CMA CGM bekræfter ordre på megaskibe

Det franske rederi CMA CGM har bekræftet, at man har bestilt ni containerskibe med en kapacitet på 22.000 TEU, hvilket gør dem til verdens største.

CMA CGM vil udvide flåden med ni megaskibe, der med en kapacitet på 22.000 TEU hver, bliver verdens største. Foto: flickr/Hans Hillewaert.

19.09.2017

SCM.dk

Over de næste godt tre år skal værfterne således bygge i alt ni gigantiske containerskibe, der hver får en kapacitet på 22.000 TEU (tyvefodsenheder), hvilket placerer dem allerøverst på listen over verdens største fartøjer, skriver World Maritime News.

CMA CGM har netop bekræftet, at man har skrevet under på et såkaldt letter of intent (LOI) med værfterne CSSC Hudong-Zhonghua og Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding, der skal bygge fem hhv. fire skibe, hvoraf de første allerede skal være klar til kommerciel sejlads omkring udgangen af 2019.

Ifølge en udmelding fra CMA CGM bunder ordren i et ønske om at ”holde trit med markedets vækst og selskabets behov”, og man forventer at de ni skibe vil ”yderligere reducere enhedstransportomkostninger, specielt på ruterne mellem Asien og Europa”, skriver virksomheden videre.

Til sammenligning er Maersk, en af CMA CGM’s største konkurrenter, ved at bygge et antal andengenerationsudgaver at sin største model, Triple E, der vil få en kapacitet på 20.568 TEU og være ca. 35 procent mere effektivt end gennemsnitsskibet på Asien-Europa.

Positivt regnskab
CMA CGM har desuden også frigivet sit kvartalsregnskab for Q2 af 2017, og det er opløftende tal for den franske mastodont. Kvartalet gav således en nettoindtjening på 219 mio. dollars (godt 1,36 mia. kr.), hvilket må siges at være en pæn forbedring sammenlignet med det tab på $129 mio. (ca. 800 mio. kr.), man oplevede i samme periode sidste år.

Læs også: Fransk rederi-gigant har tabt 100 millioner dollar

Rederiets godsmængde steg da også med 33,3 procent i perioden sammenlignet med Q2 2016, og de stigende fragtrater forbedrede samtidig indtjeningen med 12,5 procent pr. container. Alt i alt førte det til en stigning i konsoliderede indtægter på 56,8 procent til $5,55 mia. (knap 35 mia. kr.).

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

27.06.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Derfor kræver linerless labels en særlig printer

27.06.2025SCM.dk

Virksomheder skruer op for fysisk sikring i en ny trusselsvirkelighed

27.06.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Stærk logistik kræver fokus på hele værdikæden

26.06.2025SCM.dk

Stærkt Tyskland vejer tungere end USA's toldsatser

26.06.2025SCM.dk

Ahlsell Danmark skifter ud på topposten

26.06.2025SCM.dk

Virksomhedernes indsats driver fremgang i dansk økonomi

25.06.2025Descartes

Sponseret

Descartes opkøber 3GTMS

25.06.2025PALOMAT

Sponseret

Spar stort på PALOMAT®

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle