nødvendig for at håndtere eventuel markedsudvikling, skal lægges til disse 10 procent, siger skibsanalytikeren.

I sidste uge forudsagde Maersk, at omdirigeringen væk fra Det Røde Hav på ruterne mellem Asien og Europa ville kræve op til 20 pct. kapaciteten i dette kvartal.

Maersk CEO Vincent Clerc advarede dog om, at overkapacitet ville begynde at være et problem senere i 2024 og 2025. Andre branchetopfolk, herunder Rolf Habben Jansen fra Hapag-Lloyd, har også gentaget bekymringerne om overkapacitet på grund af alle de nye skibe, skriver Maritime Executive.

-emte

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

24.04.2025SCM.dk

Esbjerg Havn klar til at modtage større skibe

24.04.2025SCM.dk

Whistleblower-sager fordoblet hos Maersk

23.04.2025Descartes

Sponseret

Ny undersøgelse viser, at 39 % af virksomhederne ser overholdelse af handelsregler som en konkurrencefordel

22.04.2025SCM.dk

Kina raser over nye amerikanske havneafgifter

22.04.2025SCM.dk

Stor stigning i aflyste sejladser midt i USA-Kina handelsstrid

16.04.2025SCM.dk

IMO vedtager klimaaftale - med plads til forbedringer

15.04.2025SCM.dk

Trumps toldkrig mod Kina fører til aflyste sejladser

15.04.2025SCM.dk

El-andelen stiger i vare- og lastbilsalg trods samlet fald i varebiler

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle